Formule 1 přinesla v roce 2021 jednu z nejdramatičtějších sezon minimálně v tomto miléniu. Připomeňte si její hrdiny a klíčové momenty.
Celý rok se nesl ve znamení rivality mezi Mercedesem a Red Bullem. Stříbrné šípy chtěly pokračovat v kralování hybridní éře, zatímco jejich soupeř snil o návratu na trůn, z něhož vládl právě před Mercedesem.
Od první Grand Prix bylo jasné, že si to o nejvyšší příčky rozdají právě tyto dvě stáje. Hamilton sice vyhrál hned v Bahrajnu, ale pak mu to Verstappen hned vrátil. Od té doby se oba sokové přetahovali v průběžném vedení, až se stalo něco od roku 1974 nevídaného. Do Abú Zabí dorazil na finále sezony se stejným bodovým ziskem.
Oba týmy si od prvních metrů úvodní Velké ceny až po finiš té závěrečné nedarovaly ani metr. Hamilton a Verstappen se často dostávali do konfliktů, které nejednou završil karambol či jiný malér.
V prvním kole v Silverstonu skončil jejich vyhecované souboj v ultra rychlé zatáčce tím, že Nizozemec vyletěl z trati a dokonce musel na pozorování do nemocnice. V Monze zase pilot Red Bullu šel odstře do Mercedesu v první šikaně italského okruhu, až se oba speciály ocitly mimo trať. Ostrý byl i boj v Sao Paulu, který byl oficiálně uzavřen až pět dní po brazilské Grand Prix. Za souboje a taktické kličky v Saúdské Arábii dokonce Verstappen dostal celkem 15 sekund trestů.
Kontroverzní byl i start v Abú Zabí, při němž si Hamilton poněkud zkrátil trať. Jenže zcela nekonzistentní rozhodování stevardů, kdy nebylo jasné, co si jezdci vlastně mohou dovolit, udělalo z konce sezony bramboračku. Vše v hektickém finiši na trati Yas Marina dorazil ředitel závodů F1 Michael Masi, který za safety car nenechal mezi vedoucím Hamiltonem a druhým Verstappenem monoposty o kolo zpět. Výsledkem byl závěrečný atak Nizozemce a zisk vysněného titulu.
Mercedes se dokonce proti výsledkům GP Abú Zabí odvolal, což bylo promptně zamítnuto. Stříbrné šípy dokonce zvažovaly dlouho právní bitvu, ale naštěstí pro dobré jméno F1 se nic takového nekonalo. I tak zůstala po úžasné sezoně pachuť zmatků.
I ročník 2021 přinesl nečekané vítěze. Na Hungaroringu vyhrál poprvé v živě Esteban Ocon s Alpine, v Monze si pro svůj osmý triumf dojel pilot McLarenu Daniel Ricciardo.
Uplynulá sezona znamenala poslední v kariéře doyena Kimiho Räikkönena. Fin se z obávaného zelenáče stal nejstarším pilotem F1 současnosti a také jezdcem, který odjel nejvíc Grand Prix v historii.
Z tria nováčků si nejlépe vedl Japonec Juki Cunoda ve voze Alpha Tauri, jemuž patřila konečná 14. pozice.
Bohužel, jak už to tak bývá, přišla i zklamání. Pro fanoušky byla tím největším Velká cena Belgie. Ve Spa-Fracorchaps lilo jako z konve a po průtazích se odjela jen tři kola (oficiálně vlastně jen jedno) za safety car, načež se rozdávala poloviční porce bodů.
Velké rozčarování panovalo i v boxech Aston Martinu. Tým nenavázal na třetí místo svého předchůdce Racing Point a mezi týmy skončil až sedmý.
Jediným týmem zcela bez bodového zisku zůstal Haas. Vedle jeho jezdců měl na kontě nulu už jen Robert Kubica, ten ale v Alfě Romeo odjel pouhé dva závody jako záskok za Räikkönena.
Zajímavé statistiky:
Lewis Hamilton: nejlepší pilot v kvalifikaci - průměrný výsledek v kvalifikaci (bez ohledu na následné tresty) 2,14.
Max Verstappen: nejvíce km v čele - 652 (víc, než všichni ostatní piloti dohromady).
Carlos Sainz junior: nejvíce odjetých kol v sezoně - 1353.
Valtteri Bottas: šampion sprintů - sedm bodů ze tří sobotních malých závodů.
Charles Leclerc: nejméně kol v čele v závodech, kde stál na pole position - jedno.
Pierre Gasly: nejvíce pozic ztracených v prvním kole - 31.
Kimi Räikkönen: nejvíce pozic získaných v prvním kole - 46.
Lando Norris: nejúspěšnější jezdec "zbytku pole" podle umístění v závodě za Mercedesem a Red Bullem - šest.
Fernando Alonso: pilot s nejmenším náskokem v kvalifikaci nad týmovým kolegou - 0,012 sekundy na kvalifikační kolo.
Lance Stroll: jediný jezdec z týmů v top 7 Poháru konstruktérů, který ani jednou dojel v prvním pětce.
Antonio Giovinazzi: nejvíce jedenáctých pozic v Grand Prix - čtyři.
George Russell: první pilot Williamsu na stupních vítězů po čtyřech letech - druhý v Belgii.
Nikita Mazepin: jediný jkezdec, který ani jednou nepostoupil z první části kvalifikace.
Foto: Red Bull Racing, PIrelli F1 a Alfa Romeo Orlen
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.