Ze dvou kol na čtyři, od řídítek na sedačku spolujezdce. Jezdec mistrovství světa třídy Moto2 Filip Salač si při Pražském rallyesprintu premiérově vyzkoušel roli navigátora. Spolu s Erikem Caisem se navíc mohl radovat ze třetího místa.
"Moc díky za tuto zkušenost. Jsi borec," smeknul Salač před Caisem po skončení soutěže. Tu zlínský jezdec absolvoval za volantem vozu Hyundai i20 N Rally2 stáje Kowax DST Racing.
Pražský rallyesprint, který se letos konal po dvacáté deváté, představuje již od roku 1995 tradiční zakončení české rallyeové sezony. Ačkoli se jedná o měřený závod, nese se strahovské klání tak trochu i v duchu exhibice. Každoročně bývá rovněž zvykem, že se na sedadle spolujezdců objevují známé osobnosti z jiných motoristických disciplín nebo dokonce z úplně jiných než sportovních odvětví. Letos se jednou z nich stal právě Salač, jehož start se zrodil během méně než dvou týdnů.
"Když jsem se vracel po závěrečné velké ceně ze Španělska, volal mi Erik, jestli s ním nechci jet Pražský rallyesprint. Docela mě s tím zaskočil a nejdříve jsem přemýšlel, jestli je to vůbec dobrý nápad," váhal aktuálně jediný český účastník v MS silničních motocyklů. Nakonec se ale rozhodl kývnout. "S Erikem se dobře známe, ale během roku máme oba tolik závodů, že se potkáváme jen sporadicky. A to je také jeden z důvodů, proč jsem se ke startu rozhodl," vysvětluje Salač.
Už od začátku se dalo počítat s tím, že posádka nebude hrát druhé housle. Ačkoli šlo pro Caise o první start s jihokorejským speciálem, do kterého přesedá po dvou letech strávených za volantem Škody Fabia RS Rally2, při pohledu do startovní listiny bylo jasné, že bude patřit mezi favority. A to se od samého začátku potvrzovalo.
Na úvodních dvou pětikilometrových testech v okolí radotínské cementárny totiž dvojice zaznamenala pokažé druhý nejrychlejší čas. V obou případech byl nad jejich síly pouze velezkušený Václav Pech s Fordem Focus RS WRC 06. Na Strahov tím pádem mířili Cais a Salač jako druhá nejlepší posádka s náskokem 2,4 sekundy před Vojtěchem Štajfem. Ztráta na Pecha činila 5,8 sekundy.
Následně se ale věci začaly zamotávat. Cais se Salačem totiž ztratili na třetí erzetě 11,6 vteřiny. Dvojici přeskočili Petr Semerád, ale také již zmíněný Vojtěch Štajf. To znamenalo propad na čtvrtou příčku se ztrátou 1,6 sekundy na Štajfa. Předposlední test ovšem ukázal, že ještě není konec. Cais se totiž přitáhl ke Štajfovi na rozdíl pouhých tří desetin.
Nakonec z toho pódium přece jen bylo. Štajf startující s novou Fabií RS Rally2 sice Caise za svými zády udržel, do hry ale vstoupily technické problémy Petra Semeráda. Na jeho Toyotě GR Yaris Rally2 se zlomila řídící páka. Jezdec stáje Liqui Moly Racing ztratil kvůli této závadě téměř minutu a půl, což vyústilo v jeho pád ze druhé pozice až na devátou. Cais se Salačem tak skončili jako třetí.
Nyní už budou zraky Filipa Salače směřovat k další sezoně Moto2. V ní ho čeká druhý rok v barvách belgické stáje Marc VDS, s níž se mladoboleslavský rodák pokusí vylepšit letošní 16. místo v konečném pořadí. Cais přesedá do Hyundai i20 N Rally2 natrvalo. V barvách stáje Hyundai Kowax DST Racing absolvuje šest soutěží v českém mistrovství a současně vybrané starty v zahraničí, kde už má zkušenosti mimo jiné s podniky WRC.
Jak ale napsal Salač na svých sociálních sítích, zřejmě nešlo o jeho poslední zkušenost s rallyesportem. "Bylo to něco, co jsem rozhodně nezkusil naposledy. A kdo ví, třeba si to někdy zkusím střihnout i jako řidič," nechává si dveře otevřené.
Salač by nebyl prvním jezdcem z MS silničních motocyklů závodícím v rallye. Tato disciplína v minulosti učarovala mimo jiné legendárnímu Valentinovi Rossimu. "The Doctor" zářil zejména při podniku Rallye Monza, který dokázal vyhrát hned sedmkrát. Třikrát se zúčastnil i soutěže WRC.
Foto: Filip Salač via Facebook, Pražský rallyesprint
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.