Jediné Pagani na světě, německá vytrvalostní hvězda i český král cesťáků. To bude ESET GT v Mostě

Antonín Herbeck předvede divákům jediný současný závodní vůz značky Pagani, týmu Trevor Racing opět pomůže tovární jezdec BMW Max Hesse a česká ikona závodů cestovních vozů Petr Fulín si vůbec poprvé zazávodí s novým Audi R8 LMS GT3. I to nabídnou během prvního srpnového víkendu GT závody ESET Cupu na Autodromu Most.

Různé třídy ve hře o vítězství

Pokud počítáte s tím, že boj o celkové vítězství se v GT závodech bude odehrávat výhradně mezi účastníky královské třídy GT3, nenechte se zmást. Ačkoli Autodrom Most by měl díky svému technickému charakteru vyhovovat nejvíce právě těmto vozům, dosavadní průběh letošní sezony i loňského mosteckého podniku naznačují, že se do bitvy o nejvyšší příčky mohou přimotat i další třídy.

V osmi sprintech jsme letos hned sedmkrát viděli výhru jezdce startujícího v jiné třídě než GT3. Úvodní závod na Balaton Parku sice opanoval Martin Kaczmarski s Mercedesem AMG GT3, druhý závod už ale patřil účastníkovi třídy GTC Dennisi Waszkovi s Lamborghini Huracán. Pilot stáje GT2 Motorsport kraloval také oběma sprintům na Red Bull Ringu. Na Slovakia Ringu si rozebrali prvenství jezdec RTR projects Reinhard Kofler s KTM X-Bow GT2 a Adam Konopka s Lamborghini Huracán GT3, oba ovšem startovali v rámci třídy GTX. Na Lausitzringu patřily oba sprinty Antonínu Herbeckovi s Pagani Zonda R (třída GTX).

Ve vytrvalostních závodech je letos převaha vozů GT3 o něco větší. Na Balaton Parku triumfovali Martin Kaczmarski s Mateuszem Lisowskim, na Red Bull Ringu Miro Konopka s Lamborghini Huracán GT3 a na Slovakia Ringu Antal Zsigo s Maxem Hessem ve voze BMW M4 GT3. Poprvé byla královská třída poražena až v červnu na Lausitzringu. Tam gétéčka patřila Jakubu Knollovi a Josefu Zárubovi s Lamborghini Huracán ST EVO2 stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Dvojice patřila do třídy GTC.

Zapomenout nesmíme ani na loňské závody v Mostě. Vytrvalost i sprinty sice suverénně ovládl loňský šampion Filip Salaquarda, účastníci třídy GTC Jáchym Galáš, Matěj Pavlíček a Dennis Waszek ve vozech Lamborghini Huracán však byly plnohodnotnými aktéry v boji o pódiové pozice. Zatímco v prvním sprintu skončil Waszek druhý, v tom druhém bral stříbrný výsledek Pavlíček, přičemž Waszek obsadil třetí místo.

Unikátní Pagani Zonda

U výše zmíněného Antonína Herbecka a jeho Pagani Zonda R ještě zůstaneme. Také jezdec stáje Rock Robots totiž v Mostě nastoupí a dá tak fanouškům možnost vidět v akci auto, které jinde neuvidíte. „Jde o jediné Pagani na světě, které jezdí homologované závody,“ říká Antonín Herbeck, který do tohoto speciálu usedá již od roku 2006.

Herbeckův vůz má zajímavou historii. V roce 2003 se totiž zúčastnil legendárního závodu 24 hodin Le Mans. Do slavného francouzského podniku ho tehdy nasadila stáj Carsport America a za jeho volantem se střídali Mike Hezemans, Anthony Kumpen a David Hart. Tým ale absolvoval pouze 10 kol, než mu selhala převodovka a byl konec. A mimo jiné právě díky tomu se Herbeck k vozu dostal. „Tým se s autem docela hodně trápil, tak ho raději prodal nám. První roky byly krušné, spousta věcí nefungovala tak, jak měla, ale pak se nám postupně začalo dařit,“ vzpomíná.

Vůz je poháněn vidlicovým dvanáctiválcem Mercedes-Benz AMG o objemu šest litrů. Výkon se pohybuje okolo 680 koní a kroutící moment má 800 Nm. Auto nemá problém s dosažením rychlosti 300 km/h. „Určitě by nebyl problém jet 350 km/h, nicméně zatím jsme jeli pouze 310 km/h na cílové rovince Slovakia Ringu. Ostatní okruhy mají kratší rovinky, na které se navíc nenajíždí tak rychle. Asi bychom také museli upravit zadní křídlo, protože by nás ve velkých rychlostech spíš brzdilo,“ vysvětluje.


Tovární jezdec BMW ve slovenských službách

Během mosteckého víkendu neuvidíme pouze českou špičku. Nouze nebude ani o hvězdu světového formátu. Letos podruhé se v šampionátu ukáže tovární jezdec BMW Max Hesse. Německý pilot opět bude hájit barvy slovenské stáje Trevor Racing. Ve voze BMW M4 GT3 se prostřídá s Antalem Zsigem. Dvojice spolu jela již na Slovakia Ringu. Tam jejich snažení skončilo vítězstvím.

Hesse se letos prosadil mimo jiné při dvacetičtyřhodinovce na Nürburgringu. V ní obsadil společně s Danielem Harperem a Charlesem Weertsem třetí místo. V „zeleném pekle“ se Hesse blýsknul také při kvalifikaci, při které vybojoval pro svou posádku pole position. Hesse se účastnil i 24hodinového závodu ve Spa-Francorchamps, kde dojel s Danielem Harperem a Augustem Farfusem jako šestý.

Hlavním programem Hesseho je letos účinkování ve vytrvalostním poháru prestižního seriálu GT World Challenge Europe. S Farfusem a Harperem se nachází na průběžném čtvrtém místě. Tříhodinový závod na Paul Ricard zvládla posádka vyhrát.

Hvězda cesťáků s GT3

Když se řekne Petr Fulín, čeští motorističtí fanoušci si ho ihned spojí se závody cestovních vozů. V této disciplíně patří plzeňský jezdec k nejúspěšnějším Čechům. Třikrát se stal vítězem evropského poháru ETCC, příležitostně se objevoval také v prestižních sériích jako WTCC, WTCR nebo TCR Europe a v předchozích dvou sezonách sporadicky nastupoval v TCR Eastern Europe, kde si připsal na konto tři vítězství. Během prvního srpnového víkendu v Mostě ale usedne do zcela jiné techniky – Audi R8 LMS GT3.

„Audi jsme koupili od Engstler Motorsport na konci zimy. Absolvoval jsem s ním jízdy na Slovakia Ringu a byl to samozřejmě zážitek,“ představuje svůj nový vůz Fulín, který před svým prvním ostrým vystoupením zůstává nohama na zemi. „Most bereme jako zkušební závod, spíše testování. Chceme auto důkladně poznat, naučit se s ním pracovat a hlavně si užít víkend. Jedná se o úplně jinou techniku, než na co jsme byli doposud zvyklí. Pro mě jako jezdce, ale i po servisní stránce pro mechaniky nebo inženýry, takže máme ještě dost co poznávat,“ upozorňuje.

Ačkoli s novou Audi nastoupí Fulín v Mostě vůbec poprvé, zkušenosti s vozem specifikace GT3 už má. V lednu totiž startoval v rámci seriálu 24H Series při šestihodinovce v Abú Zabí. Jel za slovenskou stáj ARC Bratislava s Lamborghini Huracán GT3, za jehož volantem se střídal s Mirem Konopkou a Zdenem Mikuláškem. Mezi 15 účastníky obsadila trojice 11. místo ve své třídě.

Fulín v Mostě absolvuje oba sprinty. V rámci GT3 bude čelit konkurenci v podobě lídra průběžného pořadí Antala Zsiga s BMW M4 a bývalého rallyeového nebo motokárového jezdce Martina Hudce. Ten nastoupí se starší Audi R8 LMS Ultra. Ve vytrvalosti do nového Audi usednou Petr Fulín mladší a Jiří Navrátil. Fulín a jeho tým chtějí nastoupit také do závěrečných dvou podniků sezony na Slovakia Ringu a v Brně.

Jediná česká Emira

3,5 litrový šestiválec Toyota, výkon až 500 koní, šestistupňová sekvenční převodovka a hmotnost 1350 kg. To je ve zkratce vůz Lotus Emira GT4. Britský speciál si odbyl svou závodní premiéru loni v listopadu při Velké ceně Makaa a letos se začíná objevovat také v evropských šampionátech. V Česku zatím najdeme jenom jedno takové auto – v barvách stáje Blue Garage Racing s ním závodí Pavel Sovička a na Autodromu Most se s ním poprvé objeví také v ESET Cupu.

„Auto je relativně nové a v Evropě zatím není k dispozici mnoho dat. Dá se proto říct, že auto tak trochu vyvíjíme i pro samotný Lotus,“ říká Sovička, který se loni stal v ESET Cupu sprintovým šampionem třídy GTX za volantem KTM X-Box stáje RTR projects. Se svou novou technikou letos působí v seriálu Zeknova Carbonia Cup. „Bereme to jako takovou vývojovou laboratoř před tím, než naskočíme do velkých závodů,“ dodává.

Sovička se v Mostě zúčastní jak obou GT sprintů, tak sobotní vytrvalosti. Ve druhém případě ho doplní zvučné jméno české závodnické scény – několikanásobný mistr republiky v závodech na okruzích a do vrchu Jiří Jupa. Ten u Blue Garage Racing pomáhá s nastavováním nového vozu.

Dva prototypy

Při sprintových závodech ESET Cupu se neukážou v akci pouze „gétéčka“. Fanoušci se mohou těšit také na dva prototypy, které jsou letos součástí startovního pole pravidelně. Zatímco do Ligieru JS P320 spadajícím do třídy LMP3 usedne slovenský matador se zkušenostmi z 24 hodin Le Mans Miro Konopka, s Pragou R1 vyrazí do boje český mladík Alex Tlustý. Oba jezdce uvidíme pouze ve sprintu.

Foto: ESET Cup/Petr Frýba, Zeknova Carbonia Cup/Dušan Belica, Petr Fulín via Facebook, Mičánek Motorsport powered by Buggyra

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.