Možná se to na první pohled nezdá, ale Škoda Fabia RS Rally2 toho má se sériovým modelem Fabia nemálo společného.
Čtvrtou generaci modelu Fabia si mohou zákazníci koupit i sportovní verzi Monte Carlo (bílý vůz). A profesionální závodníci si u Škody Motorsport mohou pořídit zbrusu nové soutěžní provedení Fabia RS Rally2 (zelené auto).
I to je vlastně jedna z věcí, které mají sériový i závodní model společné, můžete si je koupit. Jen cena se liší. Zatímco Fabia Monte Carlo patří k tomu cenově dostupnějšímu z Mladé Boleslavi, Fabia RS Rally2 je za více než desetinásobnou cenu naopak tím nejdražším, co lze u české automobilky pořídit. Společných vlastností i rozdílů je ale v případě této dvojice mnohem víc.
Zřetelným pojítkem obou modelů je design a samotná konstrukce karoserie. „Pravidla jsou striktní a vyžadují, aby byla karoserie závodního auta shodná s tou u sériového vozu. Výjimkou je jen možnost rozšířit auto pomocí blatníků a nárazníků. Můžeme pracovat se spojlery a do podlahy můžeme zabudovat tunel pro pohon 4×4,“ vysvětlil Aleš Rada, vedoucí techniky závodního vozu oddělení Škody Motorsport. Závodní auto těží z tuhé karoserie sériového typu, obě auta patří díky ní ve své kategorii na špičku v bezpečnosti.
„Vývoj nového modelu nám vždy dává možnosti využít některé vlastnosti sériového auta,“ vysvětlil Rada. A co tedy kromě základní konstrukce a tvarů nová Fabia RS Rally2 od sériového modelu převzala? Má delší rozvor než předchozí generace a je širší, což celkově umožňuje lépe pracovat s těžištěm auta.
Fabia RS Rally2 také těží ze skvělé aerodynamiky sériového modelu, byť větší rozměry přinesly i větší čelní plochu vozu. U soutěžní verze jsou vedle nárazníků jiná třeba také zrcátka. Závodní auto má i další specifická řešení, jako třeba povinné zámky kapoty, „střešní ventilaci“ pro přívod vzduchu do interiéru, polykarbonátová okna bočních dveří a další detaily. Liší se i kola, která týmy volí podle podmínek konkrétní rallye.
Zatímco zvenku je podobnost závodního a sériového provedení modelu Fabia značná, uvnitř by asi příbuznost obou aut jen tak někdo nehádal. Přestože třeba základní pozice palubní desky je vzhledem ke konstrukci obou aut v podstatě shodná, „vystrojení“ vozů je samozřejmě úplně jiné.
U závodního vozu hraje hlavní roli robustní bezpečnostní rám chránící posádku. A i když sedadla sériového provedení Monte Carlo mají výrazné boční vedení a integrovanou opěrku hlavy, ta závodní jsou v tomto ohledu mnohem radikálnější a mají povinné šestibodové bezpečnostní pásy.
Přístrojové vybavení, pozice páky ruční brzdy nebo sestava pedálů se také podstatně liší. Fabia Monte Carlo poskytuje řidiči a posádce komfort, Fabia RS Rally2 vše podřizuje výkonu a nízké hmotnosti. Přesto některé detaily zachovány zůstávají, týká se to třeba klik dveří nebo loga na volantu. To má mimochodem i jednu velmi důležitou funkci:
Hodně odlišností mezi auty pak najdeme pod kabátem, byť třeba motor závodního auta musí vycházet ze sériového agregátu. „Kompletně z našeho vývoje pochází veškeré podvozkové díly, ty nemají se sérií nic společného,“ říká Aleš Rada. Přední a zadní náprava soutěžního vozu musí být typu McPherson. Sériové provedení má takovou nápravu jen vpředu, vzadu je kliková náprava s vlečenými rameny.
Liší se i brzdy, byť oba vozy mají na obou nápravách brzdy kotoučové. Z vlastního vývoje týmu Škoda Motorsport pochází rovněž převodovka, která mimochodem závodnímu speciálu dovoluje maximální rychlost okolo 200 km/h, takže sériová Fabia Monte Carlo osazená nejsilnějším nabízeným agregátem 1,5 TSI (110 kW) dovede být rychlejší (maximální rychlost činí 222 km/h). Na druhou stranu závodní speciál s přeplňovaným motorem 1,6 litru, pohonem všech kol a výkonem 214 kW je mnohem lepší v akceleraci.
Zdroj: Škoda Auto
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.