Rees byl vizionářem formule 1, stál u zrodu stájí March a Arrows

Alan Rees, který minulý týden zemřel ve věku 86 let, byl významnou osobností formule 1. Zanechal nesmazatelnou stopu díky svému podílu na vzniku a řízení několika týmů.

Podnikatelský duch a láska k motoristickému sportu stály za tím, že se podílel na založení týmů March Engineering a Arrows Grand Prix International, které neodmyslitelně patří k historii F1. Jeho kariéra ve světě Grand Priy trvala desítky let. Pohyboval od jezdce až po klíčové manažerské funkce.

Rees se narodil ve Walesu jako syn úspěšného dopravce. Díky jeho finanční podpoře mohl v roce 1959 zahájit závodní kariéru. Tu zahájil se sportovním vozem Lotus 11. Rychle přešel do formulí a v roce 1961 vyhrál s vozem Lotus 20 titul ve Formuli Junior. Úspěchy v nižších seriálech  mu v roce 1962 vynesly místo v F1.

Jeho působení ve formuli 1 bylo však krátké. V roce 1967 se Rees zúčastnil dvou závodů mistrovství světa, nejlépe skončil sedmý ve Velké ceně Německa na Nürburgringu. Závodil také ve Velké ceně Velké Británie na okruhu Silverstone, kde skončil devátý. V té době si uvědomil, že jeho talent spočívá spíše v manažerské a provozní stránce závodění než za volantem.

Reesův posun k managementu nastal v roce 1969, kdy spolu s Maxem Mosleym, Grahamem Coakerem a Robinem Herdem založil společnost March Engineering. Název March byl odvozen od iniciál zakladatelů, přičemž Rees v názvu společnosti uvedl „AR“.

March Engineering se rychle etablovala jako významný hráč v motoristickém sportu, vyráběla vozy pro formuli 1, formuli 2, formuli 3 a sérii Can-Am. S Reesem, který tým řídil, dosáhl March významných úspěchů, včetně vítězství Jackieho Stewarta ve Velké ceně Španělska F1 v roce 1970. Skot tehdy pilotoval vůz March 701 v barvách týmu Tyrrell.

Po odchodu ze stáje March se Rees v roce 1973 připojil k týmu Shadow Racing Cars, kde se stal manažerem týmu. Také zde se ukázala Reesova schopnost vybudovat tým od základů. Ve spolupráci s Donem Nicholsem byl zodpovědný za vytvoření infrastruktury potřebné k tomu, aby se tým mohl účastnit závodů formule 1. Po několika letech však Shadow kvůli vnitřním neshodám opustil a v roce 1977 založil společnost  Arrows Grand Prix International.

Arrows vznikl tak, že jej po odchodu ze společnosti Shadow Rees spolu s Jackie Oliverem, Tonym Southgatem a dalšími tým s podporou italského finančníka Franca Ambrosia. Stejně jako March, i název týmu, Arrows, byl vytvořen z iniciál jeho zakladatelů, přičemž Rees přispěl jedním, ne-li oběma, R.

Tým Arrows debutoval v roce 1978 a Rees hrál klíčovou roli jako manažer týmu a dohlížel na rychlý vývoj prvního vozu týmu, FA1. Navzdory počátečním právním problémům se společností Shadow, která Arrows pohnala k soudu kvůli obvinění z porušení designu, tým vytrval a zůstal ve formuli 1 po řadu dlouhých let. Reesův finanční důvtip, který získal díky svému ekonomickému vzdělání na univerzitě, se ukázal v bouřlivých časech jako neocenitelný při udržování týmu nad vodou.

Rees zůstal v Arrowsu silně angažován až do počátku 90. let. A to i po prodeji týmu japonskému podnikateli Wataru Ohašimu, který tým přejmenoval na Footwork. Přestože se Brit během sezony 1990 stáhl z boxové uličky, nadále hrál klíčovou roli finančního ředitele týmu. V roce 1996 Rees a Oliver prodali tým Tomu Walkinshawovi, čímž přímá účast ve vedení týmu F1 skončila.

V průběhu své kariéry se Rees buď přímo, nebo nepřímo podílel na vzniku pěti týmů formule 1: March, Shadow, Arrows, Footwork a nakonec Stewart Grand Prix. Z něj se vyvinul Jaguar a později Red Bull Racing.

Foto: Newspress

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.