Puma po roce opět vítězná. Tänak ovládl Švédskou rallye a vede šampionát

Ott Tänak dokázal hned při svém druhém startu s vozem Ford Puma Rally1 v MS triumfovat. Estonec kraloval Švédské rallye a ujímá se vedení v průběžném pořadí šampionátu. Na stupních vítězů doplnili jezdce M-Sportu Craig Breen a Thierry Neuville. Ir dlouho bojoval o vítězství s Tänakem, pak ho ale přibrzdila penalizace.

Že bude Tänak jedním z kandidátů na vítězství, naznačila už úvodní čtvrteční superspeciálka. V ní totiž skončil na druhém místě se ztrátou 1,6 sekundy. V pátek sice využil toho, že úřadující šampion se na většině erzet trápil, protože startoval první a čistil trať, ve vedení ale Tänak přesto na konci dne nefiguroval. Byl to totiž Craig Breen, kdo zazářil během druhého dne nejvíce. Ir, který se letos bude střídat za volantem třetího Hyundai s Danim Sordem, šel do soboty s náskokem 2,6 sekundy před Tänakem.

V sobotu se ale začala situace otáčet v Tänakův prospěch. V úvodních erzetách sice ještě Breen zvládl svůj náskok navýšit, odpoledne už se ale Estonec dostal do čela a na konci dne vedl o 8,6 sekundy. Oba jezdce potkal během dne defekt. Breena ale zdržela rovněž krizovka na poslední erzetě, kde musel krotit smyk. Na závěrečných třech rychlostních zkouškách mu navíc nefungoval hybridní systém, čímž přišel o 100 kilowatt výkonu.

V úvodní nedělní erzetě navýšil Tänak své vedení na 11,6 sekundy. Breen sice dokázal na dalším testu reagovat a Estonce stáhl na 8,5 sekundy, tím ale veškeré drama v boji o vítězství skončilo. U Hyundai totiž usoudili, že Breen už nemá šanci Tänaka předstihnout a rozhodli se pro týmovou režii. Breen proto přijel o minutu pozdě do časové kontroly, za což si vysloužil desetisekundovou penalizaci. Tento trest ho srazil na třetí místo a na druhou pozici dostal jeho parťáka Neuvilla. Na poslední erzetě se ale nakonec Breen dostal zpět na druhou příčku před svého belgického parťáka. Tento tah tak Hyundai příliš nevyšel.

"Toto v plánu nebylo. Nevěděl jsem to," přiznal Breen v cíli.

To Tänak byl daleko šťastnější: "Hodně to pro mě znamená. Sedl jsem do nového auta a dokázal jsem to pro tyto kluky. Vyvíjejí velké úsilí, abychom mohli bojovat proti tak velkým značkám. Jsem si jistý, že je celkem stresuji, ale jestliže to dokážeme, tak vyhráváme všichni. Je skvělé být součástí tohoto týmu," měl v cíli radost.

Tänak získal na Švédské rallye druhý triumf na Švédské rallye. V této soutěži uspěl poprvé v roce 2019, tedy během své mistrovské sezony. Tehdy ještě závodil za Toyotu. Čas ukáže, jestli mu i letos pomůže švédský úspěch k titulu. Do čela šampionátu se ale nyní díky němu posouvá. Současně jde o Tänakovo první vítězství s vozem Ford Puma v rámci MS (před týdnem triumfoval už v estonském Otepää). Celkově vyhrál ve WRC poosmnácté. Díky tomu se v historických tabulkách osamostatnil od Thierryho Neuvilla s Mikim Biasionem a nyní sdílí desátou pozici s Jarim-Mattim Latvalou a Hannu Mikolou.

Neuville díky dalšímu třetímu místu zůstává jediným jezdcem, který letos zatím nechyběl na pódiu ani jednou. Jeho cesta za stříbrným výsledkem ale rozhodně nebyla pohodlná. Vše začalo už před soutěží, kdy dostal chřipku a místo dvou dní testů tak mohl odjet jenom jeden. V pátek navíc bojoval s nedotáčivostí svého auta a na konci dne byl až šestý se ztrátou 36,8 sekundy na vedoucího Breena. Zvrat ale přišel v sobotu.

Nejprve se Belgičan posunul na pátou pozici poté, co skončil ve sněhové závěji Elfyn Evans. O jednu erzetu později do ní zapadl také do té doby třetí Esapekka Lappi a Neuville už byl čtvrtý za Rovanperou, který se navíc dostal do hodin a Belgičan tak jeho náskok stáhl na 3,7 sekundy. Ještě před koncem dne úřadujícího šampiona překonal.

Kalle Rovanperä se musel spokojit se čtvrtým místem. Kromě toho, že během pátku čistil dráhu, mu v sobotu ublížilo také špatné hospodaření s pneumatikami.

„Myslím si, že ostatní byli ve střídání pneumatik chytřejší než my. Na přední nápravě jsme pneumatiky hodně opotřebovali a zničili. V posledních dvou erzetách jsme tak měli k dispozici prakticky jen dvě čerstvé gumy, zatímco ostatní čtyři. Už jsme toho tedy nemohli moc převést. Myslím si, že to mohlo fungovat dobře, ale problémem bylo, jak jsme pneumatiky střídali,“ mrzelo úřadujícího šampiona.

Elfyn Evans po svých sobotních problémech nakonec skončil pátý. Esapekka Lappi sice v sobotu ztratil několik minut, když uvízl ve sněhové závěji, poté co se roztočil kvůli defektu pneumatiky a vypadl z nejlepší desítky. Nakonec se ale zvládl propracovat alespoň na sedmou pozici.

Úvodní start v roli pilota, který boduje pro Toyotu do hodnocení týmů, dopadl špatně pro Takamota Kacutu. Japonec šel totiž v pátek přes střechu. Poté se sice do soutěže s velkou ztrátou vrátil, v neděli ale odstoupil před poslední rychlostní zkouškou kvůli technickým problémům.

 

Solberg vládcem WRC 2

Už před víkendem bylo jasné, že v kategorii WRC 2 uvidíme jiného vítěze než při Rallye Monte Carlo. Tam totiž triumfoval Yohan Rossel před Nikolou Grjazinem. Původně to přitom byl druhý jmenovaný, kdo slavil, pak ale dostal penalizaci za to, že říznul jednu ze zatáček. Ve Švédsku ale Rossel vůbec nestartoval (účastník WRC 2 může jet o body maximálně v sedmi podnicích) a Grjazin se soutěže účastnil bez nároku na body do WRC 2. A této příležitosti využil Oliver Solberg.

Loňský jezdec Hyundai ve WRC už v Monte Carlu ukázal, že se s novou Škodou Fabia RS Rally2 sžil rychle a na většině rychlostních zkoušek byl mezi vozy Rally2 nejrychlejší, ačkoli ho zdržely defekt pneumatiky a kontakt se skálou. Ve Švédsku, kde jel letos poprvé o body do WRC 2, sice začal ve čtvrtek třetím místem za Jarim Huttunenem a Olem Christianem Veibym, od té doby už ale dominoval.

Na stupně vítězů ho nakonec doprovodili právě Veiby s Pajarim, kteří obsadili druhé, respektive třetí místo. Huttunen nedokázal slibně rozjetého úvodu využít. V sobotu totiž nejprve skončil ve sněhové závěji a poté odstoupil kvůli potížím s motorem. V neděli se sice do akce vrátil, po RZ16 ale definitivně odstoupil.

Dobře nezačala sezona WRC 2 ani pro úřadujícího šampiona Emila Lindholma. Fin sice po první páteční erzetě vedl, pak ale skončil ve sněhové závěji a nabral příliš mnoho sněhu, kvůli čemuž musel zastavit a vyčistit chladič. Nakonec byl v rámci WRC 2 klasifikován jako sedmý.

Dva body pro Kohna

Švédská rallye byla premiérovým startem na světové scéně pro českého závodníka Filipa Kohna. Jezdec stáje Duck Racing má letos v plánu zúčastnit se celkem šesti podniků kategorie WRC 3. Jeho debut sice neproběhl hladce, i tak ale byl v rámci WRC 3 klasifikován na deváté pozici a získal tak dva body.

Podle plánu neproběhl v Kohnově podání především pátek. Na druhé rychlostní zkoušce dne totiž se svým Fordem Fiesta Rally3 havaroval a den tak pro něj skončil předčasně.

„V rychlé zatáčce jsem přesně netrefil vyjetou stopu a vypadl do sněhu,“ popisoval své trable.

Vítězem prvního letošního podniku WRC 3 (v Monte Carlu nejel ani jeden z těchto vozů) se stal Roope Korhonem před Williamem Creightonem a Laurentem Pellierem. Creighton současně ovládl juniorské hodnocení.

 

 

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Foto: M-Sport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.