Dominantní vítězství. Tak dopadla pro Dennise Haugera premiéra v juniorském americkém seriálu Indy NXT v ulicích St. Petersburgu. Svou budoucnost nyní vidí bývalý šampion F3 v IndyCar.
Mým cílem je vyhrát šampionát,“ netají se 21letý Nor svými ambicemi. „Vím, že startovní pole má vysokou úroveň. Také je tu spousta nových tratí, zejména ovály pro mě budou něčím úplně novým. Těch faktorů je tu spousta,“ zůstává si současně vědom náročnosti nové výzvy.
Ještě před pár lety byl Hauger považován za největší norskou naději pro F1. Od roku 2017 patřil do juniorského programu Red Bullu. Jako jeho chráněnec se stal nejprve šampionem italské F4 v roce 2017 a v sezoně 2019 pak ovládl také FIA F3. Poté už před ním stál jenom jeden krok na cestě do královny motorsportu – F2. Tam se ale jeho kariéra zadrhla.
Během tří sezon ve „druhé lize“ dokázal Hauger vyhrát pět závodů. Především ale využíval obráceného pořadí na startovním roštu. Čtyřikrát totiž triumfoval ve sprintu, přičemž v hlavním závodě uspěl jenom jednou. V rámci celkového pořadí ale dopadl nejlépe v sezoně 2023, kdy obsadil 8. příčku. V roce 2022 bral 10. místo a loni skončil jedenáctý. To už se ale jeho sen o F1 rozplýval – v roce 2023 totiž v juniorském programu Red Bullu skončil a poslední dva podniky sezony 2024 již vynechal, aby se mohl soustředit na budoucí působení v Indy NXT.
Týmy F2 stále měly o Haugera zájem a Nor měl možnost v této sérii absolvovat i čtvrtou sezonu. Zkušenosti z poslední doby ale mluví jasnou řečí. Pozornost stájí F1 přitáhnou především piloti, kteří se v šampionátu dokáží prosadit okamžitě. To dokládají například případy Oscara Piastriho (2021) a Gabriela Bortoleta (2024), kteří si vybojovali sedačku ve F1 hned poté, co ve F2 ovládli svou premiérovou sezonu. Naopak Felipe Drugovich nebo Théo Pourchaire, kteří museli čekat tři roky, se této šance nedočkali. A to si Hauger uvědomoval.
Měl jsem dobré nabídky a kdybych chtěl, mohl jsem odjet další sezonu ve F2. Mně už to ale nedávalo smysl. I kdybych letos vyhrál titul, už bych s ním neudělal takový dojem. Chtěl jsem se proto pustit do něčeho nového. Do něčeho, co mě osvěží a co pomůže mé mysli i motivaci. Vydat se jinou cestou je pro mě ta správná volba. Indy NXT se zdá být jako velmi dobrá možnost. Je to dobrý šampionát, který vám dává skutečnou příležitost posunout se dále,“ vysvětluje.
First #INDYNXT race = first win!
— INDY NXT by Firestone (@INDYNXT) March 2, 2025
No better start for @hauger_dennis! ???? pic.twitter.com/UzgPTAL4lH
Titul ve F2 vám zkrátka sedačku ve F1 automaticky nezajistí. Úspěch v Indy NXT ovšem jezdcům nabízí přece jen o něco větší jistoty. Šampion totiž získává finanční odměnu ve výši 850 000 dolarů. Tato částka mu v další sezoně umožní absolvovat nováčkovský test na oválu, dále otevřený test před Indy 500 a rovněž účast v tomto slavném podniku. Kromě vystoupení v Indianapolisu má nárok také na start v ještě jednom závodě.
A první krok zvládl Hauger na výbornou. Úvodnímu podniku Indy NXT, který se uskutečnil v ulicích St. Petersburgu stejně jako IndyCar, totiž kraloval. Nejprve ovládl první trénink. V tom dalším sice obsadil druhou příčku poté, co si poškodil auto při kontaktu se zdí, v kvalifikaci už byl ale zpátky ve formě – s časem 1:03,8801 se stal prvním pilotem v Indy NXT, který na floridské trati pokořil hranici 1:04. V závodě pak kraloval stylem start-cíl.
Na cestě za výhrou přečkal Hauger čtyři žluté fáze včetně té poslední, pod kterou byl závod dojet. Hauger odolal i nátlaku svého kolegy Lochieho Hughese. Toho sice do vedení za celou dobu závodu nepustil, v první polovině závodu se od něj ale nebyl schopen odpoutat. Větší náskok si vyjel až ve druhé půlce.
Byla to zábava. Také to pro mě byl první pořádný závod na této trati. Měli jsme dobrý rytmus a auto fungovalo velice dobře. Tým odváděl skvělou práci po celý víkend a já jsem hodně spokojen. Je to dobý začátek sezony, který nám rozhodně dává sebejistotu,“ uvedl v cíli šťastný Hauger.
Pro Haugera šlo během prvního březnového víkendu o vůbec první zkušenost s americkou závodnickou scénou. Je ale třeba dodat, že z celého startovního pole nemá nikdo v životopise prestižnější úspěchy než on. Přiblížit se mu v tomto směru mohou možná tak Josh Pierson, který skončil v roce 2022 na celkovém třetím místě třídy LMP2 ve WEC, nebo Caio Collet. Brazilce může znát Hauger ještě z F3. Tam Collet v období 2021-2023 vyhrál tři závody. V Indy NXT závodí od loňska a letošní sezonu zahájil třetím místem. Tuto pozici obsadil loni i celkově.
Just getting started. ???? pic.twitter.com/IlJ6GxXvoX
— Andretti INDYCAR & INDY NXT (@AndrettiIndy) March 2, 2025
Z tváří, které známe z Evropy, můžeme zmínit například také Sophii Flörschovou, bývalou účastnici 24 hodin Le Mans, WEC, European Le Mans Series nebo DTM a ještě do loňska pilotku FIA F3. Pro Němku skončil první závod v Indy NXT 12. pozicí. O pozornost si řekla i během prvního tréninku, ale ne v pozitivním světle – kvůli její nehodě totiž byly vyvěšeny červené vlajky.
Sezona nyní bude pokračovat až 4. května v Alabamě na okruhu Barber Motorsports Park. První oválové klání na závodníky čeká 15. června v Madisonu na závodišti World Wide Technology Raceway. Dodejme ale, že ačkoli je USA pověstné oválovými závody, tvoří tento typ tratí pouze čtyři z celkových 14 letošních podniků.
Foto: Indy NXT
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.