Čínský výrobce elektromobilů rozšiřuje nabídku i počet prodejen.
Česko se stává dalším evropským trhem, kam vstupuje čínská automobilka BYD, která se specializuje na elektromobily a plug-in hybridy. Do konce letošního roku plánuje v tuzemsku otevřít až 30 prodejen, první z nich je v pražské části Vysočany. Partnerem pro vstup na trh se stala společnost Auto Louda.
Na úvod přichází BYD s modely pro různé typy zákazníků – od čistě elektrických SUV až po plug-in hybridy s velkým dojezdem. Vlajkovou lodí je elektrické SUV SEALION 7, které zvládne stovku za 4,5 vteřiny a ujede až 500 kilometrů. Elegantní sedan SEAL nabízí dojezd až 570 kilometrů a vychází ze stejné technické základny. Pro ty, kteří kombinují městský provoz s delšími cestami, je připraven hybridní model SEAL U DM-i s kombinovaným dojezdem přes 1 000 kilometrů.
BYD se profiluje jako technologická značka s vlastním vývojem a výrobou všeho, co se elektromobilu týká – od baterií po polovodiče. Ve výzkumu a vývoji zaměstnává přes 120 tisíc inženýrů. V roce 2024 se automobilce podařilo vyrobit více než deset milionů vozidel s elektrickým pohonem, čímž se zařadila mezi největší světové hráče v oboru. V rámci rozšiřování globálního dosahu už BYD prodává osobní auta ve více než 100 zemích a regionech, na šesti kontinentech.
Jednou z největších technologických zbraní BYD je tzv. Blade Battery – plochá baterie bez kobaltu, která zvládá více než 5 000 nabíjecích cyklů, má vysokou odolnost proti vnitřním zkratům a funguje v teplotním rozmezí bez rizika přehřátí či vznícení. Její výdrž a bezpečnost patří k nejlepším ve třídě.
BYD se v posledních letech prosazuje i díky hybridním technologiím a pokročilým platformám. Od roku 2022 nevyrábí žádná auta se spalovacím motorem a sází výhradně na elektrický a plug-in hybridní pohon. V roce 2025 představil další krok vpřed – tzv. Super e-Platform, která umožňuje ultrarychlé nabíjení výkonem až 1 000 kW a zajišťuje dva kilometry dojezdu za sekundu, tedy 400 kilometrů za pět minut.
Společnost vznikla v roce 1994 jako výrobce baterií, postupně se rozrostla do čtyř hlavních oblastí – automobilového průmyslu, elektroniky, nových zdrojů energie a železniční dopravy. Dnes má BYD přes 30 výrobních parků po celém světě, vlastní vývojové kapacity a silnou pozici zejména na čínském trhu, kde si dvanáct let drží prvenství v prodeji osobních elektromobilů.
Vstup na český trh značí další krok ve strategii evropské expanze. „Chceme, aby naše technologie byly dostupné co nejvíce lidem. Česká republika je v tomto směru důležitým trhem a věříme, že naše nabídka osloví zákazníky, kteří hledají výkonný elektromobil nebo flexibilní hybridní řešení,“ uvedla viceprezidentka BYD Stella Liová.
Foto: BYD
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.