Dvěma body za deváté místo v kategorii WRC 3 skončil pro Filipa Kohna premiérový start v rallyeovém mistrovství světa. Devatenáctiletého mladíka nezastavila ve Švédsku ani páteční nehoda.
„Jsem velice spokojený, i když to mohlo být o ten chloupek lepší. Najeli jsme spoustu cenných kilometrů a máme mnoho potřebných informací. Tyto velké soutěže jsou hodně o fyzické a psychické přípravě. Byl jsem si toho vědom před závodem, přesto na sobě musím stále makat,“ zhodnotil jezdec stáje Duck Racing své první světové vystoupení.
Rodák z Příbrami si sice už loni mohl projet některé z rychlostních zkoušek Švédské rallye, i tak šlo ale v tomto podniku o jeho premiérové vystoupení. Do dějiště soutěže se proto vydal s předstihem, aby mohl trénovat jízdu na sněhu a na pneumatikách s hroty.
„Při trénincích jsem kladl velký důraz na metry mezi jednotlivými zatáčkami. Auto se totiž jinak chová na sněhu a jinak na asfaltu. Na sněhu musí mít jezdec nachystaný vůz do zatáčky o něco dříve než na pevném povrchu,“ přibližuje.
Když ale člověk dělá něco poprvé, tak se to samozřejmě neobejde bez komplikací. A tak tomu bylo i v případě Filipa.
„Snažil jsem se dávat do rozpisu co nejméně přebytečných informací. V průběhu závodu jsem ale zjistil, že můj rozpis byl hodně optimistický a já v něm začal ztrácet jistotu. Vše ale bylo pro mě nové a to znamenalo spoustu učení, navíc to byl můj první ostrý závod v životě na sněhu,“ přiznal.
K úvodním dvěma rychlostním zkouškám přistoupil Kohn s opatrností, neboť nechtěl riskovat. Na třetím testu ale přišla krizovka, kterou český jezdec neustál. To pro něj znamenalo předčasný konec pátečního programu.
„V jedné rychlé zatáčce, která se projížděla na pátý rychlostní stupeň, jsem nestihl včas natočit auto do požadovaného směru. Tím jsem se dostal mimo stopu do hlubokého sněhu a ten nás vytáhl ven za bariéru. Fiesta byla chvilku na boku, ale naštěstí se vrátila zpět na kola. Protože šla do měkkého, nedoznala většího poškození,“ vysvětluje své páteční odstoupení.
V sobotu se sice do akce vrátil, především ale jel na jistotu, aby se vyhnul chybám. V neděli ovšem zabral více a vrcholem jeho snažení byl čtvrtý nejrychlejší čas na závěrečné rychlostní zkoušce v rámci WRC 3.
„Před nedělní etapou jsme se chtěli posunout výš. To jsem se už v autě cítil velice dobře a i časy padaly dobré. Dobrý čas bych patrně zajel i na předposlední zkoušce soutěže, ale v jednom místě tahali ze závěje R5 a nás tím lehce přibrzdili. Powerstage jsem si doslova užíval. Byla místa, kde by se dalo přidat, ale chtěli jsme rallye dokončit a povedlo se. Jsem šťastný za dokončenou velkou rallye,“ shrnul Kohn neděli.
V mistrovství světa letos Kohna uvidíme ještě pětkrát. Nastoupí také v Chorvatsku (20.-23. dubna), na Sardinii (1.-4. července), v Estonsku (20.-23. července) a Řecku (7.-10. září). Kde se odehraje jeho šestý start, bude teprve potvrzeno.
U stáje Duck Racing nebudou na letošní zimu vzpomínat jenom kvůli premiéře v mistrovství světa. Týmu Petra Kačírka se totiž zadařilo už na konci ledna v Ománu. Té se zúčastnil sám šéf stáje s vozem Škoda Fabia R5. Zde obhajoval stříbrnou příčku z loňského roku. A to se mu povedlo. Opět totiž obsadil druhé místo.
Nebyla to ale jenom samotná stříbrná pozice, z čeho se mohli u Duck Racingu v Ománu radovat. Kačírek totiž za sebou nechal mimo jiné i pětinásobného vítěze Rallye Dakar Násira al-Attíju. Katařan startoval s vozem Volkswagen Polo GTI R5. Vyhrál sice jedenáct z celkových třinácti rychlostních zkoušek, kvůli nehodě na úvodní superspeciálce ale nabral velkou ztrátu.
„Je to samozřejmě zápis do historie a našich životopisů. Kouká se na to moc pěkně. Rallye není jenom o rychlosti, ve které se s Al-Attíjou nemůžu měřit, ale i o chybách a taktice. On prostě udělal chyby, které ho stály mnoho minut penalizace. Pak musel začít hodně tlačit a přicházely například defekty. My zásadní chyby nedělali, i když jsme také měli defekty, bez těch se na kamenité šotolině prostě neobejdete, ale vždy jsme auto nějak dotáhli do cíle bez výrazné ztráty,“ řekl Kačírek ke svému úspěchu.
Al-Attíja chtěl, aby se Kačírek zúčastnil i druhého podniku letošního blízkovýchodního rallyeového šampionátu. Ten se koná během nadcházejícího víkendu v Kataru. Něco takového ale nebude možné.
„Zval nás na další závod s tím, ať přijedeme a že vše zaplatí. Cestu, ubytování, letenky pro tým a tak dále. Jsou opravdu velkorysí, protože by nám zaplatili veškeré výdaje, což je samozřejmě skvělé, ale záběr našeho týmu je bohužel tak velký, že nemůžu upřednostnit své zájmy před programem týmu. Sedíme zkrátka na čtyřech židlích a práce je moc. Ale příští rok jsme si řekli, že alespoň ten Omán a Katar dáme a další závody uvidíme podle toho, jak se bude dařit,“ říká Kačírek.
Kromě mistrovství světa budeme letos Duck Racing vídat i na domácí rallyeové scéně. Zatímco v rallyesprintech ho bude reprezentovat Vojtěch Štajf, v mistrovství republiky za tým pojede sám Kačírek a také další jezdci.
Chybět ale Kačírek nebude ani na okruzích, kde absolvuje už svou 32. sezonu. V ESET Cupu bude s vozem Audi kromě něj závodit také Daniel Skalický. Tým rovněž uvidíme na motokárové scéně. Jeho junioři, mezi kterými je i syn Petra Kačírka, budou účinkovat v Itálii, Německu i Česku.
Foto: Duck Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.