Na bodech ve WRC i ve F1. Kovalainen je teprve čtvrtým jezdcem, který to dokázal

Heikki Kovalainen se díky desátému místu při víkendové Japonské rallye stal teprve čtvrtým pilotem, který dokázal získat body jak ve F1, tak ve WRC. Podívejte se, komu se to podařilo před ním.

Carlos Reutemann

Argentinec závodil ve F1 v letech 1972-1982 za stáje Brabham, Ferrari, Lotus a Williams. Vyhrál celkem 12 velkých cen a jeho nejvydařenější sezonou byl rok 1981, kdy se stal v barvách Williamsu vicemistrem světa se ztrátou jediného bodu na šampiona Nélsona Piqueta. Brazilec ho o titul připravil až při posledním závodě v Las Vegas. Za zmínku stojí i Reutemannova třetí místa z let 1975 (Brabham), 1978 (Ferrari) a 1980 (Williams). Svou kariéru ukončil po prvních dvou závodech sezony 1982 poté, co odešel z Williamsu kvůli stupňujícímu se napětí mezi Argentinou a Velkou Británií způsobeným válkou o Falklandy.

Rallyeových soutěží se sice Reutemann účastnil jenom sporadicky a v mistrovství světa nastoupil jenom dvakrát, pokaždé šlo ale o vydařené vystoupení. Zatímco při Argentinské rallye 1980 dojel s vozem Fiat 131 Abarth jako třetí, o pět let později při své domácí soutěži zopakoval stejný výsledek. Tehdy ale závodil s vozem Peugeot 205 Turbo 16.

Reutemann se sice stal prvním jezdcem, který dokázal bodovat ve F1 i WRC, není ale prvním jezdcem F1, který dokázal získat ve WRC stupně vítězů. V roce 1973 totiž dokončil Finskou rallye jako třetí Leo Kinnunen. Ten se o rok později zúčastnil šesti závodních víkendů F1. Až do závodu se ale dokázal kvalifikovat pouze ve Švédsku, kde ovšem nedojel.

Po skončení závodní kariéry se Reutemann prosadil i v politice. Dvakrát byl zvolen guvernérem Santa Fe a později se stal i senátorem, kterým byl až do své smrti. Zemřel 7. července 2021 ve věku 79 let.

Kimi Räikkönen

Jediným pilotem, který dokázal bodovat ve F1 i ve WRC, byl Carlos Reutemann dlouhých 30 let. V letech 2004 až 2006 sice sbíral body ve WRC s vozem Subaru Impreza Stéphane Sarrazin, Francouz měl ale smůlu. Jeho jediný start ve F1 při Velké ceně Brazílie 1999 v barvách Minardi za zraněného Lucu Badoera totiž skončil nehodou. Po bok Reutemanna se tak Sarrazin zařadit nemohl. Povedlo se to až Kimimu Räikkönenovi.

Fin působil ve F1 nejprve v období 2001-2009 u týmů Sauber, McLaren a Ferrari. Právě u italské stáje zažil nejlepší období své kariéry, když se v roce 2007 stal šampionem. V sezoně 2009 už ho ale začala F1 nudit a rozhodl se zamířit do mistrovství světa v rallye.

Svou premiéru ve WRC si odbyl ještě v době, kdy byl pilotem F1. Při Finské rallye 2009 totiž nastoupil s vozem Fiat Grande Punto S2000, po havárii ale nedokončil. V sezoně 2010 závodil za juniorský tým Citroënu. Druhým pilotem, který získal body ve F1 i ve WRC, se stal při Jordánské rallye, kde získal čtyři body za osmé místo. Ve zbytku sezony vybojoval ještě dalších 21 bodů, přičemž nejvíce zazářil pátým místem při Turecké rallye. V konečném pořadí šampionátu obsadil desáté místo.

I o rok později Räikkönen závodil s vozem Citroën, tentokrát ovšem v barvách svého vlastního týmu ICE 1 Racing. Ačkoli se tentokrát neúčastnil všech soutěží, získal o devět bodů více než o rok dříve a zopakoval celkové desáté místo. Svůj nejlepší výsledek v podobě pátého místa z Turecké rallye už ale nevylepšil, nejlépe dojel šestý v Jordánsku a Německu.

V sezoně 2012 se rozhodl vrátit zpět do F1 s týmem Lotus. První sezona po návratu mu přinesla vítězství v Abú Zabí a slušné celkové třetí místo. Vyhrát dokázal i o rok později, tentokrát v Austrálii. Mimo jiné i proto, že vynechal poslední dva závody kvůli operaci zad, ale na třetí místo z roku 2013 nenavázal a skončil pátý.

Od sezony 2014 se vrátil zpět do Ferrari, kde ovšem nezažil tak vydařené období jako to první. Byl totiž spíše týmovou dvojkou. Zatímco v roce 2014 měl před ním navrch Fernando Alonso, v období 2015-2018 Sebastian Vettel. Těsně předtím, než ho nahradil Charles Leclerc, ale stihl vybojovat první vítězství po pěti letech, když ovládl Velkou cenu USA. Poslední své tři sezony odjel u stáje Alfa Romeo a na konci roku 2021 se s F1 definitivně rozloučil.

Ze závodnického důchodu si letos ještě odskočil do NASCAR, kde odjel ve Watkins Glenu závod vrcholné kategorie Cup Series. Navázal tak na své dva starty z let 2011 v sériích Camping World Truck a Nationwide.

Robert Kubica

Kubica původně závodil ve F1, kam naskočil v roce 2006 jako náhrada za Jacquese Villeneuvea u BMW. Netrvalo dlouho a v roce 2008 si dojel v Kanadě pro první vítězství. Po odchodu BMW z F1 sbíral pódia i v barvách Renaultu a pro rok 2012 už měl v kapse smlouvu s Ferrari po boku Fernanda Alonsa.

Během zimy 2011 se ale zúčastnil rallyeové soutěže Ronde di Andorra v Itálii. Kubica měl ošklivou havárii, při níž utrpěl zlomeniny pravého lokte, ramene a nohy. Rovněž mu musela být amputována část předloktí. Od té doby byla pohyblivost jeho pravé ruky omezená a k závodění se vrátil až v roce 2012 v rallye. Soutěží MS se začal účastnit od roku 2013 v kategorii WRC2. V ní se stal šampionem a občas pronikl i do bodované desítky celkového pořadí. Poprvé se tak stalo na Sardinii, kde skončil devátý. Nejvíce ale zazářil v Německu, kde díky výpadkům favoritů obsadil dokonce páté místo.

Za své výkony v kategorii WRC2 si vysloužil povýšení do vrcholné kategorie WRC. S vozem této specifikace se ale poprvé svezl už při posledním podniku sezony ve Walesu s Citroënem. Jeho vystoupení ale tehdy skončilo havárií. V dalších třech letech jsme ho mohli vídat s vozem Ford Fiesta RS WRC. Polák sice ukazoval, že má rychlost, jeho snažení ale často končilo nehodou.

Trochu paradoxem je, že za volantem vozu WRC nedokázal nikdy napodobit svůj výkon z Německé rallye 2013. S vozem WRC totiž dojel nejlépe šestý v Argentině v roce 2014.

Po svém odchodu z rallye scény začal pracovat na svém návratu do F1. Po závodních vystoupeních ve 24H Series a Renault Sport Trophy nebo testech ve formuli E či WEC dostal šanci od Renaultu otestovat opět vůz F1, nejprve starší, poté i současný. U francouzské stáje to ale nakonec s návratem do F1 nedopadlo. Druhou šanci mu dal až Williams. Zde byl nejprve v sezoně 2018 rezervním jezdcem a o rok později se konečně vrátil do závodní sedačky.

Během sezony 2019 rychlostně zaostával za svým mladším týmovým kolegou Georgem Russellem. Současná hvězda Mercedesu ale na rozdíl od Kubicy nedokázala bodovat. Polákovi přinesla bod deštivá Velká cena Německa na Hockenheimringu a v konečném pořadí šampionátu tak svého kolegu porazil. I přesto ale musel pro další rok uvolnit místo Nicholasi Laitifmu. Poté závodil v DTM a nyní se věnuje vytrvalostním závodům. Letos obsadil mimo jiné i druhé místo v závodě 24 hodin Le Mans v rámci kategorie LMP2.

S F1 ale zůstal v kontaktu i po svém odchodu od Williamsu. Dodnes působí u Alfy Romeo jako rezervní jezdec a občas se účastní volných tréninků. Během sezony 2021 dokonce odjel dva závody, když zaskakoval za koronavirem nakaženého Kimiho Räikkönena.

Heikki Kovalainen

Kovalainen působil ve F1 v letech 2007-2013. Při své první sezoně 2007 zapůsobil u Renaultu dobrými výsledky včetně druhého místa z Velké ceny Japonska a pro roky 2008 a 2009 se stal novým týmovým kolegou Lewise Hamiltona u McLarenu. Za Britem sice výrazně zaostával, i na něj se ale usmálo štěstí a při Velké ceně Maďarska 2008 se díky potížím Felipeho Massy s motorem v závěru závodu stal jubliejním stým vítězem ve F1.

Pak už to ale s jeho kariérou ve F1 začalo jít z kopce. Po sezoně 2009 se rozloučil s McLarenem a uvolnil místo úřadujícímu šampionovi Jensonu Buttonovi. V období 2010-2012 závodil za nekonkurenceschopný Lotus, potažmo Caterham. S ním už žádné body nezískal. Pro rok 2013 už stálou závodní sedačku nesehnal. Na poslední dva závody sice nahradil u Lotusu Kimiho Räikkönena, který šel na operaci zad, ani ze dvou startů v o poznání konkurenceschopnějším autě ale body nevytěžil.

Jeho další kroky vedly do japonského seriálu Super GT, kde se stal v roce 2016 šampionem. Od letoška ale okruhů zcela zanechal a začal se výhradně soustředit na rallye. V této disciplíně se příležitostně objevoval už dříve, teprve letos ale skutečně naplno. A vyplatilo se. S vozem Škoda Fabia R5 vyhrál šest z celkových osmi soutěží a suverénně se stal japonským rallyeovým šampionem.

Rok navíc zakončil startem při Japonské rallye. Premiéra v MS mu vyšla. Připsal si totiž nejen čtvrté místo v hodnocení WRC2, ale také poslední bodovanou desátou příčku v celkovém pořadí. Tu vybojoval až na poslední rychlostní zkoušce.

Pro příští rok má Kovalainen v plánu nové výzvy. Jeho rodina se momentálně stěhuje z Abú Zabí zpět do rodného Finska a Heikki by se rád zúčastnil více evropských soutěží. Reálná je pravidelná účast ve finském rallyeovém šampionátu. S dalšími starty ve WRC ovšem váhá. Obává se totiž, že by nemusel být tak konkurenceschopný jako v Japonsku, kde díky účasti v místním šampionátu znal řadu rychlostních zkoušek.

Foto: Škoda Motorsport

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.