DTM startuje druhý rok nové éry. Vozy GT3 lákají více značek, pojede i Loeb

Šampionát DTM začíná víkendovým dvojzávodem v Portimau. Po přechodu k vozům specifikace GT3 zažívá velkou renesanci.

Už už to vypadalo, že Deutsche Tourenwagen Masters zajde kvůli finančně náročným technickým regulím na úbytě. Promotér ITR se nakonec rozhodl přejít loni ke sportovním vozům GT3. A to se ukázalo jako prozíravý krok. V Portimau se nyní prezentovalo 29 vozů šesti značek (Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-AMG a Porsche).

Mezi letošními nováčky je nejslavnějším jménem devítinásobný světový šampion v rallye Sébastien Loeb, který usedne do Ferrari v barvách AlphaTauri AF Corse místo Novozélanďana Nicka Cassidy, který v úvodu sezony musí dát přednost formuli E.

Pro DTM je Francouzova účast to v souboji s ostatními velkými "gétéčkovými" seriály velkou marketinkovou vzpruhou. Už proto, že konkurenční GT World Challenge Europe letos přilákal Valentina Rossiho.

Loeb není na okruzích žádná "celebrita pro okrasu". Stačí si vzpomenout na jeho celkově druhé místo ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 2006 za volantem prototypu Pescarolo. O tom, že umí být ve sportovním voze rychlý, tak není žádných pochyb.

Jediným problémem je málo natestovaných kilometrů za volantem Ferrari 488 GT3. Během všech čtyř dnů testů se o vůz dělil s Cassidym. Navíc v Hockenheimu lilo a v Portimau se jezdilo večer, tedy za chladnějších podmínek, než jaké piloty čekají nyní.

Návrat krále Rasta

Do DTM se po roční pauze vrací trojnásobný šampion René Rast. "Připadám si jako nováček, i když jsem docela starý. Trochu mi to připomíná debutový rok 2017, kdy mi všechno připadalo úplně nové. Nová jména, nové týmy, nová auta. Znám většinu tratí, ale všechno ostatní je jiné. Musím si tedy na novinky zvyknout," prohlásil 35letý Němec, který pojede s Audi v barvách Teamu Abt Sportsline.

Ve světě vozů GT ale zase takovým nováčkem není. Stačí připomenout jeho triumf v ADAC GT Masters v sezoně 2014, kdy se za volantem Audi střídal se současným týmovým kolegou Kelvinem van der Lindem. Pro Jihoafričana bude příchod bývalého krále DTM velkou zkouškou. Loni byl totiž u Audi jasnou jedničkou a o titul přišel až v posledním závodě.

Nové regule přilákaly posledního z německé "velké čtyřky", značku Porsche. Ta po loňském osamocenému startu Michaela Ammermüllera  přichází s dvěma týmy. Vedle SSR Performance nastoupí také KÜS Team Bernhard, kterému šéfuje dvojnásobný vítěz z Le Mans Timo Bernhard.

"Myslím, že si Porsche rychle uvědomilo, že být v DTM je velká věc. Díky televiznímu vysílání, názvu a tradici toho hodně získáte. V porovnání s jinými platformami je závodění v GT3 relativně levné," míní Mike Rockenfeller, který s Porsche jezdil svého času v USA, než přešel do DTM a za volant Audi.

Mercedes je v DTM jako doma a pro tento rok rozšířil své portfolio na osm vozů. Po loňském triumfu mezi jezdci i značkami jde o další posílení pozice nejsilněji zastoupené automobilky. S Mercedesem-AMG pojedou navrátilec do DTM Maro Engel i šampion Blancpain GT z roku 2018 Luca Stolz. Nechybí samozřejmě úřadující šampion Maximilian Götz a vítěz sedmi podniků Lucas Auer.

Několikanásobný vítěz  Blancpain GT Maximilian Buhk zřejmě nebude cílit na nejvyšší příčky, jeho cílem je testovat systém steer-by-wire. Ten má odstranit fyzické spojení mezi volantem a koly automobilu pomocí elektricky ovládaných motorů ke změně směru kol.

Nové BMW i debutnat Thiim

BMW nasazuje nový speciál M4 GT3, který nahrazuje předchozí "obří" M6 GT3. Vůz má sebou téměř rok testování a ambice jsou veliké. Však s ním pojedou také dvojnásobný vítěz DTM Marco Wittmann. Vyhrávat umění také Sheldon van der Linde a Philipp Eng.

Lamborghini "ulovilo" hvězdy světa GT. S vozem Huracán GT3 Evo pojedou zkušený Mirko Bortolotti i dvojnásobný mistr světa FIA WEC Nicki Thiim. Dán bude poté, co jej italské značce "půjčil" Aston Martin, v DTM debutovat. „Splnil jsem si životní sen,“ uvedl.

Jak ale ví šéf Grasser Racing Teamu a vítěz DTM z roku 1996 Manuel Reuter, čeká nás letos extrémně vyrovnaná sezona. "Podle našich propočtů je tu tak 15 jezdců, kteří se mohou stát šampiony. Je úplně nesmyslné teď cokoliv přepovídat," míní německý manažer.

O tom, kdo si sáhne pro korunu šampiona DTM letos, se dozvíme nejpozději 9. října, kdy je na Hockenheimring naplánovaný poslední ze šestnácti letošních bodovaných závodů.

Foto: DTM Media a Red Bull Content Pool

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.