Konečně motor s turbodmychadlem. Aliyyah Kolocová se zúčastní soutěže Abú Zabí Desert Challenge s vylepšeným speciálem Red Lined GTR T1+. Závodnice Buggyry by se tak již neměla potýkat s hendikepem v podobě nižšího výkonu.
„V posledních dnech jsme provedli několik velmi přesvědčivých testů a já se v tomto voze cítím opravdu dobře. Díky turbu mám teď samozřejmě mnohem větší výkon. Chvíli mi trvalo, než jsem si na něj zvykla, ale jsem přesvědčena, že mi to v rallye velmi pomůže,“ pochvaluje si 21letá závodnice své první dojmy z nového vozu.
Do Abú Zabí Desert Challenge Aliyyah nastoupí zhruba měsíc po skončení lednové Rallye Dakar. Tu závodnice Buggyry absolvovala ještě se speciálem Red Lined REVO T1+ bez turba. V absolutním pořadí automobilů obsadila 57. příčku, v rámci kategorie Ultimate obsadila 35. pozici. Její výsledek by možná mohl být ještě lepší, kdyby nebylo technických problémů. Na ty doplatila nejvíce v páté etapě. V ní Aliyyah odešla spojka a jezdec Buggyry v kategorii kamionů Karel Poslední ji musel táhnout 200 kilometrů na laně.
Kolocová se nezúčastní Abú Zabí Desert Challenge poprvé. Nastoupila zde již v předchozích dvou ročnících. V roce 2023 startovala ještě s lehkým prototypem Can-Am a mezi účastníky mistrovství světa zazářila třetím místem. Loni již jela s Red-Lined REVO T1+. V rámci klasifikace Ultimate se umístila jako sedmá. Letos by tento výsledek ráda vylepšila.
„Bude zajímavé sledovat, zda se mi podaří překonat vlastní loňský výkon, kterým bylo 7. místo ve třídě Ultimate. To je samozřejmě můj cíl,“ dodává Kolocová.
Šéf stáje a současně otec Aliyyah Martin Koloc je před druhým letošním vystoupením na scéně dálkových rallye optimistou. „Před začátkem rallye jsme zde v Abú Zabí absolvovali několik dní testování, které byly velmi úspěšné. Měli jsme možnost testovat vůz v různých podmínkách a absolvovali jsme jeden celý testovací den v dunách,“ říká dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů.
Výkonnost vozu na Koloce udělala velmi dobrý dojem. „Několikrát jsme změnili nastavení a Aliyyah se vůz opravdu líbí. Výkon je nyní mnohem vyšší, stejně jako se zlepšily jízdní vlastnosti motoru GTR. Provedli jsme několik změn v nastavení podvozku. Stále se musíme soustředit na spolehlivost. Ale auto jako takové a zejména jeho výkon se výrazně zlepšily,“ dodává.
Ačkoli Abú Zabí Desert Challenge potrvá na rozdíl od dvoutýdenního Dakaru „pouze“ šest dní, soutěžící si rozhodně nebudou moci stěžovat na nedostatek výzev. Abú Zabí Desert Challenge totiž patří na scéně dálkových rallye mezi nejstarší soutěže a mezi jezdci je rovněž považována za jednu z nejtěžších.
Povrch závodu tvoří více než z poloviny poušť – konkrétně 62 %. Na účastníky čekají také duny (2 %), šotolina (4,7 %) a 5,3 % ostatních povrchů. Stejně jako na Dakaru zavítá startovní pole do pouště Pustá končina. Tam přijdou ke slovu písečné duny o výšce až 300 metrů, které dost možná sehrají klíčovou roli. Dalším faktorem bude úmorné vedro, které dát zabrat nejen jezdcům, ale také vozům.
Další podobnost s Dakarem představuje maratonská etapa, která bude složena ze třetí a čtvrté etapy soutěže. To znamená, že noc mezi těmito dvěma dny budou muset posádky strávit bez týmového zázemí a mechaniků. V rámci Abú Zabí Desert Challenge je tento formát novinkou.
Abú Zabí Desert Challenge, která se letos uskuteční již po třicáté čtvrté, odstartuje v sobotu 22. ledna prologem v Al Ajnu – den po technických přejímkách. Následovat bude pět etap. Do cíle v Abú Zabí dojedou účastníci ve čtvrtek 27. ledna.
V kategorii automobilů figuruje 165 přihlášených včetně dakarské špičky. Nastoupí letošní vítěz Jazíd al-Ráží, ale také zbývající držitelé pódiového umístění Henk Lategan s Mattiasem Ekströmem. V akci opět uvidíme tovární tým Dacie s pětinásobným dakarským vítězem Násirem al-Attíjou a devítinásobným šampionem WRC Sébastienem Loebem. V akci se objeví i Češi Miroslav Zapletal a Martin Prokop. Zejména druhý jmenovaný bývá v Abú Zabí úspěšný. V roce 2018 dokázal soutěž vyhrát a například v ročníku 2022 bral stříbro.
Kvalitního obsazení se dočká také kategorie motocyklů. Ani zde totiž nebude chybět nejlepší trojka letošního Dakaru – Daniel Sanders, Tosha Schareina a Adrien van Beveren. Pojede i dvojnásobný dakarský vítěz Ricky Brabec.
Jak Rallye Dakar, tak Abú Zabí Desert Challenge jsou letos součástí mistrovství světa v dálkových rallye. Kromě těchto dvou soutěží je kalendář tvořen jihoafrickou Safari rallye (2.-7. dubna), dále portugalskou BP Ultimate Rally-Raid Portugal (22.-28. září) a Marockou rallye (10.-17. října). Poslední podnik je každoročně považován za jakousi generálku před Rallye Dakar a mnozí závodníci tento závod co do náročnosti terénu považují dokonce za ještě těžší než samotný Dakar.
Foto: Buggyra Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.