Přelomový systém IBIS spojuje funkce nabíječky a měniče v modulech lithium-iontových baterií a nahrazuje je elektronickými konverzními kartami.
Po čtyřech letech navrhování, modelování a simulací tým pětadvaceti inženýrů a výzkumníků z CNRS (Francouzského národního centra pro vědecký výzkum), skupiny Stellantis a společnosti Saft představil inovativní prototyp baterie pro ukládání energie, která v sobě spojuje funkce měniče a nabíječky. Díky tomuto spojení vznikla baterie, která je účinnější, což zvyšuje dojezd elektromobilů poháněných bateriemi, a je rovněž spolehlivější a levnější. Uvolňuje také místo ve vozidle.
Tento společný výzkumný projekt je znám pod názvem IBIS, „Intelligent Battery Integrated System“. Na stacionární demonstrátor, který je v provozu od léta 2022, se vztahuje celá řada patentů a znamená zásadní průlom oproti v současnosti používaným systémům přeměny elektrické energie. Projekt umožnil ověřit mnoho nových technických konceptů a zvládnout jejich řízení a provoz s ohledem na využití v automobilech nebo v rámci stacionárních systémů.
V oblasti elektromobility má projekt IBIS přinést změnu paradigmatu v konstrukci elektrických pohonných jednotek. V tomto systému jsou elektronické konverzní karty, které plní funkci měniče a nabíječky, namontovány co nejblíže lithium-iontovým článkům. Důmyslný řídicí systém umožňuje vyrábět střídavý proud pro elektromotor přímo z baterie.
Partneři projektu IBIS se nyní soustředí na vyrobení plně funkčního prototypu vozidla, který bude testován ve vývojových pracovištích Stellantis a zkušebních tratích i na otevřených silnicích. Tým projektu IBIS očekává, že tato technologie bude k dispozici ve vozidlech značek skupiny Stellantis do konce tohoto desetiletí.
„Naše cesta k elektrifikaci je poháněna inovacemi a špičkovým výzkumem, který využívá nejmodernější technologie k uspokojení skutečných potřeb našich zákazníků v oblasti elektromobilů, jako je dojezd, prostornost a cenová dostupnost, a zároveň díky vyšší efektivitě snižuje uhlíkovou stopu,“ uvedl Ned Curic, technický a technologický ředitel skupiny Stellantis. „Tento revoluční bateriový systém by mohl znamenat milník v závazku skupiny Stellantis poskytovat užitečné, snadné a pokročilé technologie pro každého.“
Díky vývoji účinné a nákladově efektivní technologie nabízí projekt IBIS možnost snížit hmotnost a náklady na pohonnou jednotku a výrobu elektromobilů a zároveň nabídnout řadu nových funkcí.
V oblasti stacionárních úložišť energie pro energetické sítě a v rámci integrace energie z obnovitelných zdrojů bude partner projektu, společnost Saft, schopna nabídnout instalace na klíč s lepší dostupností baterií, optimalizovaným využitím instalované energie a menší ekologickou stopou. Vlastní architektura baterie IBIS zjednoduší údržbu a modernizaci zařízení a sníží uhlíkovou stopu podniku.
Kombinace bateriových řešení používaných pro elektromobily a stacionárního úložiště zvyšuje konkurenceschopnost obou nabídek díky objemovým účinkům na rostoucích trzích.
„Společnost Saft se zabývá inovováním průmyslových baterií již více než 100 let. Naši výzkumníci, kteří jsou jako průkopníci v této špičkové oblasti, jsou schopni dlouhodobě realizovat výzkumné programy, jako je IBIS. Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat s dalšími uznávanými partnery v této odborné oblasti na tomto inovativním projektu usilujícím o revoluci v elektromobilitě a stacionárním skladování energie,“ prohlásil Cédric Duclos, generální ředitel společnosti Saft.
Projekt IBIS je financován z programu Pland'Investissementdu Futur (Francie 2030), který spravuje ADEME (Agence de gestion de l'environnement et de l'énergie – Agentura pro životní prostředí a hospodaření s energiemi) a koordinuje skupina Stellantis. Sdružuje průmyslové partnery Saft (skupina TotalEnergies), E2CAD a Sherpa Engineering, jakož i výzkumné laboratoře CNRS (GeePs, SATIE, LEPMI) a Institut Lafayette.
Zdroj: Stellantis
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.