Bojovat s Loebem bude těžké, ví Cais před Rallye Azory. Přesun do Rally1 není na pořadu dne

Na Rallye Azory se pokusí držet krok s legendárním Sébastienem Loebem, uvědomuje si však, že půjde o velmi těžký úkol. Novou Fabii si pochvaluje a přesun do vozu specifikace Rally1 nevidí v dohledné době jako reálnou možnost. To vše prozradil Erik Cais v našem exkluzivním rozhovoru.

Letos už jste odjel dva podniky. Nejprve jste skončil při Rallye Monte Carlo na čtvrté příčce v kategorii WRC 2. Poté jste absolvoval také Rallye Serras de Fafe v rámci mistrovství Evropy. Tam jste ale nedojel poté, co jste ulomil kolo. Jak jste tedy se svým vstupem do sezony spokojen?

Monte Carlo bylo super, při druhém startu jsme ale bohužel měli smůlu. Trefili jsme kámen, který ležel normálně ve stopě, ale i takové soutěže zkrátka jsou. Monte Carlo ovšem bylo skvělé. Myslím si, že s novým autem jsme se sžili parádně a moc jsem si ten závod užil. Zejména v sobotu jsme ukázali, že když máme jistotu, tak dokážeme jet rychle.

Letošní sezona je vaše první s novým vozem Škoda Fabia RS Rally2. Do ní jste přesedl po třech sezonách ve voze Ford Fiesta Rally2. Jak se tato dvě auta liší?

Na to se moc těžko odpovídá. Úplně jinak se řídí. Patří sice do stejné kategorie, každé ale vyžaduje jiný jezdecký styl. Nová Fabia je ale každopádně absolutně skvělé auto, které má úžasný výkon a skvělý podvozek. Řídí se tedy hrozně příjemně.

V čem vám nová Fabia svědčí více než Fiesta?

Myslím si, že je to ta intuitivnost a lehkost řízení. Člověk ví, co auto udělá a může se na něj opravdu spolehnout. V tomto mi nová Fabia svědčí nejvíce a myslím si, že nebudu sám.

Zejména v kategorii WRC 2 je letos opravdu nabitá konkurence. Zůstali nejen přední jezdci z loňské sezony jako například šampion Emil Lindholm a Kajetan Kajetanowicz, ale přibyli k ni také bývalí jezdci nejvyšší kategorie jako Oliver Solberg a Gus Greensmith. Je tedy znát, že se konkurence zvětšila? Když budu konkrétní, je to například tak, že už nyní nestačí, co stačilo dříve?

To, že se konkurence zvedla, člověk určitě vnímá. Letos je opravdu obrovská. Přišlo mnoho lidí, ať už z vyšší kategorie nebo z jiných soutěží. Letos je tam tedy mnoho jmen a souboje jsou velmi těsné.

Ve WRC 2 máte v plánu odjet maximální počet sedmi soutěží. V ERC jste před sezonou plánoval pět startů, ale váš tým nevyloučil, že by mohlo dojít i k dalším startům. Je tedy možné, že v ME opravdu nakonec odjedete více podniků, než bylo původně plánováno?

Jsem strašně šťastný, že díky našim partnerům vůbec můžeme odjet to, co máme v plánu, to znamená sedm podniků mistrovství světa a dále Evropu. Dnešní doba ale není jednoduchá, nejenom pro nás závodníky, ale i obecně. Navyšovat počet soutěží je tedy více než nadlidský úkol. Samozřejmě by to bylo krásné, ale muselo by to vyjít ekonomicky.


O víkendu vás čeká start v soutěži Rallye Azory. Jde o šotolinovou soutěž. Poslední start na šotolině pro vás skončil odstoupením. Berete si z toho tedy nějaké poučení, kterým se budete na Azorech řídit?

Určitě. Z každé chyby nebo z čehokoli, co se stalo, si snažím brát jen to nejlepší. Doufám tedy, že zkušenosti z Portugalska zužitkuji. Azory mám opravdu rád. Moc se mi tu líbí a jsou tu opravdu ikonické rychlostní zkoušky. Jde o jedny z nejhezčích rychlostních zkoušek na světě. Je skvělé tu startovat. Musím znovu poděkovat našim skvělým partnerům, Škodě Motorsport i místnímu organizátorovi. Díky němu tady můžeme závodit. Tato soutěž je neuvěřitelně krásná a já se na ni moc těším.

Na Azorech budete mít jednoho obzvlášť zajímavého soupeře. Je jím devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb. Ten navíc pojede stejně jako vy s vozem Škoda Fabia RS Rally2. Jak se tedy těšíte na to, že s touto legendou poměříte síly ve stejném autě?

Je samozřejmě neuvěřitelný pocit závodit proti někomu takovému, jako je pan Loeb (směje se). Já budu dělat všechno pro to, abych mu stačil a abych se případně snažil jet s ním. Při jeho zkušenostech a citu pro vůz to ale určitě nebude nijak jednoduché (směje se). Není to ale jenom o Sébastienu Loebovi. Je tu i Andreas Mikkelsen a další velmi zvučná jména. To znamená, že konkurence bude brutální, i když to není podnik mistrovství světa ani mistrovství Evropy. Řekl bych, že tempo bude opravdu vysoké.

Už jste zmínil, že to nebude jednoduché, ale přesto se zeptám. Věříte, že můžete na Azorech potrápit i Sébastiena Loeba?

Šance vždy jsou (směje se). Otázka zní, jak moc do toho promluví podmínky na trati, startovní pozice a tak dále. Já určitě budu dělat všechno pro to, abych se v souboji s ním neztratil a jel tempo se špičkou.

Je podle vás něco, v čem můžete mít na Azorech oproti Loebovi výhodu?

Řekl bych znalost trati. Ale myslím si, že když je někdo tak zkušený pilot, je mu jedno, kde startuje a jestli je tam poprvé nebo pošesté. Když je někdo jezdec takových kvalit, který má geniální rozpis a ví přesně, kam jede, i když na soutěži startuje poprvé, tak je to těžké říct. Asi znám o trochu lépe auto, na šotolině s ním ale také ještě nemám odjeto mnoho. Na to srovnání se opravdu těším.

Vraťme se na závěr k WRC. V kategorii WRC 2 už jste dokázal zajet několik dobrých výsledků včetně pódiových umístění při Rallye Katalánska 2021 a Rallye Monte Carlo 2022. Zaregistroval jste tedy díky svým výkonům už i nějaký zájem ze strany týmů vrcholné kategorie mistrovství světa?

Na toto asi nedokážu odpovědět úplně správně. Pohled na něco takového bude vždy trochu subjektivní. Já se spíš soustředím na to, abych předváděl co nejlepší výkon ve své kategorii a aby si mě někdo mohl případně všimnout. Jestli už si všiml? V to jenom doufám.

Pokud by se vám letošní sezona ve WRC 2 vydařila, je podle vás reálné, že byste si mohl příští rok zazávodit s vozem specifikace Rally1?

Upřímně si myslím, že ne. Je to ekonomicky hodně nákladné a zároveň by na to bylo brzy. Se soutěžemi mistrovství světa ještě nemám tolik zkušeností. V tomto případě tedy můžu říct, že to je až nereálné. Je to samozřejmě krásný sen a bylo by to nádherné, musíme ale zůstat pevně nohama na zemi a odvádět co nejlepší práci. Nejprve musím získat zkušenosti, abych do toho auta jednou případně mohl usednout. Něco takového ale samozřejmě je mým cílem.

Foto: Erik Cais via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.