AKTUALIZOVÁNO - Boj o korunu světového šampiona formule E zůstal dramatický do posledního závodu. Až nedělní klání na bývalém berlínském letišti Tempelhof rozhodlo o tom, že vyhrál Nyck de Vries v Mercedesu.
Po sobotním triumfu Lucase di Grassiho v Audi (a tedy i labutí písní německé značky) mělo před patnáctým podnikem šampionátu teoretickou šanci vyhrát plných 13 jezdců, tedy více než polovina startovního roštu.
To, co si jezdci "nacvičili" v sobotu, už druhý den neplatilo. Jelo se sice na stejném okruhu, leč v opačném směru.
Tíha okamžiku zřejmě pilotům usilujícím o titul svazovala ruce, takže na pole position se postavil Stoffel Vandoorne v Mercedesu. Vedle něj zaujal pozici Oliver Rowland s Nissanem a až jako třetí byl první z uchazečů o titul - Mitch Evans v Jaguaru. Lídr seriálu de Vries (Mercedes) byl až třináctý, jeho největší rival Edoardo Mortara (Venturi) stál jen dvě pozice před ním.
Jenže Evans se na startu zasekl a do jeho monopostu vrazil Mortara, pro něhož tak také vyhasly naděje na titul. Krátce nato byly vyvěšeny červené vlajky.
We're under a red flag in Berlin after a collision on the start line between two of our championship contenders - @mitchevans_ and @edomortara.
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) August 15, 2021
Great to see both drivers get out of the car ok. They will be going to the medical centre for checks!
???????? 2021 @BMWi #BerlinEPrix pic.twitter.com/Ndg2aEJwOu
Po téměř půlhodinovém čekání přišel čas na restart. Krátce po něm přišel o šanci další aspirant na titul. Jake Dennis poslal své BMW do zdi. Brit měl virtuálně stejně bodů jako de Vries a prohrával jen na horší počet druhých míst.
Absolute heartbreak for @JakeDennis19 ????
— Inside Electric⚡️ (@InsideElectric) August 15, 2021
⚡️#ABBFormulaE #BerlinEPrix ???????? pic.twitter.com/W3fMEsnBgT
V té chvíli měl Nizozemec na desáté pozici pětibodový náskok před Mortarou. Vyrovnanou sbírku bodů jako Švýcar měl i Vandoorne, který už ale nemohl týmového kolegu ze Stříbrných šípů nijak ohrozit.
Pořadí se začalo přelívat ve chvíli, kdy jezdci začali využívat útočního módu, který jim na čtyři minuty dal víc energie. Ten navíc mohli během Grand Prix využít dvakrát. Vanddorne se v té době propadl dokonce na čtvrté místo, vedl Norman Nato z Venturi. Co bylo pro Mercedes důležitější, de Vries si jistil šestou příčku, která mu zajišťovala titul. Pak Nizozemec předjel i Vanddorna a brzy čtvrtého Lotterera.
Šestnáct minut před koncem závodu se ocitl po souboji s Lucasem di Grassim v bariéře úřadující šampion António Félix da Costa s monopostem DS Techeerach. Portugalec vyvolat další výjezd safety car. Di Grassi si za tvrdý manévr vysloužil trest v podobě průjezdu boxy.
Návrat k závodění nejlépe zvládl Nato, který se ubránil Rowlandovu ostrému ataku. De Vries si pošetřil druhý útočný mód i fan boost na závěr Velké ceny. Tři kola před cílem přišly Nizozemcovy horké chvilky, kdo ho především Jean-Eric Vergne málem poslal mimo hru.
De Vries ale zachoval chladnou hlavu a osmým místem v cíli si zajistil jako první v historii korunu mistra světa elektrické formule. Soutěž týmů vyhrál jeho Mercedes. Paradoxní je, že podle informací stránek motorsport.com ohlásí Mercedes v nejbližších dnech odchod ze seriálu před ročníkem 2022-23, kdy začnou platit nové technické regule Gen3.
.@nyckdevries becomes the FIRST EVER ABB FIA Formula E WORLD CHAMPION! ????⚡️
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) August 15, 2021
???????? 2021 @BMWi #BerlinEPrix | @Niobium_Nb pic.twitter.com/sZMbCusUhB
Pro své první vítězství si v Berlíně v neděli dojel Francouz Nato.
Konečné pořadí MS formule E ZDE
Konečné pořadí soutěže týmů ZDE
#FormulaE - The best moments from the final race of the 2020/21 @FIAFormulaE season in Berlin ???????? ⬇#BerlinEPrix pic.twitter.com/q4snsrNlHK
— FIA (@fia) August 16, 2021
Foto: FIA Formula E
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.