Spolupráci s českým týmem Charouz Racing System si čtvrtý muž průběžného pořadí F2 Enzo Fittipaldi nemůže vynachválit. V šampionátu by rád pokračoval i příští rok. Rovněž věří, že ve startovním poli F1 budeme brzy opět vídat Brazilce. I o tom se rozpovídal v našem exkluzivním rozhovoru.
Do konce sezony zbývají poslední čtyři podniky. Zatím jsi získal pět pódií a nacházíš se na celkové čtvrté příčce. Jsi překvapen tím, jak si letos vedeš nebo jsi podobné výsledky očekával?
Nemůžu říct, že bych byl překvapen. Každý víkend se snažím odvádět co nejlepší práci a toto je výsledek. Nyní bojujeme o to, abychom skončili v první trojici celkového pořadí. Budeme makat a pokusíme se tam dostat.
Závodíš pro český tým Charouz Racing System. Jak se ti tedy spolupracuje s českými lidmi?
Je skvělé závodit za tým z Česka. Stáj Charouz znám už dlouho. Můj bratr Pietro za ni totiž závodil v roce 2017 ve Světové sérii formule V8 3.5, tehdy se ale jmenovala Lotus. Nějakou dobu už se tedy známe. Znám se s Tonym (majitel stáje Antonín Charouz – pozn. red.) i s Bobem (šéf týmu Bob Vavřík – pozn. red.), vždy jsme měli dobrý vztah. Všichni členové týmu velmi dobře spolupracují, je zde dobrá atmosféra a dosahujeme úžasných výsledků.
Brazílie je zemí tří mistrů světa F1, přesto už ale na svého dalšího jezdce v královně motorsportu nějakou dobu čeká. Posledním Brazilcem, který v F1 závodil, by tvůj bratr Pietro v roce 2020. Posledním stálým brazilským jezdcem byl ale Felipe Massa v roce 2017. Proč myslíš, že to tak je? Řekl bys, že je například něco špatně s podporou brazilských sportovců a závodníků?
Jsem si jistý, že do dvou nebo tří let bude v F1 závodit více než jeden Brazilec. Abyste se dostali do F1, potřebujete nejenom rychlost, ale také podporu sponzorů, je třeba najít nějaké velké společnosti, které by vás podporovaly. Tento sport je totiž velice drahý. Doufám tedy, že se to v příštích dvou nebo třech letech změní. Podle mě už se to k lepšímu začalo otáčet. Těším se na budoucnost, která na brazilské jezdce čeká.
Tvé vazby na Českou republiku nespočívají jenom v tvém působení u Charouz Racing Systemu. Ty zde totiž také bydlíš, konkrétně v Praze. Bylo pro tebe obtížné přizpůsobit se životu v Česku? Dělaly ti problémy například nějaké kulturní rozdíly, na které se ti obtížně zvykalo?
V Praze se mi žije moc pěkně. Nedělalo mi problém se přizpůsobit. Jsem totiž zvyklý se stěhovat z jedné země do druhé. Je to tedy pro mě celkem normální. Zkrátka si užívám českou kulturu a Prahu, protože je velice krásná.
Jsi vnukem dvojnásobného mistra světa F1 Emersona Fittipaldiho. Je tedy pro tebe obtížné jít ve stopách takovéto legendy? Zažil jsi během své kariéry například nějakou situaci, kdy ti fakt, že jsi Fittipaldi, uškodil nebo tě dostal do nevýhody?
Beru to tak, že jsem Enzo Fittipaldi a chci si udělat ve světě motorsportu své vlastní jméno a příliš o tom nepřemýšlím. Jasně, to, co má rodina dokázala, na mě samozřejmě tlak vyvíjí. Je to pochopitelně velká pocta, že můžu nést jméno Fittipaldi, ale snažím se v motorsportu prosadit sám za sebe.
Myslíš si, že ti jméno Fittipaldi během tvé kariéry spíše pomohlo nebo spíše uškodilo?
Jméno Fittipaldi vám samozřejmě může při některých příležitostech pomoci nebo vám to může také zkomplikovat. Ale jak říkám, chci si udělat v motorsportu jméno sám. Na příjmení nezáleží, zkrátka je potřeba být rychlý a dosahovat dobrých výsledků.
V minulosti jsi byl členem Jezdecké akademie Ferrari. V té jsi ale po roce 2020 skončil. Jak na tuto zkušenost vzpomínáš?
Byl jsem tam čtyři roky a bylo to úžasné. Byla to úžasná příležitost a hodně jsem se toho naučil. Na konci roku 2020 jsme se museli z nějakých důvodů rozejít. Byl to těžký moment mé kariéry. Během koronavirové pandemie jsem navíc ztratil spoustu svých velkých sponzorů. Za tu příležitost, co mi Ferrari dalo, jsem ale vděčný. Bylo to skvělé období mé kariéry. Mohl jsem se toho hodně naučit v mladém věku od těch nejlepších lidí. Bylo to velmi dobré.
Po roce 2020 jsi ohlásil odchod z Evropy a přesunul ses do amerického juniorského seriálu Indy Pro 2000. Tam jsi ale odjel jediný podnik a poté jsi se nakonec vrátil do FIA F3 s týmem Charouz Racing System. Můžeme tedy říct, že Charouz tvou kariéru zachránil?
Tehdy to bylo tak, že jsme neměli dostatečný rozpočet na to, abychom pokračovali v Evropě. Přesunuli jsme se tedy do USA do Indy Pro, protože na to jsme peníze měli. Odjeli jsme tam jeden víkend a pak zničehonic zavolal Charouz a dal mi šanci pokračovat v jeho barvách v F3. Nemusel jsem nad tím dlouho přemýšlet. Chtěl jsem zpátky do Evropy a pokračovat ve snaze dostat se do F1. A takto to všechno začalo.
Do F2 jsi přestoupil s Charouzem loni v polovině sezony. Jak to vidíš příští rok? Dovedeš si představit, že zde budeš pokračovat nebo máš v plánu se přesunout někam jinam?
Letos jsem v podstatě stále nováček a pořád se toho hodně učím každý víkend. Cílem je tedy pokračovat. Chci se i nadále co nejvíce rozvíjet a učit. Tento šampionát je velice složitý. Pro jezdce je velmi těžké porozumět pneumatikám. V posledních podnicích jsem se v této oblasti hodně naučil, ale myslím si, že se toho pořád musím naučit ještě hodně. Plánem je další sezona v F2, ale momentálně o tom příliš nepřemýšlím. Nyní bojuji o to, abych se dostal do nejlepší trojice. Navíc stále mám šanci vyhrát titul, na lídra ztrácím 80 bodů. Stále ale zbývají čtyři podniky, takže možné je všechno.
Dovedeš si představit, že bys příští rok změnil tým a odešel od Charouze?
Jak říkám, momentálně se soustředím na letošní sezonu a nevím, co mi budoucnost přinese. Cílem je zkrátka pokračovat v dobrých výsledcích. Mezi mnou a Charouzem ale funguje skvělá chemie a výborně se nám spolupracuje. Nyní se však soustředím na každou kvalifikaci a každý závod a v posledních čtyřech podnicích do toho chci dát všechno. Chceme získat co nejlepší výsledky. Já a Charouz uděláme, co bude v našich silách, a to jak na trati, tak mimo ni.
Foto: Charouz Racing System
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.