Miami je dalším okruhem, na v USA nějž přivítala formule 1. Připomeňte si předchozí destinace i plány na tu nejnovější.
Formule 1 chtěla být od začátku globálním šampionátem. Proto do svého kalendáře implementovala i závod Indy 500. Jenže ten si držel svá pravidla a Evropané na něm až na pár výjimek nestartovali. Tato paradoxní situace vydržela prvních jedenáct sezon mistrovství světa.
Bill Vukovich???????? (1918-1955) and his wife Esther after he won 1953 Indianapolis 500.#RETROMANIA pic.twitter.com/8hHf9Lfhjy
— Retr⭕mania (@Retromania4ever) April 27, 2022
Prvním klasickým americkým okruhem byl v roce 1959 Sebring, který začal éru hledání té správné zámořské destinace. A také se poprvé jely v USA dva závody během jednoho roku. Jack Brabham si na Floridě vybojoval svůj premiérový titul mistra světa.
Quarantine History Lesson #25: Sebring hosted its only Formula One World Championship Race in December 1959. The dramatic finish saw Jack Brabham push his car across the finish line to clinch the season title, while Bruce McLaren won the race. pic.twitter.com/Db0BO3ANbf
— Sebring International Raceway (@sebringraceway) April 15, 2020
Ani trať v Riverside nevydržela v kalendáři déle než jeden rok.
Chuck Daigh takes the Scarab around Riverside, CA in the 1960 United States Grand Prix pic.twitter.com/9r0nOJ1SUJ
— GPLaps (@GPLapsJake) January 8, 2022
Okruh ve státě New York byl pro F1 zemí zaslíbenou až do začátku 80. let. Ale tragické nehody Françoise Ceverta a Helmutha Koinigga ukázaly bezpečnostní limity trati.
Formula 1 Grand Prix Watkins Glen 1960s Graham Hill pic.twitter.com/WNjTFp7qAq
— PHN16 (@PHN16) September 7, 2021
Závody v přístavu na pobřeží Tichého oceánu postupně přebíraly štafeta po Watkins Glen, ale vydržely jen o tři roky déle.
Gilles Villeneuve, Ferrari 312T5.
— RSF Motorsport ® (@RSF_Motorsport) May 8, 2020
Grand Prix USA (Long Beach), 1980.
#F1 #USGP #LongBeach #Villeneuve #Ferrari pic.twitter.com/L1zLFNruW7
Asi nejbizarnější okruh v celé historii F1 byl postaven na parkovišti slavného kasina v Las Vegas. Pro svůj tvar dostal název Mickey Mouse. Jezdce netrápilo jen to, že se zde špatně předjíždělo, ale hlavně je doslova terorizovalo šílené vedro.
What the Mirage and the Forum Shops looked like in 1981. The Caesars Palace Grand Prix race track. pic.twitter.com/XzAGD1Xo2o
— Classic Las Vegas (@classiclasvegas) September 3, 2018
Formule 1 vydržela v Motor City na americké poměry dlouho. Po okny kanceláří pánů z koncernů Ford či General Motors se závodilo sedmkrát, z čehož tři triumfy vybojoval Ayrton Senna.
#OnThisDay in ’86 Senna took pole in Detroit, then left the track to watch the Brazil/France #WorldCup quarter-final, leaving a tape of his comments for the press. Brazil lost on penalties but Senna won the next day. Oh... & his Lotus 98T had the best #F1 livery of all time. pic.twitter.com/TP4YAR2sNR
— Matt Bishop ????️???? (@TheBishF1) June 22, 2020
Další americký úlet, tentokrát v areálu výstaviště v Dallasu. Nejslavnější byla asi předzávodní party, kterou Bernie Ecclestone nechal uspořádat na legendárním ranči Southfork známém ze seriálu Dallas.
Southfork Ranch! #Dallas #BucketList #Ewings pic.twitter.com/oVCkdwPFpV
— David Vassegh (@THEREAL_DV) October 9, 2020
Tři roky se monoposty proháněly centrem hlavního města Arizony. Ale ani tady, podobně jao v Texasu, formuli 1 pšenka nekvetla.
Ayrton Senna's 27th Grand Prix win, put him joint second with Jackie Stewart on the all-time list. Senna dominated the event, leading all 81 laps in his McLaren-Honda MP4/6. USA GP, Phoenix, 10th March 1991. #F1 pic.twitter.com/EfXd8yRIxY
— F1 in the 1990s ???????????????????? (@1990sF1) March 10, 2022
Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, proto byl pro návrat šampionátu do „Staré cihelny“ po 40 letech připraven okruh z velké části umístěný uvnitř oválu. Ale rychlá klopená pasáž přinesla v roce 2005 obrovské problémy. Piloti na Michelinech z obavy o bezpečnost zajeli do boxů a startovalo tak jen šest vozů s Bridgestony – po dvou Ferrari, Jordanech a Minardi. To byla rána, která byla pro pověst formule 1 v USA téměř smrtící.
#ThingsBetterThanBeingAtWembleyRightNow the 2005 USA Grand Prix at Indianapolis pic.twitter.com/jzisAPqsHL
— Classic Formula 1 (@ClassicFormula1) September 3, 2014
Oživující injekcí byl až nový okruh v texaském Austinu, který pomohl udělat z Lewise Hamiltona v USA superstar.
#OnThisDay 8 years ago, at Austin, the first time the #F1 circus had visited Circuit of the Americas, in front of a race day crowd of 117,429 happy spectators, Lewis Hamilton won a GP for McLaren for the 20th & last time. pic.twitter.com/ksfOvtjS3l
— Matt Bishop ????️???? (@TheBishF1) November 18, 2020
Miami se objevilo jako novinka kalendáře pro rok 2022. Okruh v okolí stadionu týmu NFL Miami Dolphins má 19 zatáček a je dlouhá 5412 metrů.
It's absolutely wild how awesome the Miami F1 track turned out, given that 95% of the infrastructure is temporary, and they assembled it in just 12 months.
— Joe Pompliano (@JoePompliano) May 5, 2022
It's going to be a great weekend for the sport. pic.twitter.com/ilgsZE2jkq
Návratu do seriálu se příští rok dočká také Las Vegas. Ale tentokrát to bude noční závod přímo v centru města.
???? Circuit layout for the 2023 Las Vegas Grand Prix, the race will take place on a Saturday night down the city’s famous strip ???? pic.twitter.com/uTf2go4Uny
— WTF1 (@wtf1official) March 31, 2022
Foto: Scuderia Ferrari
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.