Všechno to začalo už při testech. Nakonec Oguru vyloučili z Velké ceny Argentiny

Působivá stíhací jízda přišla vniveč. Nováček Aj Ogura se při druhém letošním závodě MotoGP propracoval z 15. pozice až na osmou, poté byl ale vyloučen za použití nehomologovaného softwaru elektronické řídící jednotky. Počátek této diskvalifikace se přitom zrodil už při předsezonním testování.

„Ajův pozávodní trest je pro nás velkým zklamáním,“ nezastíral šéf stáje Trackhouse Davide Brivio. Rozhodnutí sportovních komisařů ale respektuje. „Je nám Aje velice líto, protože tím nezískal žádnou výhodu. Jsme zklamaní z toho, že přichází o všechny body po tak skvělém závodě a výkonu. Byla to jen zkrátka špatná verze softwaru v elektronické řídící jednotce,“ dodává italský manažer.

A jak k tomuto pochybení vlastně vůbec došlo? Celý příběh začíná už při předsezonních testech. Tam týmy dostaly k otestování novou verzi softwaru, k jehož homologaci a ostrému nasazení ovšem mělo dojít až v průběhu sezony. U Trackhouse software nahráli do několika svých řídích jednotek a úspěšně otestovali.

V Argentině pak Ogura havaroval v první části kvalifikace a zničil svůj stroj. U Trackhouse proto museli motorku přestavět a u toho použít náhradní díly včetně elektronické řídící jednotky, se kterou stáj testovala nový software. A právě tady došlo k problému.

Při nahrávání všech potřebných nastavení do nové verze elektronické řídící jednotky totiž technická chyba způsobila, že systém nevydal žádné upozornění o neshodě mezi softwarovými verzemi. Ogura tak závodil s nehomologovanou variantou, čímž se dopustil porušení pravidel článku 2.4.3.5.3. To znamenalo diskvalifikaci.

Loňský šampion Moto2 zažil po vydařené premiéře v Thajsku, kde zaznamenal čtvrtou pozici ve sprintu a pátou v hlavním závodě, složitější argentinský víkend. Do cíle sprintu dorazil až jako patnáctý. Ve velké ceně sice předvedl působivou stíhací jízdu a z 15. místa se dostal až na osmé, nakonec mu to ale nebylo nic platné.

Odlišný software přitom Ogurovi nijak nepomohl. „Byla to jen špatná verze softwaru, z věcného hlediska se nic nezměnilo. Žádnou výkonnostní výhodu jsme neměli. Z hlediska pravidel je to ale něco, co musíme přijmout. Někdy je formální část důležitá,“ uvedl pro server The Race technický ředitel Aprilie Fabio Sterlacchini.

Pokud jde o elektronickou řídící jednotku, mohou týmy používat pouze hardware a software, který jim poskytne výhradní výrobce Magneti Marelli. Standardizovaná elektronická řídící jednotka se v MotoGP používá od roku 2016.

Elektronická řídící jednotka slouží k řízení a optimalizaci elektronických systémů motorky. Mezi její funkce patří například řízení motoru, trakce, nastavení brzdění motorem, kontrola stability nebo optimalizace výkonu.

Foto: Trackhouse MotoGP

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.