Nejúžasnější závod v mé kariéře, zářil Salač štěstím. K vítězství chybělo šest desetin

Potřetí na stupních vítězů, poprvé v suchém závodě. Filip Salač neskrýval po druhém místě z klání třídy Moto2 v Le Mans nadšení.

"Tohle byl asi nejúžasnější závod v mé kariéře. Děkuji všem, kdo za mnou stojí. Užil jsem si každé kolo a neměl žádný problém. Obával jsem se sice degradace zadní pneumatiky, ale vzhledem ke zkrácenému závodu to guma vydržela,” měl radost rodák z Mladé Boleslavi.

Optimistický byl Salač už před začátkem víkendu. Věděl totiž, že Le Mans jeho jezdeckému stylu vyhovuje. To dokládal mimo jiné i výsledek z roku 2021, kdy zde při mokrém závodě třídy Moto3 dorazil do cíle jako druhý a získal tak své premiérové pódium v mistrovství světa.

A dobře začal i tento víkend. Už od začátku ukazoval slibnou rychlost a úvodní volný trénink dokonce vyhrál. V kvalifikaci nakonec obsadil čtvrté místo, což znamenalo start ze druhé řady.

Salače během pátku a soboty trápilo opotřebení zadní pneumatiky. Hned v úvodních kolech závodu se proto chtěl prodírat dopředu. První start se mu sice nepodařil podle představ a propadl se, když ale byla ve třetím kole vyvěšena červená vlajka kvůli incidentu mezi Arónem Canetem, Manuelem Gonzálezem a Albertem Arenasem, dostal druhou šanci. Na restart navíc Salač nastupoval fakticky jako třetí, neboť vítěz kvalifikace Sam Lowes ve třetím kole upadl a mechanici nestihli jeho stroj opravit před uzavřením boxové uličky.

Když se závod znovu rozjel, propadl se Salač na čtvrtou příčku. Zanedlouho ale šel k zemi Pedro Acosta a na pódiové pozice se vrátil. Později navíc předjel i Alonsa Lópeze a už byl druhý. V závěru se zvládal dotahovat dokonce na vedoucího Tonyho Arbolina. Na jezdce stáje Marc VDS už ale nevyzrál a cílem projel se ztrátou 620 tisícin sekundy.

Salač nevystoupal ve třídě Moto2 na stupně vítězů poprvé. Druhý totiž dojel už loni v Thajsku v předčasně ukončeném deštivém závodě. I zde ho shodou okolností porazil pouze Arbolino. Výsledku z letošní Velké ceny Francie si ale český jezdec cení více.

„Tehdy to bylo na vodě a s dnešním závodem se to vůbec nedá srovnávat. Tohle je první stříbro na suchu a myslím, že na letošní Le Mans budu dlouho vzpomínat,“ dodává.

Ze všech z prvních pěti závodů si Salač odnesl umístění v nejlepší desítce. Díky francouzskému stříbru se v šampionátu vrátil ze šesté pozice zpět na čtvrtou. Za třetím Alonsem Lópezem navíc zaostává o jediný bod. Vedoucí Tony Arbolino má před českým jezdcem náskok 39 bodů, zatímco druhý Pedro Acosta má o 14 bodů více.

Za zmínku stojí mimo jiné i skutečnost, že už nyní Salač získal více bodů než za celou loňskou sezonu. Zatímco ročník 2022 zakončil na 20. příčce se 45 body na kontě, nyní jich má už 60.

Další šanci rozšířit své bodové konto bude mít jezdec stáje Gresini 11. června, kdy na jeho tým čeká domácí závod. Pojede se totiž v italském Mugellu.

Foto: Gresini Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.