Dvanáctihodinovka v Bathurstu se od masového boomu zvrtla v exkluzivní podívanou

Letošní ročník může být pro klání na trati Mount Panorama přelomový.

Populární australský vytrvalostní závod Bathurst 12 Hour býval v minulém desetiletí obřím přehlídkou vozů, kdy se na legendární trať Mount Panorama vydávaly desítky speciálů různých kategorií. Největší rozmach přišel mezi lety 2013 a 2018, kdy se počet startujících aut stabilně pohyboval kolem padesátky, přičemž dominantní se postupně stávaly vozy třídy GT3.

Největší startovní pole viděli fanoušc i v roce 2017, kdy se na start postavilo 51 vozů, z toho 36 v kategorii GT3. To byly roky, kdy Bathurst představoval skutečnou globální vytrvalostní událost a přitahoval špičkové týmy i hvězdné piloty z formule 1, Le Mans nebo DTM. Jenže pak přišel pád.

Rok 2019 byl posledním s relativně silným polem (38 vozů), ale pandemie Covid-19 srazila čísla dolů. V roce 2022 nastal naprostý propad – jen 20 aut, přičemž se i jiné série v té době stále vzpamatovávaly z dopadů restrikcí. Zatímco v dalších letech se situace mírně stabilizovala (29 aut v roce 2024), letošní ročník 2025 se opět vrací k pouhým 22 startujícím.

Příčin je několik. Především ekonomické faktory – týmy čelí vyšším nákladům na logistiku i provoz vozů GT3. Navíc došlo k posunu v globálním kalendáři, kde některé týmy dávají přednost jiným vytrvalostním podnikům, jako jsou Rolex 24 v Daytoně nebo asijské závody v režii SRO. K tomu se přidává úbytek amatérských účastníků, kteří tvořili velkou část startovního pole v minulých letech.

„Existuje názor, že ročník 2025 je jakýmsi mezníkem – možná posledním, ve kterém bude Audi, dlouhodobý podporovatel závodu, konkurenceschopné, jelikož se zaměřuje na formuli 1,“ míní experti webu racer.com.

Zatímco kvalita startovního pole zůstává špičková, Bathurst už tím pestrým podnikem plným různorodých strojů, jakým býval. Jestli se počet vozů v budoucnu opět zvýší, bude záležet na ekonomických podmínkách i ochotě pořadatelů otevřít závod širší paletě účastníků.

Závod, který je opět součástí Intercontinental GT Challenge, startuje v sobotu v 19:45 hodin našeho našeho času.

Startovní listina:

Číslo tým bůz jezdci třída
4 Grove Racing Mercedes-AMG GT3 S. Grove / B. Grove / F. Schiller Bronze
9 Hallmarc Racing Audi R8 LMS EVO M. Cini / L. Holdsworth / D. Fiore Bronze
14 Volante Rosso Motorsport Aston Martin Vantage GT3 J. Day / M. Villagomez / J. Robotham Silver
19 Team Nineteen Mercedes-AMG GT4 M. Griffith / A. Christodoulou / D. Bilski GT4
24 Method Motorsport McLaren Artura GT4 A. Levitt / J. Santalucia / C. Campbell GT4
25 Method Motorsport McLaren Artura GT4 T. Hayman / P. Buccini / R. Sorensen GT4
26 Arise Racing GT Ferrari 296 GT3 C. Mostert / W. Brown / D. Serra Pro
27 Heart of Racing by SPS Mercedes-AMG GT3 R. Gunn / I. James / Z. Robichon Bronze
32 Team WRT BMW M4 GT3 A. Farfus / S. van der Linde / K. van der Linde Pro
36 Arise Racing GT Ferrari 296 GT3 A. Rovera / J. Evans / E. Schutte / B. Schumacher Pro-Am
44 Geyer Valmont Racing / Tigani Motorsport Audi R8 LMS EVO II M. Zalloua / S. Pires / S. Andrews Pro-Am
46 Team WRT BMW M4 GT3 V. Rossi / C. Weerts / R. Marciello Pro
47 Supabarn Supermarkets / Tigani Motorsport Mercedes-AMG GT3 J. Koundouris / T. Koundouris / D. Russell / L. Youlden Silver
50 Vantage Team KTM KTM X-Bow GT2 D. Crampton / T. Harrison / G. Wood INV
75 SunEnergy1 Racing Mercedes-AMG GT3 K. Habul / J. Gounon / L. Stolz Pro
77 Mercedes-AMG Team Craft-Bamboo Racing Mercedes-AMG GT3 M. Gotz / L. Auer / J. Ojeda Pro
91 The Bend Porsche 911 GT3R (992) Y. Shahin / S. Shahin / L. Heinrich / M. Schuring Pro-Am
93 Wall Racing Lamborghini Huracan GT3 EVO2 A. Deitz / T. D'Alberto / G. Denyer / B. Leitch Silver
111 111 Racing Mercedes-AMG GT3 D. Currie / A. Donaldson / TBA Bronze
183 Jamec Racing / Team MPC Audi R8 LMS EVO II L. Talbot / B. Feeney / R. Feller Pro
222 Scott Taylor Motorsport Mercedes-AMG GT3 C. Lowndes / T. Randle / C. Waters Pro
888 Mercedes-AMG Team GMR Mercedes-AMG GT3 M. Engel / M. Martin / M. Grenier Pro
911 Absolute Racing Porsche 911 GT3R (992) M. Campbell / A. Guven / A. Picariello Pro

Foto: Porsche a Mercedes-Benz

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.