Zahozený bronz i potíže s motorem. Fisichella se po 13 letech vrátil v Adelaide do monopostu

Čtvrté místo v úvodní jízdě, bouračka ze třetí příčky ve druhém závodě a šestá pozice po potížích s motorem v závěrečném klání víkendu. Takový byl návrat vítěze tří velkých cen F1 Giancarla Fisichelly do formulových závodů. Ital si s monopostem zazávodil poprvé po 13 letech během uplynulého víkendu v Adelaide při podniku tasmanské série S5000.

Před prvním prosincovým víkendem letošního roku závodil Fisichella s formulí naposledy v roce 2009, přesně 1. listopadu při premiérové Velké ceně Abú Zabí F1 na okruhu Yas Marina. Fisichella tam tehdy absolvoval svůj poslední start za Ferrari. U „maranellských“ zaskakoval ve druhé polovině sezony za zraněného Felipeho Massu. V sezoně 2020 měl sice v plánu nastoupit do podniku australské série 5000 v Melbourne, tam se ale zúčastnil jen volného tréninku a kvalifikace. Pak byl zbytek víkendu zrušen kvůli koronavirové pandemii, která tehdy ve světa nastupovala.

Do monopostu S5000 sice Fisichella neusedl poprvé, na okruhu v Adelaide ale šlo o jeho premiéru, přestože má na kontě bohaté množství zkušeností a v lednu oslaví již 50. narozeniny. Tento okruh byl sice dějištěm Velké ceny Austrálie F1 v letech 1985-1995, Fisichella ale do královny motorsportu vstoupil rok poté, co trať z kalendáře vymizela, tedy v sezoně 1996.

V Adelaide patřil Fisichella hned od začátku víkendu do horní poloviny startovního pole. Zatímco v trénincích zajel mezi 15 účastníky pátý a sedmý čas, v kvalifikaci obsadil páté místo. Na páté pozici zpočátku jezdil i v úvodním pátečním závodě, pak si ale při honbě za lídrem Nathanem Hernem ulomil při kontaktu se zdí kolo Aaron Cameron a odstoupil ze závodu. To Fisichellu dostalo na čtvrté místo, na kterém vydržel až do cíle.

Zatímco v pátek chybělo ke stupňům vítězů jen jedno místo, v sobotním klání k nim byl Ital ještě blíže. V úvodu se totiž mimo jiné i díky technickým problémům Nathana Herneho s přehřívající se převodovkou dokázal propracovat až na třetí příčku a zdálo se, že by poprvé od Velké ceny Belgie 2009 mohl vystoupat na pódium ve formulovém závodě.

Na Fisichellu ovšem tlačil Jordan Boys a římský závodník tento nátlak neustál. V šestém kole se totiž opřel o zeď. Původně se sice zdálo, že náraz přečkal bez úhony, poté mu ale prasklo zavěšení levého zadního kola. To pro něj znamenalo jediné – odstoupení.

Ani nedělní závod Fisichellovi nevyšel podle představ. Po celý závod totiž zápasil se zlobícím motorem, který ztrácel výkon. I tak z toho ale bylo šesté místo.

Navzdory nejednomu problému si Fisico návrat do formulí užil: „Byl to nádherný konec víkendu v zemi, kterou miluji. Ahoj, Austrálie,“ napsal na svých sociálních sítích.

Fisichellova láska k Austrálii je pochopitelná už jen z jeho výsledků, kterých v minulosti dosáhl. Právě v této zemi totiž vybojoval jeden ze svých tří triumfů ve F1. V roce 2005 vyhrál s Renaultem závod v Melbourne. Na nejvyšší stupeň vystoupal také při Velké ceně Brazílie 2003 jako pilot Jordanu a poté také při Velké ceně Malajsie 2006 v barvách Renaultu.

Po odchodu z F1 působí Fisichella na scéně vytrvalostních závodů. Mimo jiné se stal dvakrát vítězem závodu 24 hodin Le Mans v kategorii GTE Pro. Tohoto úspěchu dosáhl v letech 2012 a 2014. Letos jsme ho mohli vídat nejen ve vytrvalostním MS a ve 24 hodinách Le Mans, ale také se objevil v GT World Challenge Europe a v italském šampionátu pro vozy GT.

Foto: Giancarlo Fisichella via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.