Rozuzlení boje o titul ve většině klasifikací, úspěchy slovenských závodníků a také důležitý krok Tomáše Pekaře k titulu v Clio Cupu Bohemia. To a mnoho dalšího nabídl předposlední letošní podnik seriálu ESET Cup, který letos už podruhé zavítal na Slovakia Ring.
Sprintové závody sportovních vozů měly podle očekávání jediného suveréna - zkušeného Mira Konopku s Ligierem LMP3. Šestinásobný účastník legendárního závodu 24 hodin Le Mans se do obou sprintů kvalifikoval na pole position a jeho cesta za triumfem byla v sobotu i v neděli stejná. Při startech sice vždy přišel o první místo, poté ale netrvalo dlouho a stal se znovu lídrem závodu. Sobotní klání vyhrál s náskokem více než 10 sekund, v neděli nadělil nejbližšímu pronásledovateli téměř 36 vteřin.
V sobotním závodě ovšem nezářil pouze prototyp Ligier LMP3 stáje ARC Bratislava. Svou chvíli slávy zažili také u polského Olimp Racing. Tento tým je na scéně ESET Cupu známý především z minulých let. Za zmínku stojí zejména sezony 2018 a 2021, kdy se jeho jezdec Marcin Jedlinski stal absolutním šampionem série. V současnosti se sice tým soustředí na seriál International GT Open, letošní Velkou cenu Slovenska se ale rozhodl využít k návratu. Své vystoupení pojala především jako testovací.
Přesto se ale mohli u Olimpu radovat z výhry. Jako celkově druhý totiž v sobotu projel cílem Krystian Korzeniowski s Ferrari 296 a stal se suverénně vítězem třídy GT3. V úvodních metrech Polák dokonce chvíli vedl také absolutně.
Na prvních dvou místech sice byly v sobotu karty rozdány více méně jasně, to ale neplatilo v případě boje o celkový bronz. Do něj byli zapojeni tři domácí jezdci startující v rámci otevřené třídy GTX - Maťo Homola s KTM X-Bow a poté také Štefan Rosina a Adam Konopka ve vozech Lamborghini Huracán. Zpočátku sice v tomto souboji vedl Rosina před Homolou a Konopkou, později se ale před závodníka stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra oba jeho krajané dostali. Celkový bronz a vítězství ve třídě GTX tak nakonec putovalo do rukou Homoly. V cíli ho následoval Konopka a poté Rosina.
"Po pěkných soubojích s Adamem a Štofim jsem dosáhl na vítězství ve sprintovém závodě. Divákům jsme představili pěkné závodnické představení. Děkuji týmu Carin Racing za skvěle připravené auto," pochvaloval si v cíli Homola.
Adamu Konopkovi se Štefanem Rosinou sice v sobotu celková stupně vítězů unikla, v neděli se ale na "bednu" probojovali oba, když využili mimo jiné absence Maťa Homoly. Adam obsadil druhé místo hned za svým otcem a současně vyhrál třídu GTX. Rosina dojel třetí absolutně a druhý ve třídě. Zkušenému závodníkovi sice vítězství uniklo, přesto ale byl spokojen.
"V takto silné konkurenci být třetí s cupovým autem je malý zázrak. Děkuji týmu, že auto takto připravili. A poděkovat musím i fanouškům, kteří nás přišli podpořit a vytvořili skvělou atmosféru," komentoval Rosina své vystoupení.
Sobotního vítěze třídy GT3 tentokrát vystřídal za volantem Ferrari týmu Olimp Racing Stanislaw Jedlinski. Ten se musel spokojit se třetím místem. Nad jeho síly byli vítězný Antal Zsigo a druhý Martin Hudec. Zsigo si svým triumfem definitivně pojistil titul šampiona GT3 sprintu.
V GTC kraloval oběma jízdám Dennis Waszek. V GTC1 se podělili o triumfy Petr Brecka s Hubertem Darmetkem a GT4 patřila v obou jízdách Rudolfu Beňovi.
Ve třídách GTC a GTC1 už je o titulech také rozhodnuto. V první zmíněné klasifikaci kraluje Dennis Waszek s náskokem 22,5 bodu před Petrem Breckou, přičemž v GTC1 vede naopak Brecka o 10,5 bodu před Hubertem Darmetkem. Tyto rozdíly by sice byly z čistě matematického hlediska hratelné, praxe je ale jiná. Petr Brecka totiž bude při závěrečném podniku sezony v Brně chybět, což znamená, že Dennise Waszka už nemůže předstihnout. Současně ale může být v klidu. Na Masarykově okruhu totiž nepojede ani Hubert Darmetko. Jistotu titulu už má také Rudolf Beňo ve třídě GT4.
V rámci sprintových závodů není před finálovým podnikem známý šampion pouze ve třídě GTX. Zde průběžně vede Petr Koukola ze stáje ORLEN Janík Motorsport. Pouhých 8,5 bodu na něj ovšem ztrácí Adam Konopka a jenom o 9,5 bodu pozadu je Gábor Tim.
Tým ARC Bratislava na Slovakia Ringu proměnil ve vítězství všechny své starty v rámci závodů sportovních vozů. V hodinové vytrvalosti, která se uskutečnila v sobotu podvečer, totiž kraloval syn Mira Konopky Adam. Do závodu sice startoval jako čtvrtý, už v úvodu se ale propracoval do vedení a pak kraloval. Cílem projel s náskokem téměř 23 sekund.
Stanislaw Jedlinski a Krystian Korzeniowski ze stáje Olimp Racing zažili složitý závod. Polská dvojice sice startovala z pole position, Jedlinského ale potkal při úvodním úseku kontakt se soupeřem, za který zaplatil poškozením kapoty u levého zadního kola a propadl se dozadu. Při střídání mechanici poškozenou část přelepili páskou. Když usedl za volant Krystian Korzeniowski, propracoval se na celkové druhé místo a současně zajistil pro posádku výhru ve třídě GT3. Na třetím místě dorazili do cíle Gregor Zsigo a Dennis Waszek, kteří obsadili druhé místo v GT3.
Miro Konopka nastoupil do vytrvalostního závodu s Lamborghini Huracán, neměl ale tolik štěstí jako ve sprintech. Jeho účinkování skončilo po kolizi s Antalem Zsigem. I jezdec stáje Trevor Racing na následky incidentu odstoupil. Konopka tvořil ve vytrvalosti posádku se Zdenem Mikuláškem, přičemž Zsigo startoval společně se Štefanem Rosinou. Jejich parťáci už ale kvůli kolizi nestihli za volant usednout.
V GTC triumfovali Josef Záruba s Jakubem Knollem. V GTC1 byli nejlepší Petr Brecka a Karel Neffe. Třída GT4 znovu patřila Rudolfu Beňovi.
Ve třídě GTX skončili druzí Viktor Mráz s Maťem Homolou, čímž byl definitivně stvrzen Mrázův titul. Homola sice se svým krajanem odjel většinu podniků, kvůli absenci na německém Lausitzringu, který termínově kolidoval s jeho vystoupením při podniku GT2 European Series ve Spa-Francorchamps, si ovšem musí nechat zajít na titul chuť. S výkony svého parťáka Mráze je ale spokojen. "Mám radost z toho, že můj učeň takto zrychluje a že jsem z něj za dva roky udělal mistra," napsal s humorem na sociálních sítích.
O titulech už je prakticky rozhodnuto také v GTC a v GTC1, kde se již mohou radovat posádky Josef Záruba - Jakub Knoll a Petr Brecka - Karel Neffe. Z čistě matematického pohledu by sice ještě mohly být předstiženy, nejbližší pronásledovatelé těchto posádek však budou v Brně chybět. V GT3 má na dosah titul Gregor Zsigo a v GT4 Rudolf Beňo.
Tomáš Pekař a Bartek Mirecki. Při závodech Clio Cupu Bohemia hrály na Slovensku česká a polská hymna. Pekař kraloval v první jízdě, Mireckému patřil druhý závod. Zde porazil po těsné bitvě právě Pekaře. Český jezdec sice nenavázal na dvojitý triumf z Mostu, přesto se ale opět přblížil k zisku titulu. Do závěrečného podniku sezony na Masarykově okruhu v Brně vstoupí s náskokem 21 bodů.
V sobotní jízdě byl jezdec stáje Carpek Service nedostižný. Již v úvodních kolech si zvládl vybudovat náskok a cílem nakonec projel se šestivteřinovým náskokem před Bartkem Mireckim. "Měl jsem štěstí, že jsem se hned v prvním kole zvládl utrhnout. Pak jsem závodil více méně sám se sebou. Snažil jsem se jet co nejrychleji a neudělat chybu. Měl jsem čas a nemusel jsem se před nikým bránit. To mi umožňovalo soustředit se na sebe, na auto a na pneumatiky. S těmi to bylo složité. Jelo se totiž za vysokých teplot a tak se neustále zhrošovaly," popisuje Peakř svou cestu za vítězstvím.
Na stupně vítězů se v sobotu vešla také česká stáj ORLEN Janík Motorsport. Pro ni vybojoval bronzový výsledek Julian Smiechowski.
Sobotní závod sice přinesl Pekařovu dominanci, v neděli ale byla situace jiná. V boji o vítězství měl tentokrát Pekař velmi silného soupeře v podání Bartka Mireckého. Dvojice se brzy odtrhla od svých pronásledovatelů. Šťastnější byl nakonec Mirecki, který zdolal Pekaře o pouhých 386 tisícin.
"Hodně mi klouzala zadní kola. Vždy se snažíme auto nastavovat tak, aby bylo přetáčivé, tentokrát jsem to ale přehnali," přiznal v cíli Pekař. Skutečnost, že se českému jezdci nepodařilo ideálně trefit nastavení, mu ale nezkazila dojem ze závodu. "Řídit přetáčivé auto je zábava. V jednom kole jsem Bartka předjel, on mi to pak ale vrátil zpátky, protože jsem dostal smyk. Každopádně jsem si ale pěkně zazávodil. Bartek jel dobře a nedal mi šanci, abych ho mohl předjet. Mám rád čisté závody bez incidentů. Proto jsem si to moc užil," uvedl Pekař.
Stupně vítězů v neděli zkompletoval Nik Stefančič. Bronzový jezdec ze soboty Julian Smiechowski si tentokrát musel nechat na dobrý výsledek zajít chuť. Při kolizi si totiž přivodil defekt pneumatiky. To pro něj znamenalo neplánovanou zastávku v boxech a propad na 18. místo.
Před posledním podnikem v Brně, během kterého bude ve hře 55 bodů, je Pekař ve velmi dobré pozici. Jezdec stáje Carpek Service byl sice nucen vynechat červnový podnik na Slovakia Ringu kvůli zlomenině klíční kosti, přesto ale vede průběžné pořadí o 21 bodů před Bartkem Mireckim. Matematicky stále zůstávají ve hře o titul také Nik Stefančič (-30 bodů) a Pekařův týmový kolega David Dziwok (-48 bodů).
Na Masarykově okruhu bude ESET Cup závodit o víkendu 7.-8. září.
Foto: ESET Cup/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.