Daytona 500, nejprestižnější závod seriálu NASCAR, se letos zapíše do historie nejen kvůli napínavým soubojům na trati, ale také zásadní technologickou novinkou.
Poprvé v historii bude mít závod elektrický pace car, kterým se stane Chevrolet Blazer EV SS. Tento krok signalizuje rostoucí vliv elektromobility i v motorsportu, kde dosud dominovaly výhradně spalovací motory.
Chevrolet Blazer EV SS je sportovní verze elektrického SUV, které Chevrolet uvedl na trh jako odpověď na rostoucí poptávku po výkonných elektrických vozech. Model SS, který bude sloužit jako pace car pro Daytonu 500, disponuje výkonem až 557 koní a pohonem všech kol. Díky technologii Ultium od General Motors nabízí nejen působivou akceleraci, ale i dostatečný dojezd pro plnění své role při největším závodě sezony.
Pace car má v závodech NASCAR zásadní úlohu. Kromě toho, že vede startovní pole do zahajovacího kola, zasahuje také při nehodách a neutralizacích, kdy musí udržovat stabilní tempo celého startovního roštu. Přestože NASCAR dlouho držel tradici osmiválcových motorů, příchod elektrického vozu do této role naznačuje otevřenost k moderním technologiím.
NASCAR je tradičně spojován s burácejícími osmiválci a benzínovým opojením. Elektrifikace se v této disciplíně zatím prosazovala velmi pomalu, ale nasazení Blazeru EV SS jako oficiálního pace car může být signálem, že se i tento konzervativní sport začne postupně přizpůsobovat současným trendům.
"Nasazení elektrického pace car je součástí širší strategie ligy zaměřené na inovace a udržitelnost,“ uvedl Generální ředitel NASCAR Jim France. NASCAR už dříve zavedl využívání bioetanolu ve svých závodních vozech a nyní se testují i další možnosti alternativních pohonů. Podle odborníků by NASCAR mohl v budoucnu přejít k hybridním technologiím, i když plně elektrické závody se v této sérii zatím neplánují.
Chevrolet Blazer EV SS je postaven na platformě Ultium, kterou General Motors vyvinul jako základ pro svou novou generaci elektromobilů. Díky výkonnému dvoumotorovému systému dosahuje maximálního výkonu 557 koní a točivého momentu přes 877 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybuje pod čtyřmi sekundami, což z něj dělá ideální vůz pro rychlou reakci na trati.
Dalším důležitým faktorem je baterie s kapacitou 85 kWh, která umožňuje dojezd až 480 kilometrů na jedno nabití. To sice pro standardní pace car není zásadní parametr, protože se pohybuje pouze krátké vzdálenosti během závodu, ale ukazuje to schopnost Blazeru EV SS držet krok s vysokými nároky motorsportu.
Nasazení elektrického pace car vzbuzuje rozporuplné reakce. Zatímco někteří fanoušci vítají technologický pokrok a vnímají tento krok jako logické vyústění vývoje automobilového průmyslu, jiní se obávají, že NASCAR ztratí svou ikonickou atmosféru, která je založena na hluku a vibracích silných spalovacích motorů.
Pro Chevrolet a General Motors jde nicméně o velkou příležitost, jak propagovat svůj elektrický model širokému publiku. NASCAR má v USA miliony fanoušků a Blazer EV SS se tímto krokem dostává do centra pozornosti. Automobilka tak chce demonstrovat, že elektrické vozy nejsou jen alternativou, ale i výkonnými stroji schopnými fungovat v extrémních podmínkách.
Foto: Chevrolet
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.