Desátá změna bodování v F1 přinesla paradox. Verstappen bodoval, i když ve Velké ceně neodjel ani celé kolo

Premiéra kvalifikačního sprintu v Silverstonu znamenala, že v historii formule 1 se objevil desátý odlišný bodovací systém. Díky němu se poprvé stalo, že Max Verstappen bodoval, přestože do cíle Velké ceny vůbec nedojel.

1950 - 57

Bodování: 8 - 6 - 4 - 3 - 2  + 1 za nejrychlejší kolo

Když se před 71 lety v Silverstonu postavilo na startovní rošt vůbec první Grand Prix historie 21 vozů, body byly k mání jen pro nejlepší pětku. Vítěz si dojel pro osm bodů, na pátého zbyly dva. Jeden byl k mání i pro držitele nejrychlejšího kola.

1958 - 59

Bodování: 8 - 6 - 4 - 3 - 2  + 1 za nejrychlejší kolo

Skončila éra sdílení vozů. Od roku 1958 platí, že co formule, to jeden jediný pilot a body jen pro něj. A také se zkrátila délka závodů z 500 km na 400 km. Na distribuci bodů podle umístění to ale nic nezměnilo.

1960

Bodování: 8 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1

Začala éra bodované první šestky. Naopak v rámci zjednodušení systému se už nehonorovalo bodem nejrychlejší kolo.

1961 - 1990

Bodování: 9 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1

Tato éra trvala dlouhých 29 let. Vítěz dostal o bod víc, tedy devět. Ozvláštněním bylo jen občasné škrtání nejhorších výsledků tu z celé, jindy jen z půlky sezony. To někdy přineslo pěknou nespravedlnost. Třeba jako v ročníku 1988, kdy sice Alain Prost získal 105 bodů, ale 18 mu škrtli, takže mistrem světa se stal jeho týmový kolega Ayton Senna.

1991 - 2002

Bodování: 10 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1

Opět se o bod posílila první pozice v cíli. Aby se zvýšil důraz na spolehlivost monopostů, skončilo jakékoliv škrtání výsledků. Od té doby se počítá každičký závod.

2003 - 2009

Bodování: 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

Na FIA rostl tlak na to, aby se z bodů radovalo víc pilotů. Proto se před 18 lety rozšířila bodovaná šestka na osmičku. Deset bodů za vítězství ale zůstalo, naopak za druhé už bylo k mání bodů osm.

2010 - 2013 a 2015  - 2018

Bodování: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1

Rozšiřování počtů jezdců s body z každé Grand Prix pokračovalo, dostalo jich hned deset. Navíc vítěz  obdržel 25 bodů, tedy o sedm víc než druhý v cíli. Tím se měla posílit váha  vyhrané Velké ceny v konečném pořadí.

2014

Bodování: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1 / 50 - 36 - 30 - 24 - 20 - 16 - 12 - 8 - 4 - 2 v posledním závodě

Nejšílenější bodový experiment přinesl závěrečný podnik sezony 2014, kdy se jelo o plných 50 bodů. Ale protože Lewis Hamilton přiletěl do Abú Zabí s náskokem 17 bodů před Nicem Rosbergem, ani dvojitá dávka bodů boj o titul nijak nezdramatizovala a zase rychle mizela ze scény.

2019 - 20

Bodování: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1 + 1 za nejrychlejší kolo

Po 62 letech se vrátilo ocenění za nejrychlejší kolo v Grand Prix, znovu to byl jeden bod.

2021

Bodování: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1 + 1 za nejrychlejší kolo / 3 - 2 - 1 v kvalifikačním sprintu (ve vybraných závodech)

Ve Velké ceně Británie se objevila absolutní novinka. Vůbec poprvé v historii F1 se rozdávaly body za kvalifikaci. Ale nejde o klasickou kvalifikaci na jedno rychlé kolo, nýbrž o závod na 100 km. Díky tomuto experiment si Max Verstappen mohl ze Silverstonu odvézt body, i když v Grand Prix skončil hned v prvním kole v bariérách.

Foto: Red Bull Racing, Pirelli F1 a McLaren F1

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.