Příběh formule 1 v USA: Od "Staré cihelny" přes neúspěšné pokusy až po Miami a Las Vegas

Miami je dalším okruhem, na v USA nějž přivítala formule 1. Připomeňte si předchozí destinace i plány na tu nejnovější.

Indianapolis (1950 - 1960)

Formule 1 chtěla být od začátku globálním šampionátem. Proto do svého kalendáře implementovala i závod Indy 500. Jenže ten si držel svá pravidla a Evropané na něm až na pár výjimek nestartovali. Tato paradoxní situace vydržela prvních jedenáct sezon mistrovství světa.

Sebring (1959)

Prvním klasickým americkým okruhem byl v roce 1959 Sebring, který začal éru hledání té správné zámořské destinace. A také se poprvé jely v USA dva závody během jednoho roku. Jack Brabham si na Floridě vybojoval svůj premiérový titul mistra světa.

Riverside (1960)

Ani trať v Riverside nevydržela v kalendáři déle než jeden rok.

Watkins Glen (1961 - 1980)

Okruh ve státě New York byl pro F1 zemí zaslíbenou až do začátku 80. let. Ale tragické nehody Françoise Ceverta a Helmutha Koinigga ukázaly bezpečnostní limity trati.

Long Beach (1976 - 1983)

Závody v přístavu na pobřeží Tichého oceánu postupně přebíraly štafeta po Watkins Glen, ale vydržely jen o tři roky déle.

Caesars Palace (1981 - 1982)

Asi nejbizarnější okruh v celé historii F1 byl postaven na parkovišti slavného kasina v Las Vegas. Pro svůj tvar dostal název Mickey Mouse. Jezdce netrápilo jen to, že se zde špatně předjíždělo, ale hlavně je doslova terorizovalo šílené vedro.

Detroit (1982 - 1988)

Formule 1 vydržela v Motor City na americké poměry dlouho. Po okny kanceláří pánů z koncernů Ford či General Motors se závodilo sedmkrát, z čehož tři triumfy vybojoval Ayrton Senna.

Dallas (1984)

Další americký úlet, tentokrát v areálu výstaviště v Dallasu. Nejslavnější byla asi předzávodní party, kterou Bernie Ecclestone nechal uspořádat na legendárním ranči Southfork známém ze seriálu Dallas.

Phoenix (1989 - 1991)

Tři roky se monoposty proháněly centrem hlavního města Arizony. Ale ani tady, podobně jao v Texasu, formuli 1 pšenka nekvetla.

Indianapolis (2000 - 2007)

Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, proto byl pro návrat šampionátu do „Staré cihelny“ po 40 letech připraven okruh z velké části umístěný uvnitř oválu. Ale rychlá klopená pasáž přinesla v roce 2005 obrovské problémy. Piloti na Michelinech z obavy o bezpečnost zajeli do boxů a startovalo tak jen šest vozů s Bridgestony – po dvou Ferrari, Jordanech a Minardi. To byla rána, která byla pro pověst formule 1 v USA téměř smrtící.

Austin (2012 - ?)

Oživující injekcí byl až nový okruh v texaském Austinu, který pomohl udělat z Lewise Hamiltona v USA superstar.

Miami (2022 - ?)

Miami se objevilo jako novinka kalendáře pro rok 2022. Okruh v okolí stadionu týmu NFL Miami Dolphins má 19 zatáček a je dlouhá 5412 metrů.

Las Vegas (2023 - ?)

Návratu do seriálu se příští rok dočká také Las Vegas. Ale tentokrát to bude noční závod přímo v centru města.

Foto: Scuderia Ferrari

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.