Široké únikové plochy měly být zárukou bezpečnosti jezdců. Poslední dobou ale spíš riziko zvyšují.
První stovky metrů na Nürburgringu vypadají jako sen šíleného cestáře. Všude je samý asfalt, trať určují jen pásy trávy a zídky s plotem. Místo závodů by se tam dala v klidu hrát úniková hra "Útěk z betonového pekla!".
To je jen jeden z příkladů, jak se v poslední dekádě diametrálně změnila tvář špičkových závodních okruhů. Kačírek není v módě, vyhrává "tébich asfalt superlong" rozprostřený daleko za hranicemi tratě.
Ta na něm jen decentně vyznačená obrubníkem, který často nepřibrzdí pomalu ani dětský kočárek. I když se za porušení limitů tratě, jak se dnes módně říká nerespektování dráhy, padají v F1 i MotoGP tresty, hlavně mladá generace jezdců si z toho nic nedělá.
Kluci vyrostlí na počítačových hrách, žijí v jiném světě než jejich starší kolegové, kteří se s taji závodění seznamovali pouze a jen na dráze. Pro mladíky je každý zpevněný kus automaticky závodní dráhou a využijí ho tak ke svému prospěchu. Bez ohledu na rizika z toho plynoucí.
Chcete příklad? Máte ho mít. A přímo ze slavného Spa-Francorchamps.
19letý Brazilec Caio Collet kličkoval ve své formuli 3 při výjezdu z pekelně rychlého Raidillonu (pro jednou si zapamatujete, že Eau Rouge je jen ta rychlá pravá do kopečku) jako zajíc a přitom riskantně předjel dva své soupeře. Co by se stalo, kdyby začali kličkovat i oni, nechceme v místě pomníčku Anthoine Huberta ani pomýšlet. Tady prostě nejde vzít si nový život a jízdu opakovat...
Další čerstvý příklad, jak lze s asfaltovou plackou manipulovat, máme z britské Grand Prix MotoGP. Jorge Martin tam zajel senzační pole position v čase o parník lepší než jeho soupeři.
Jenže Španělova radost trvala jen do té chvíle, než se až ze záznamu (sic!) ukázalo, že předposlední zatáčku Silverstonu řiznul po vnitřním asfaltu daleko za čarou vyznačující jízdní dráhu. Ale nebýt důkazu na videu, dost možná by jezdec Pramacu skutečně kvalifikaci vyhrál...
Štěrková úniková zóna není absolutní spasitel, ale její návrat na mnohá klíčová místa by určitě udělal závody dramatičtější a také bezpečnější.
Ostatně to samé řekl už loni při návratu F1 do Mugella Carlos Sainz junior. "Je skvělé vidět zpátky štěrkové únikové zóny. Fungují jako ochrana před zkracováním trati a všemi těmi problémy, které máme na jiných okruzích. Proto je super je tu mít," uvedl loni v září pilot Ferrari.
Foto: Radek Vičík
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.