Svět motorsportu truchlí. Ve věku 78 let totiž podlehl dlouhé nemoci majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz. Za vstup do F1 mu vděčí řada současných pilotů včetně úřadujícího mistra světa Maxe Verstappena. Mateschitz ale rovněž například sehrál klíčovou roli v návratu F1 a MotoGP do Rakouska.
Dietrich Mateschitz se narodil 20. května 1944 v Sankt Mareinu. Zpočátku ovšem ještě mnoho nenasvědčovalo tomu, že se stane jednou z předních osobností ve světě motorsportu. V roce 1972 získal po desetiletém studiu titul z marketingu na Vídeňské univerzitě ekonomiky a podnikání. Nejprve pracoval ve společnosti Unilever na marketingu pracích prostředků. Poté se přesunul do společnosti Blendax, kde dělal marketing mimo jiné zubním pastám.
A právě díky práci v Blendaxu nakonec jeho život nabral nový směr. Mateschitz se totiž často vydával na pracovní cesty. V roce 1984 takto vyrazil do Thajska. Po příletu ovšem zápasil s pásmovou nemocí a sháněl se po něčem, čím by tento problém vyřešil. To ho zavedlo až k majiteli farmaceutické společnosti TC Pharmaceuticals Chaleu Yoovidhyovi, který mu poskytl energetický nápoj s názvem Krating Daeng.
Jedním napitím to ale neskončilo. Mateschitz totiž viděl v nápoji obchodní potenciál. Spolu s Yoovidhyou si proto plácli. Zatímco Thajec dodal originální recepturu, Mateschitz se postaral o marketing. Vznikla společnost Red Bull GmbH, do které oba vložili kapitál 500 000 dolarů. Oba získali ve firmě podíl 49 %, zbylá dvě procenta připadla synovi Chalea Yoovidhyi Chalermovi. Nápoj Krating Daeng byl poté upraven tak, aby více vyhovoval Evropanům. Na rakouský trh byl uveden v roce 1987 pod názvem Red Bull. Okamžitě zaznamenal úspěch a postupně se z něj stala světová značka.
V budoucnu se Red Bull začal věnovat sponzoringu v řadě sportů včetně toho motoristického. V roce 1995 vstoupil ve spolupráci se Sauberem do F1. Ve švýcarské stájí postupně získal šedesátiprocentní podíl. Vztahy obou stran ale utrpěly, když se šéf týmu Peter Sauber rozhodl pro sezonu 2001 neangažovat juniora Red Bullu Enriqueho Bernoldiho a místo něj dal šanci tehdy dvaadvacetiletému mladíkovi Kimimu Räikkönenovi, který do královny motorsportu vstoupil jako šampion britské Formule Renault. Na konci roku 2001 spolupráce Sauberu s Red Bullem skončila.
O čtyři roky později se ale Red Bull do F1 vrátil. Tentokrát už ale ne jako hlavní sponzor, ale jako tým. Ve startovním poli nahradil stáj Jaguar, kterou Mateschitz odkoupil od Fordu. Již v roce 2006 získal Red Bull zásluhou Davida Coultharda první stupně vítězů. Další zásadní milník přišel v roce 2009. To už rakouská stáj patřila mezi elitní týmy a získávala první vítězství.
Red Bull was a major shareholder in Sauber in 2001, and Peter Sauber said their relationship "exploded" over his decision to sign Kimi Raikkonen instead of Red Bull junior Enrique Bernoldi.
— Glenn Freeman (@glennfreeman39) September 3, 2021
Later in the year Red Bull told Sauber he "made the correct choice" #BringBackV10s #F1 pic.twitter.com/hUEKJCdupq
V letech 2010-2013 pak Red Bull začal F1 vládnout. Sebastian Vettel pro něj vybojoval čtyři jezdecké tituly. Čtyřikrát se stal Red Bull šampionem rovněž mezi týmy. Po změně pravidel v roce 2014 se sice otěží chopil Mercedes, loni ale Rakušané nadvládu „stříbrných šípů“ zastavili, když si dojeli pro titul s Maxem Verstappenem. Nizozemec se stal mistrem světa i letos. Zatímco v sezoně 2021 se Red Bull musel mezi týmy spokojit se druhým místem, letos má nakročeno k titulu i v tomto hodnocení.
Mateschitz ovšem nevlastnil ve F1 pouze jeden tým. V roce 2006 totiž spolu s Gerhardem Bergerem odkoupil stáj Minardi, přejmenoval ji na Toro Rosso (což je italsky Red Bull) a vytvořil z ní juniorský tým Red Bullu. V něm poté dostávali příležitost mladí talenti rakouské značky a ti nejlepší si vybojovali místo v „áčku“. Takovýto model předtím neměl ve F1 obdoby.
Sebastian Vettel s Maxem Verstappenem nevděčí Red Bullu a Dietrichu Mateschitzovi pouze za největší kariérní úspěchy, ale i za vstup do F1. To platí hlavně u Verstappena. Nizozemec byl totiž v roce 2015 angažován do Toro Rosso již ve věku 17 let a po jen jediné sezoně v evropské F3.
Verstappen s Vettelem ale nejsou jedinými současnými piloty F1, kteří vzešli z juniorského programu Red Bullu. Pokud pomineme piloty AlphaTauri (bývalé Toro Rosso) Pierra Gaslyho a Jukiho Cunodu, patří do této skupiny rovněž Carlos Sainz, Daniel Ricciardo a Alexander Albon. Příští rok navíc navíc dá AlphaTauri příležitost Nycku de Vriesovi.
Nejsou to ale pouze jezdci, do koho vložil Mateschitz důvěru. Christianu Hornerovi totiž v roce 2005 svěřil roli šéfa týmu, když mu bylo pouhých 31 let. A u kormidla stáje stojí dodnes.
????️| Christian Horner après le décès de Dietrich Mateschitz :
— ???????????????? (@_BeF1) October 22, 2022
"Il était tellement enthousiaste et solidaire et c'est la raison pour laquelle nous en sommes ici. Dietrich a montré que rien n'est impossible, c'est un homme tellement inspirant."#F1 | #USGP ???????? pic.twitter.com/q0Bwwhsk8X
Zásadní roli společnost Red Bull sehrává i na scéně závodů silničních motocyklů. Zde již od roku 2007 funguje například juniorský seriál s názvem Red Bull Rookies Cup, z něhož ti nejlepší míří do mistrovství světa. Ze současných jezdců MotoGP tímto seriálem prošli Johann Zarco, Miguel Oliveira, šampion z roku 2020 Joan Mir, Brad Binder, Enea Bastianini, Jorge Martín, Darryn Binder, Fabio di Giannantonio a Raúl Fernández
Do mistrovství světa ale pomohl Red Bull Rookies Cup také třem Čechům – Jakubu Kornfeilovi, Karlu Hanikovi a Filipu Salačovi. Kornfeil s Hanikou dokonce v tomto šampionátu získali titul. Salač patří mezi sportovce Red Bullu i dnes jako jezdec stáje Gresini v Moto2.
Do portfolia Red Bullu patří ze současných jezdců MotoGP také Marc Márquez, Pol Espargaró, Remy Gardner, Jack Miller, Álex Márquez a Takaaki Nakagami. V MotoGP působí Red Bull také jako hlavní sponzor KTM. Za zmínku stojí také úřadující mistr světa superbiků Toprak Razgatlioglu nebo šampioni WRC Sébastien Ogier, Sébastien Loeb a Kalle Rovanperä.
Dietrichu Mateschitzovi musíme připsat zásluhy i za to, že jak v kalendáři F1, tak MotoGP stále ještě najdeme Velkou cenu Rakouska. Bez něj by už totiž něco takového nejspíše nebylo možné.
V roce 2004, tedy rok poté, co byl okruh ve Spielbergu vyřazen z kalendáře F1 kvůli tomu, že rakouská vláda podpořila protitabákový zákon v Evropské unii, ho Red Bull koupil. Ihned zahájil rekonstrukci. V plánu prodloužení okruhu. Zahrnuty do něj měly být i části, na kterých se dříve závodilo ještě v době, kdy trať nesla název Österreichring. V rámci rekonstrukce došlo mimo jiné ke zbourání hlavní tribuny a boxů a k rozkopání cílové rovinky, které rozdělilo okruh na dvě části.
Najednou ale přišla velká komplikace. Po stížnostech místních obyvatel totiž rakouský senát pro životní prostředí usoudil, že projekt porušuje nařízení týkající se hluku a znečištění. Veškeré práce tak musely být zastaveny. Na rozkopaném okruhu se pochopitelně nedalo závodit a pokusy o změnu rozhodnutí byly marné. Mateschitz dokonce uvedl, že do nefunkčního okruhu už dále nechce investovat peníze.
Po několika letech se ale v rámci projektu na podporu ekonomiky ve Spielbergu práce přeci jen znovu rozjely. V roce 2011 byl okruh pod názvem Red Bull Ring opět otevřen a hned během této sezony zde závodila F2 nebo DTM. V roce 2014 přišel dlouho očekávaný návrat do kalendáře F1 a v roce 2016 se sem vrátilo dokonce i MS silničních motocyklů. To přitom do Spielbergu nezavítalo od roku 1997.
After an 11-year absence, the Austrian Grand Prix returned in 2014, with the circuit named the Red Bull Ring.
— F1 Pack Rivals (@F1PackRivals) June 27, 2019
Nico Rosberg won for Mercedes, with the Silver Arrows winning the three following races with Rosberg, Valtteri Bottas and Lewis Hamilton victorious.#AustrianGP ???????? #F1 pic.twitter.com/9jF0pj2N3G
Budoucnost značky Red Bull je po Mateschitzově smrti nyní ve hvězdách. Jeho 49% podíl ve firmě by ale mohl převzít syn Mark Gerhardter. Vlastníkem zbylých 51 % je po smrti Chalea Yoovidhyi jeho syn Chalerm. Tým F1 dosud vlastnil Mateschitz zcela sám.
Foto: Williams Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.