Fernandovi Alonsovi je ve čtvrtek 29. července rovných čtyřicet let. Španěl patří mezi nejpopulárnější závodníky současnosti. Toto jsou milníky jeho snad nekonečné a úspěšné kariéry, které k dokonalosti snad chybí jen vytoužená Trojkoruna.
Fernando Alonso se narodil 29. 7. v Oviedu v dělnické rodině. Už odmalička ho lákaly motory, vždyť jeho otec José Luis amatérsky závodil na motokáře. Ke kartingu brzy přičichl i jeho syn. Záhy se ukázalo, že má velký talent a otevřela se před ním slibná kariéra. Stal se několikanásobným mistrem Španělska a roku 1996 získal i titul mistra světa.
Úspěšný motokárista vstoupil do světa formulí roku 1999 do šampionátu Euro Open by Nissan, což byl předchůdce pozdější slavné World Series by Renault. Nováček v barvách týmu Campos se nezalekl početného pole. Vyhrál šest závodů a s náskokem sedmi bodů porazil druhého Portugalce Manuela Giãa.
Fórmula Nissan @alo_oficial 1999 pic.twitter.com/B7Yh8KHub4
— el14 (@_eI14) February 19, 2016
Dalším krůčkem k vytoužené F1 byla sezona 2000 v kokpitu monopostu formule 3000. Tentokrát závodil za Team Astromega. Po vítězství v posledním podniku ve Spa-Francorchamps se vyšvihl na čtvrtou příčku a porazil kromě jiných i Tomáše Engeho a Sébastiena Bourdaise. To, že se nestal šampionem, nemuselo španělského mladíčka mrzet. Dveře do formule 1 měl totiž, na rozdíl kupříkladu od tehdejší šampiona F3000 Bruna Junqueiry, otevřené.
Impossible not to remember today @alo_oficial's victory at the challenging Spa-Francorchamps circuit in 2000! #BelgianGP #Formula3000 pic.twitter.com/ex0An9DPKh
— Museo y Circuito Fernando Alonso (@CircuitoMuseoFA) August 27, 2017
Tehdy ještě ani ne dvacetiletý jezdec nedostal místo hned v elitním týmu, ale musel vzít zavděk podprůměrným Mianrdi. Podobně jako doposud George Russell ve Williamsu nezískal ani bod, ale prokázal, že to za volantem umí.
Throwback to 2001 and the new kid on the block at the Australian GP - went by the name Fernando Alonso #SkyF1 #F1 #AustralianGP #AusGP #Alonso #Minardi pic.twitter.com/vVgLu1kACm
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) August 15, 2018
V zatím nejúspěšnější éře se postupně od roku v roli testovače až jako úspěšný pilot F1 probíjel výsledkovou listinu až k vysněnému titulu mistra světa. Byl to právě Alonso, kdo v sezoně 2005 ukončil panování Michaela Schumachera. O rok později titul zopakoval.
#OnThisDay in 2005: @alo_oficial became @F1’s then youngest-ever World Champion, securing the first of two back-to-back titles with the @RenaultF1Team ????
— F1 Experiences (@f1_experiences) September 25, 2020
Will he add to his 32 Grand Prix wins next season?#ExperienceF1 | https://t.co/NUE52UJSWKpic.twitter.com/wUOmZlnF6X
O to větší byl šok, když Španěl před sezonou 2007 odešel do McLarenu. Konzervativní prostředí britské stáje mu na rozdíl od nováčka a chráněnce Rona Dennise Hamiltona vůbec nesedělo. Dvě velké osobnosti se brzy dostaly do křížku. Konflikt vyvrcholil skandálem na Hungaroringu. Tam Alonso svého týmového parťáka tak dlouho blokoval v boxech, až mladíček nestihl další rychlé kolo.
???????? HUNGRIA 2007
— Denis Jungi Yorinori ???????????????? (@denisyorinori) August 4, 2020
Fernando Alonso atrapalha Lewis Hamilton durante o treino classificatório na Hungria e deflagra guerra na McLaren.#F1 #OnThisDay #HungarianGP #Hungary #FernandoAlonso #LewisHamilton #McLaren pic.twitter.com/9ldsMLoH0p
Vzájemné rozmíšky pravděpodobně stály tým titul mistra světa, protože v poslední Grand Prix jim ho před nosem vykoukl Kimi Räikkönen ve Ferrari.
Z McLarenu se Alonso zase rychle vrátil do míst, kde to znal. Ale Renault byl v té době na sestupné dráze. Dokonce na tom byl tak špatně, že se Flavio Britroe musel v nočním závodě v Singapuru 2008 uchýlit k podvodu, aby Španěl mohl slavit vítězství. Skandál zvaný Crashgate spočíval v tom, že Alonso nečekaně zajel do boxů, pak úmyslně boural jeho týmový kolega Nelson Piquet junior a rodák z Ovidera se díky výjezdu safety rázem ocitl v nejvýhodnější pozici.
Pět let za volantem Ferrari by se dalo označit nejlépe jako pokračování Cimrmanovy frustrační symfonie. Okamžiky naděje na zisk titulu rok co rok vystřídalo zklamání, Celkem třikrát byl Alonso vicemistrem světa, ale ani jednou to nedotáhl k vysněnému třetímu titulu.
Jestli byla kariéra populárního jezdce něčím typická, tak to byl čich na přestupy v nejméně vhodnou dobu. Návrat do McLarenu začal velkou bouračkou při testech v Barceloně, které ho stály v úvodní Grand Prix ročníku 2015.
Fernando Alonso in hospital after crash as Lotus tops second test at Barcelona http://t.co/oUk2xevork #F1 pic.twitter.com/KoTjK2F60c
— F1 Pulse (@f1pulse) February 22, 2015
O rok později sice Alonso do Melbourne dorazil, ale svůj McLaren v závodě doslova rozflákal. Jako zázrakem z trosek vylezl nezraněn. Pouze celkový otřes ho připravil o následující Velkou cenu Bahrajnu.
Co ale trápilo jezdce v britském týmu nejvíc, byly absolutně nespolehlivé motory Honda. Pro rok 2018 si tak vymohl jejich výměnu za Renault, jenže ani to moc nepomohlo. Proto se na čas s F1 rozloučil.
Alonso si totiž za mořem začal plnit velký sen o Trojkoruně. Formuli 1 v Monaku vyhrál už dvakrát, ale chyběly mu triumfy v závodě na 500 mil v Indianapolisu a ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Ve Staré cihelně byl úspěchu nejblíže při premiéře roku 2017. Dokonce vedl, než ho zradil (jak jinak) motor Honda. V roce 2019 se po vážné havárii v tréninku vůbec nekvalifikoval.
Loni se sice do závodu prokousal, ale skončil až na 31. místě.
První čtyřiadvacetihodinovku kariéry odjel španělský pilot v lednu 2018 v Daytoně. O rok později ji v Cadillacu stáje Wayne Taylor Racing vyhrál. Po boku měl Kamujiho Kobajašijho, Jordana Taylora a Rengera van der Zandeho.
In 2019, #JordanTaylor and Renger van der Zande continue to share the #10 Cadillac. They opened the IMSA season with a victory at Daytona 24 Hours, sharing a car with Fernando Alonso and Kamui Kobayashihttps://t.co/1mEyuZnqcu pic.twitter.com/XpTV1feOiB
— SnapLap (@SnapLapNews) May 11, 2019
Oba starty v Le Mans s hybridní Toyotu proměnil ve vítězství a udělal si tak důležitý druhý domácí úkol v "akci Trojkoruna". S japonským vozem navíc v dlouhé supersezoně 2018-19 odjel celé MS ve vytrvalostních závodech a spolu se Sébastienem Buemim a Kazuki Nakadžimou se stal mistrem světa.
Alonso dokazuje je skutečným univerzálem. Taková schopnost zvládnout zcela odlišné disciplíny se snad s výjimkou Sébastiena Loeba a Mattiase Ekströma dneska nevidí. Nikoho tak nepřekvapilo, když španělský matador oznámil svůj záměr jet Rallye Dakar. Opět to bylo v Toyotě. Opět předvedl, že je celým srdcem závodník a jel stylem "věnec, nebo kotrmelec" Což v druhé etapě pouští soutěže skutečně znamenalo jít přes střehu.
Fernando Alonso had this roll-over crash today at Dakar stage.
— Tancredi Palmeri (@tancredipalmeri) January 15, 2020
And if you wonder “you shouldn’t post this accident!”, well as if it was Grindhouse hollywood movie, at the end they just sprint away as nothing had happened.
Hard menpic.twitter.com/AhUg7Kugo7
Jenže to by nebyl Alonso, aby se autem zpět na čtyřech kolech zase nepokračoval dál. Dakar dojel a byl klasifikován na konečném třináctém místě.
Dva roky bez formule 1 byly asi natolik dlouhá doba, že se miláčkovi publika začalo stýskat. Slovo dalo slovo, a kde jinde by zakotvil, nežli "doma" v Enstone. Vzhledem k politice francouzské značky se ovšem tým už nejmenuje Renault ale Alpine podle sportovní divize Groupe Renault. Alonsovi, který si během předsezonního tréninku na kole vyrazil pár zubů, trvalo několik závodů, než si na nový monopost zvykl. Ale série pěti bodovaných umístění počínaje Baku ukázala, že stále nepatří do starého železa.
Foto: Alpine F1 Team, Scuderia Ferrari Mission Winnow a Toyota Gazoo Racing
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.