Účast v mistrovství Evropy. Takový cíl má letošní rallyeový republikový šampion Dominik Stříteský pro sezonu 2025. Chce se ale ukázat i doma. Prozradil to v našem rozhovoru.
Letos jste ukončil nadvládu Jana Kopeckého a stal jste se poprvé mistrem republiky v rallye, k čemuž vám gratuluji. Asi není pochyb o tom, že šlo nejlepší rok ve vaší kariéře...
Moc děkujeme. Letos se to vše opravdu pěkně sešlo. Stojí za tím práce celého týmu a je to odměna pro všechny, kteří kvůli tomu dřeli. Konečně se nám to podařilo.
Letos jste přesedl ze Škody Fabia R5 do novějšího modelu RS Rally2. I tato změna nejspíše hodně pomohla...
Určitě. Jsem moc rád, že jsme do toho šli. Za začátku jsme se tomu tak trochu bránili, ale nakonec jsme to udělali a byl to velký krok dopředu. Je to skvělé auto. Je o úroveň dále než starší R5 nebo Evo.
Takže to byl veliký rozdíl?
Za mě ano. Myslím si, že se na tom shodneme všichni. Někomu to vyhovuje, někomu ne. Mně to ale sedlo. Například Honza Kopecký ale říkal, že mu nějakou dobu trvalo se s tímto autem naučit. Bylo to z jeho strany hodně o zvykání. Mně to naštěstí padlo do rukou, takže super.
Přesto jste řekl, že jste původně do změny vozu nechtěli jít. Proč?
Bylo tomu tak na úplném začátku, kdy RS poprvé vyjelo. Honza Kopecký do toho sedl, ale jeho výkony zůstaly více méně stejné. My ho naopak loni porazili na Bohemce. Byli jsme proto na vážkách, jestli to bude opravdu krok dopředu nebo ne. U staré R5 už jsme ale byli na maximální výkonnosti vozu, takže bylo jasné, že na RS začneme dříve nebo později ztrácet. Dali jsme i na rady zkušenějších, že to bude krok dopředu, proto jsme se rozhodli jít touto cestou také.
Záludná otázka - pokud byste letos nakonec pokračoval se starší Fabií, veříte, že byste i v takovém případě dokázal vyhrát titul?
Nemyslím si to. Nemůžu říct, že by stará Fabia byla špatná, naopak. S RS ale Škodovka udělala velký krok dopředu. Je to auto, které člověku hodně odpustí. Můžete si k němu hodně dovolit. Sice se chová jinak, obecně je to ale ku prospěchu. Je to koneckonců vidět na výsledcích. Nejenom u nás, ale také ve světě.
Shodli jsme se tedy na tom, že vám letos pomohla změna vozu. Kromě toho jste logicky byl opět o něco zkušenější. Je ale podle vás ještě něco dalšího, co přispělo k vašemu letošnímu pokroku a zisku titulu?
Myslím si, že se zkrátka sešlo jedno s druhým. Na začátku jsme v rámci přípravy odjezdili hodně kilometrů, abychom poznali nové auto. Zúčastnili jsme se dvou rallyesprintů a určitě jsme dali přípravě opravdu hodně. Pokud myslíte například nějaké změny ve fyzické přípravě, tak to ne. Spíše si myslím, že mi sedlo auto, po celou sezonu panovala v týmu pohoda a prostě to klaplo.
Několikrát jste v tomto rozhovoru zmínil desetinásobného mistra republiky Jana Kopeckého, kterého jste letos dokázal porazit. Řekl byste, že i on má nějakou zásluhu na vašem titulu?
Určitě. Honza je pro nás všechny v republice měřítkem. Je to tak už dlouho. Bereme ho jako člověka, ke kterému se chceme přibližovat. Jsem rád, že mezi sebou máme takový vztah, jaký máme. Přál mi to a určitě neproběhlo žádné spalování mostu. Bylo to přesně naopak. Na Barumce za mnou přišel a řekl mi "už ti moc nechybí, jeom to dojeď, je to v pohodě." Jsem rád, že mezi sebou máme takový vztah.
Jako jezdci jsme já a Honza nikdy přímo nespolupracovali. Oba sice jezdíme za Škodovku, testovací dny ale nemíváme ve stejnou dobu. Určitě to ale byl člověk, od kterého se daly nasávat informace. Už jenom když během rallye mluvil o tom, co je špatně a co udělat jinak.
To zní jako pěkný sportovní přístup...
Přesně tak. Jsem opravdu rád, že mě nebral jako někoho, kdo ho ohrožuje a nezačal pálit mosty. Naopak říkal "ty jsi ten, který to měl po mně převzít, moc ti to přeju a jsem rád, že jsi to byl ty". Bral to opravdu sportovně. Jsem za to rád, jsme stále kamarádi.
Letos jste vyhrál mimo jiné Barum rallye, která je součástí kalendáře mistrovství Evropy. Mistrem republiky už nyní jste. Že dokážete porážet evropskou špičku, už jste také prokázal. Proto si říkám, jestli pro sezonu 2025 nepřemýšlíte o nějakém kariérním posunu?
Když jsme s tímto projektem začínali, chtěli jsme ho během čtyř let zakončit titulem mistrů republiky v absolutním pořadí. To se nám povedlo a přišla otázka "co dál?" Není pro nás prioritou obhajovat titul, chceme se krůček po krůčku posouvat. Proto jsme se rozhodli, že se chceme příští rok přesunout do Evropy. Ještě nemohu stoprocentně potvrdit, že opravdu pojedeme, ale všichni pro to děláme maximum. Přijde nám, že je na takový přestup ideální čas. Zůstat v Česku nám nedává smysl. Tím nechci říct, že by tu byla slabá konkurence. Člověk ale hledá výzvy, takže něco takového je logický krok.;
Dominik Stříteský leads the rally after an intense Saturday in the Czech Republic ????#FIAERC | #BarumRally ???????? pic.twitter.com/nwr3V0UtxA
— FIA European Rally Championship (@FIAERC) August 17, 2024
V Evropě byste chtěl jet celou sezonu nebo jenom vybrané soutěže?
Cílíme na celou sezonu s výjimkou Švédska. Chceme také jet tři soutěže u nás - Krumlov, Bohemku a Barumku, která se kryje s Evropou. Takto máme postavený kalendář a v tuto chvíli probíhají jednání s partnery.
Jak jste právě naznačil, takový přestup je jistě spojený i s vyššími náklady...
Přesně tak. Tak to zkrátka v motorsportu je.
Vaší prioritou je tedy Evropa. Umíte si ale představit, že byste se ukázal také v rámci WRC při Středoevropské rallye? Této soutěže se každoročně účastní několik českých posádek...
Už letos jsme o tom přemýšleli. Ztroskotalo to ale na tom, že bychom to nezvládli logisticky. Ta soutěž totiž není náročná jenom jezdecky, ale také logisticky. Byly tam tři servisy, jeden v Chuchli, druhý na Šumavě a třetí v Pasově. Nebylo to nic lehkého. Náš tým je čtrnáctičlenný a nechtěli jsme to lámat přes koleno. Už tehdy jsme věděli, že se chceme soustředit příští rok na Evropu a pokud by se na té soutěži něco přihodilo, mohlo by to všechny plány nabourat. Ta myšlenka tu byla, ale nehrnuli jsme se do toho. Asi bychom to zvládli, ale nedávalo to smysl.
Vozy Škoda patří globálně ke špičce specifikace Rally2, letos ale boj o světový titul prohrály. Mistrem světa třídy WRC 2 se totiž stal Sami Pajari s novým speciálem Toyota GR Yaris Rally2. Japonská značka nejspíše bude pro mladoboleslavskou automobilku do budoucna velkou konkurencí, což platí mimo jiné o mistrovství Evropy...
Já si myslím, že všechny značky jsou na tom více méně podobně - technicky i z pohledu jezdeckých sestav. Při Japonské rallye vyhrál rozdílem třídy Grjazin s Citroënem. Je to jenom o tom, komu jak sedne daný závod. Mezi vozy jsou malé rozdíly. Pravidla jsou nějak napsaná a když se všichni dostanou na jejich maximum, vede to k tomu, že jsou auta vyrovnaná.
First-ever ERC podium for Dominik Stříteský ????#FIAERC | #BarumRally ???????? pic.twitter.com/LfQt7G9wnN
— FIA European Rally Championship (@FIAERC) August 18, 2024
Když už jsme u mistrovství světa, jak se vám líbila letošní sezona WRC? Poprvé v životě se stal šampionem Thierry Neuville, který si titul zajistil až při posledním podniku v boji proti Ottu Tänakovi...
Ta auta jsou sama o sobě krásná. Je neskutečné vidět, co dokáží na šotolině. S kamarády se jezdíme na závody dívat a je neskutečné, když na vlastní oči vidíte, kam až se dá ta technika posunout. Líbilo se mi i to, že to bylo vyrovnané. Bojovalo se až do konce sezony. Pro diváky to proto bylo určitě super. Je škoda, že jsou soutěže tolik roztahané po celém světě, ale je to zkrátka mistrovství světa. Mám ten sport rád a fandím tomu.
Co jste říkal na nový bodovací systém? Ten vyvolával mezi jezdci velké kontroverze. Často se stávalo, že vítěz rallye nezískal během víkendu nejvyšší počet bodů a Sébastien Ogier dokonce uvedl, že zisk titulu by pro něj neměl při tomto systému žádnou hodnotu...
Myslím si, že toto rozhodnutí se úplně nevydařilo. Ti vysoce postavení to navíc pochopili, protože se tento systém příští rok opět změní. Je to logické. Jak říkáte, člověk nemusel být nejrychlejší nebo se dostal do problémů první den, ale stejně mohl získat nejvíce bodů. Naopak jezdec, který se držel na prvním místě, přišel poslední den o spoustu bodů.
Foto: Škoda Motorsport, Rallyservice, Lukáš Chum Photoshoots
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.