Svého přesunu ze třídy Moto3 rovnou do MotoGP nelituje a i dnes by se rozhodl stejně. Nejsložitější pro něj bylo zvyknout si na elektroniku a na týmovou režii ve prospěch Fabia Quartarara by nepřistoupil za úplně všech okolností. Mimo jiné i to prozradil v našem exkluzivním rozhovoru Darryn Binder.
Do MotoGP jste se letos přesunul rovnou z Moto3, kde jste předtím strávil sedm sezon. Byl pro vás takto velký skok obtížný? Byly zde například nějaké věci, na které pro vás bylo obtížné si zvyknout?
Musel jsem si samozřejmě zvyknout na spoustu věcí. Ze začátku pro mě bylo nejtěžší přizpůsobit se té rychlosti. Když jsem si ale na ní po pár dnech zvykl, tak mi zabralo hodně dlouho, než jsem se sžil s elektronikou. V každém závodě byly jiné podmínky, s elektronikou to bylo pokaždé jiné, takže jsem se stále musel učit. Dosud pro mě tedy bylo nejtěžší naučit se pracovat s elektronikou a porozumět jí. Má totiž velký vliv na to, jak se motorka chová.
V letošní sezoně jste zatím vybojoval deset bodů a celkově jste dvacátý druhý. Nejvíce se vám zadařilo v indonéské Mandalice. To byl sice teprve váš druhý závod v MotoGP a navíc se jelo na mokru, přesto jste ale skončil desátý. Označil byste se tedy za takzvaného "vodníka"?
V Mandalice jsem na mokru jel opravdu velmi dobře. Ta trať ale byla hodně odlišná od všech ostatních okruhů v kalendáři, měla velkou přilnavost i na mokru. Ačkoli pršelo, bylo tehdy teplo. Od té doby jsme jeli na mokré dráze několikrát (závod byl mokrý pouze v Thajsku - pozn. red.) a rozhodně jsem neměl stejný pocit jako v Indonésii a s přilnavostí jsem se trápil více. Neřekl bych tedy, že jsem vodník. Ve všech podmínkách se ale samozřejmě snažím odvést co nejlepší práci a v Indonésii mi to vyšlo velmi dobře.
Vašimi týmovými kolegy jsou letos samí velmi zkušení závodníci. Nejprve to byl Andrea Dovizioso, teď je to Cal Crutchlow. Jak se vám tedy s těmito jezdci spolupracuje? Pomohli vám například nějakým způsobem ve zvykání si na MotoGP?
Mám velké štěstí, že letos můžu sdílet boxy s takovými legendami. Dovi má samozřejmě spoustu zkušeností a kdykoli jsem ho požádal o radu, tak mi vše velmi dobře vysvětlil. Hodně jsem se toho naučil. I S Calem je to ale skvělé. Ten se od Doviho hodně liší a pracuje odlišným způsobem, od obou jsem se toho ale mohl hodně naučit v různých oblastech. Jsem moc vděčný za to, že mám tak skvělé kolegy a moc si vážím toho, že se od nich mohu učit.
Pro příští sezonu MotoGP jste místo nesehnal. Stejně tomu je například i u dalšího nováčka Remyho Gardnera. Myslíte si tedy, že jsou týmy v MotoGP vůči nováčkům příliš netrpělivé a že by jim měli dát více prostoru se ukázat?
Samozřejmě bych byl rád, kdybych mohl v MotoGP závodit déle. Mám totiž pocit, že čím více času bych tu strávil, tím by byly mé výkony lepší. Ale je to zkrátka tak, jak to je. Dostal jsem šanci jít z Moto3 rovnou do MotoGP a podepsat smlouvu na jeden rok. Bohužel se mi to nevyplatilo. Na roštu ale můžeme vidět spoustu změn, navíc je nyní o dvě místa méně (po odchodu Suzuki - pozn. red.), což mou situaci samozřejmě zkomplikovalo. Každopádně jsem ale přišel, dal do toho maximum a užil jsem si to, byla to pro mě úžasná zkušenost. Víte co, je to zkrátka tak, jak to je. Rozhodně ničeho nelituji.
Bitva o titul vrcholí. Ducati již do určité míry uplatňuje týmovou režii. Johann Zarco po Velké ceně Thajska prozradil, že v boji o vítězství sice italská značka nikomu nebrání, když se ale bojuje o nepódiové pozice, má přednost Francesco Bagnaia. Představme si nyní čistě teoreticky situaci, že pojedete v závodě před Fabiem Quartarararem. Pustíte ho nebo ne?
Pokud bych jel před Fabiem, znamenalo by to, že dělám něco hodně dobře nebo že on naopak dělá něco špatně (směje se). Nevím. Záleželo by na situaci, ale kdybych bojoval o vítězství, tak bych samozřejmě udělal všechno pro to, abych ho získal. Kdyby to ale znamenalo, že bych měl nějak riskantně na Fabia zaútočit, tak bych si to samozřejmě dvakrát rozmyslel a byl bych rád i za pódium. Nevím. O něčem takovém jsme nemluvili, boj s Fabiem bohužel momentálně není něco, čeho bychom se měli obávat.
Už máte za sebou téměř celou sezonu v MotoGP, takže jste nyní zkušenější a víte o této kategorii více. Kdybyste tedy zvažoval přestup z Moto3 do MotoGP nyní se všemi těmito znalostmi a zkušenostmi, šel byste do toho znovu, nebo byste to vzal postupně a přestoupil nejdříve do Moto2?
Nic bych neudělal jinak. Stále bych skočil z Moto3 rovnou do MotoGP. Samozřejmě, že jsem se musel hodně učit. Nakonec to sice nevyšlo a odjel jsem tu jen jednu sezonu, i tak si ale myslím, že jsem odvedl dobrou práci. Moc jsem si to užil, rok jsem jezdil na stroji MotoGP a žil jsem svůj sen. Je spousta lidí, kteří příležitost závodit v MotoGP vůbec nedostanou. Bylo také dobré ukázat svůj potenciál lidem, kteří mě vůbec neočekávali tam, kde jsem se pohyboval. Sice to nebylo úplně skvělé, ale rozhodně ne tak špatné. Určitě bych i nyní udělal to samé.
Foto: RNF Yamaha
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.