Vítězná kombinace opět spolu. Lappi pojede s Fabií finský rallyeový šampionát

Po devíti letech opět s mladoboleslavským speciálem. Někdejší hvězda Škody a vítěz dvou soutěží WRC Esapekka Lappi se vrací k vozům české značky. V letošní sezoně absolvuje finský rallyeový šampionát s modelem Fabia RS Rally2.

"Spolu s Enni Mälkönenovou budeme startovat v Arctic Lapland Rallye a pojedeme finský rallyeový šampionát," oznámil 34letý jezdec na sociálních sítích, co ho letos čeká.

S vozy značky Škoda nebude Lappi závodit poprvé. Nastupoval s nimi totiž už v letech 2012 až 2016. Šlo o úspěšné období. V roce 2014 se totiž Fin stal se speciálem Škoda Fabia S2000 mistrem Evropy a o dva roky později přidal s Fabií R5 titul mistra světa v kategorii WRC 2. Poté se už přesunul do nejvyšší kategorie světového šampionátu.

V dobách svého působení u továrního týmu Škody se Lappi objevil i před českými fanoušky. V roce 2013 dosáhl se Škodou Fabia S2000 nejprve na druhé místo při Rallye Lužické hory a poté zvítězil při Rally Agropa v Pačejově. Na zlínské "Barumce" ovšem odstoupil po havárii. V roce 2014 ho vyřadily z Rallye Český Krumlov potíže s motorem a z Barum rallye nehoda. Jeho start s Fabií R5 na Rallye Bohemia 2015 skončil čtvrtým místem. Pokud jde o Středoevropskou rallye, v té startoval pouze v roce 2023 s Hyundai. Jeho vystoupení ale skončilo i tentokrát předčasně po havárii.

Novinkou letos nebude pro Lappiho ani série nebo tým. Z finského rallyeového šampionátu totiž vzešel a v roce 2012 ho celý vyhrál, tehdy ještě s Fordem Fiesta S2000. I ve stáji RTE-Motorsport, za kterou letos pojede, již závodil. V roce 2021 s ní absolvoval dvě soutěže. Nejprve obsadil sedmé místo v domácí Top Building Ralli s Toyotou Yaris N5, poté dojel čtvrtý při finském podniku MS s Toyotou Yaris WRC.

S Enni Mälkönenovou ale bude Lappi spolupracovat nově. Od roku 2010 byl totiž jeho navigátorem Janne Ferm, který ale loni ukončil kariéru. Mälkönenová strávila rok 2024 spolu se Samim Pajarim, který se stal mistrem světa v kategorii WRC 2. Pro přestup do nejvyššího patra rallyeového mistrovství světa se ale rozhodl spolupracovat s Markem Salminenem.

V elitní kategorii mistrovství světa působil Lappi od sezony 2017 až do loňska. Prostřídal týmy Toyota (2017-2018, 2022), Citroën (2019), M-Sport Ford (2020) a Hyundai (2023-2024). Zvítězit se mu podařilo dvakrát. Poprvé uspěl už při svém čtvrtém startu na domácí půdě v roce 2017. Na druhý triumf si musel počkat až do loňska, kdy si podmanil Švédsko. Na stupně vítězů se podíval celkem patnáctkrát a v šampionátu dosáhl nejlépe na páté místo v roce 2018.

V sezoně 2024 už se Lappi účastnil s Hyundai pouze vybraných soutěží. K tomuto zvolnění se rozhodl dobrovolně, protože chtěl trávit více času s rodinou. Pro letošek ale Hyundai mění strategii. Do třetího vozu totiž posadí permanentního závodníka v podobě Adriena Fourmauxe. Ačkoli šéf stáje Cyril Abiteboul zvažoval nasazení čtvrtého auta do vybraných podniků a ještě na konci roku tvrdil, že s Esapekkou Lappim, Andreasem Mikkelsenem i Danim Sordem jedná o možnostech další spolupráce, minimálně v úvodních dvou letošních podnicích čtvrtý vůz Hyundai neuvidíme.

Ani ve Finsku si ale Lappi nebude moci stěžovat na nedostatek konkurence. Se stejným vozem jako on se hodlá v šampionátu objevovat mimo jiné Niclas Grönholm, přední jezdec rallyekrosového mistrovství světa a syn dvojnásobného mistra světa v rallye Marcuse Grönholma. Do Arctic Lapland Rallye se přihlásili dokonce také dvojnásobný šampion WRC Kalle Rovanperä a Jourdan Serderidis s vozy Rally1. I čeští fanoušci ale budou mít komu fandit. S vozy Škoda Fabia R5 totiž nastoupí trojice Miroslav Plíhal, Michal Savruk a Štěpán Vojtěch.

Finský rallyeový šampionát už za sebou letos jednu soutěž má. Konala se během uplynulého víkendu v Kuopiu a jeho vítězem se stal Teemu Asunmaa. Arctic Lapland Rallye se uskuteční od 31. ledna do 1. února. Následovat budou soutěže v Savonlinně (7.-8. března), Turku (23.-25. května), Kouvole (11.-12. července), Lahti (15.-16. srpna) a Seinäjoki (26.-27. září).

Foto: Esapekka Lappi via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.