Mirko Bortolotti, italský jezdec s nezaměnitelným vídeňským přízvukem, si triumfem v DTM splnil životní sen a pomohl Lamborghini k prvnímu titulu šampiona ve čtyřicetileté historii seriálu.
Kdo je však tento muž, považovaný za jednoho z nejrychlejších jezdců Lamborghini a vyznačující se vytrvalostí a neochvějnou vůlí?
Bortolotti si zajistil svůj první titul v DTM ve finále sezony na Hockenheimringu. „Je to nejlepší den mého života. Před deseti lety mi Lamborghini dalo šanci a od té doby ve mě vždy věřilo,“ řekl viditelně dojatý Bortolotti po slavnostním vyhlášení na stupních vítězů. „Stále si vzpomínám na prohraný boj o titul v minulé sezoně, kdy jsem uronil několik slz. Letošní výhra je o to sladší.“
Tento triumf je významným milníkem nejen pro Bortolottiho, ale také pro značku Lamborghini. Pro závodní tým SSR Performance, který sídlí v Mnichově, je to největší úspěch od zisku titulu šampiona ADAC GT Masters v roce 2020.
Bortolottiho cesta k úspěchu se vyznačovala vzestupy i pády. Ital, který se narodil v Trentu a vyrůstal ve Vídni, od útlého věku věděl, že se chce stát závodním jezdcem. „Jako malý kluk jsem na boloňském autosalonu viděl Alfu Romeo, ve které Giancarlo Fisichella závodil v DTM, a okamžitě jsem se do závodění zamiloval,“ vzpomínal. „Poté jsem začal jezdit na motokárách, přestože nikdo z mé rodiny neměl k motoristickému sportu žádný vztah.“
Navzdory závodním ambicím rodiče trvali na tom, aby dokončil maturitu, což se mu podařilo s dobrým prospěchem. Angličtina mu byla obzvlášť blízká, protože chtěl rozumět tiskovým konferencím po závodech.
Po jedenácti letech v motokárách přešel Bortolotti do světa monopostů a v roce 2008 vyhrál italský šampionát formule 3. O tři sezony později následoval titul ve formuli 2 a období testovacího jezdce ve formuli 1 u týmů Ferrari, Toro Rosso a Williams. Sen o F 1 však zůstal nenaplněn. „Tehdy chtěli lidé ve formuli 1 hotového šampiona a méně se zaměřovali na mladé, rozvíjející se jezdce,“ vysvětlil Bortolotti.
Bortolottiho úspěšný příběh se značkou Lamborghini začal v roce 2014. Po pouhých dvou závodech v roli juniorského jezdce se v roce 2015 dostal do továrního týmu. O dva roky později vyhrál Blancpain GT Series a Endurance Cup a v roce 2019 se stal druhým jezdcem v konečném hodnocení ADAC GT Masters. Jedním z jeho největších úspěchů bylo vítězství v závodě 24 hodin v Daytoně 2018, což byl první triumf Lamborghini v tomto legendárním vytrvalostním závodě.
Bortolottimu ale v impozantní sbírce trofejí stále chyběl titul DTM - až do letošního roku. Cesta k tomuto trumfu však nebyla nijak snadná. V Oscherslebenu ho o šanci na vítězství připravila nepovedená zastávka v boxech. Nakonec skončil až patnáctý: „Když v DTM uděláte takovou chybu, závod končí. Takové momenty bolí,“ popsal Bortolotti své pocity.
Místo toho, aby se vzdal, se svým týmem tvrdě pracoval a mířil na vrchol. V následujících závodech skončil několikrát na stupních vítězů a boj o titul s jezdcem Audi Kelvinem van der Lindem mu dodal novou sílu. Zářil zejména v kvalifikacích, kde osmkrát startoval z první řady - častěji než kdokoli jiný.
Boj o titul vyvrcholil v předposledním závodě na Red Bull Ringu, kde Bortolotti vybojoval své jediné vítězství v sezoně a vrátil se tak do čela průběžného pořadí. Ve finále sezony na Hockenheimringu mu titul již nikdo nevzal a následovala korunovace mistrem DTM.
Po dlouhé a intenzivní sezoně má nyní Bortolotti čas trochu si odpočinout. Vedle závodění nadále sleduje zápasy svého oblíbeného fotbalového klubu AC Milán a rád trénuje na domácím závodním simulátoru. „V soukromí je a zůstává nejdůležitější zdraví. Pokud mi to čas dovolí, budu také znovu cestovat, abych poznal svět mimo závodní dráhu,“ prozradil novopečený šampion DTM.
Foto: Red Bull Content Pool a Lamborghini
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.