Galáš otevírá na portugalské "horské dráze" novou sezonu TCR Europe. S Elantrou už si rozumí

Jáchym Galáš vstoupí tento víkend v portugalském Portimau do své druhé kompletní sezony v seriálu TCR Europe. Zde letos bude nově závodit s vozem Hyundai Elantra. Podle svých slov už je nyní český závodník s vozem sžitý a před závody má dobrý pocit.

Po generálce v podobě účasti při úvodním podniku TCR Eastern Europe na Hungaroringu a testech na Slovakiaringu už nyní Jáchymu Galášovi začíná v portugalském Portimau hlavní letošní program. Tím je účast v seriálu TCR Europe, ve kterém působil již loni. V tomto ročníku už ale bude usedat za volant jiného vozu. Starší i30 totiž vyměnil za novější model značky Hyundai s názvem Elantra. S ním by chtěl letos dosáhnout svého prvního umístění na stupních vítězů.

Zpočátku se Galáš s novým autem sžíval. Z podniku TCR Eastern Europe si sice odnesl vítězství po startu z posledního místa, tehdy však přiznal, že s autem stále zápasí v zatáčkách. Před portugalským závodním víkendem už má ale pocit, že všechny podstatné "mouchy" se mu podařilo vychytat.

"Myslím si, že už jsem se s Elantrou pořádně sžil. Předtím jsem se s ní trochu pral. Autu se nechtělo zatáčet, zadek ustřeloval... Teď už ale funguje, jak má a já se v něm cítím jistě. Tak tomu doteď ještě úplně nebylo," říká Galáš.

V Portugalsku Galáš nepokračuje pouze ve sžívání s novou technikou. Musí si zvykat i na trať. V Portimau totiž ještě nikdy nestartoval. A nezastírá, že mu okruh dává zabrat.

"Na to, že to je jeden z kratších okruhů, tak je dost obtížný. Zvláště na přelomu druhého a třetího sektoru je hodně dlouhá  a táhlá zatáčka, která navíc vede přes horizont. Člověk musí tak nějak odhadnout, kde bude brzdit. Pak musí správně dobrzdit a najít limit brzdy. Brzdí se tu skrze celou zatáčku. Není to jako v úvodní šikaně v Monze, kdy člověk jede naplno, kopne do brzdy, počká, až se auto zastaví, zatočí a odjede. Tady člověk tlačí na brzdu spíše jen na třicet nebo čtyřicet procent. Musí si dávat pozor, aby mu neuletěl zadek vozu, pak brzy přidat plyn a zároveň moc nezpomalit," přiznává.

Okruh v Portimau je sice náročný, to ale neznamená, že by si Galáš jízdu na něm neužíval: "Je tu spousta faktorů. Ale právě i díky tomu se mi okruh moc líbí. Spousta jezdců si pochvaluje, že je jako horská dráha. Moc se mi líbí to převýšení. Pokud to v televizi vypadá, že je velké, tak v realitě je ještě větší," popisuje.

Výsledky volných tréninků naznačují, že se Galáš učí rychle. V obou totiž dokázal zajet devátý čas. V sobotu na jezdce čeká nejprve kvalifikace (10:35) a poté první závod (16:15), do kterého jezdci vystartují podle výsledků kvalifikace. Druhá jízda začne v neděli od 15:15. Na jejím roštu se závodníci seřadí rovněž podle výsledků kvalifikace, ale s tím rozdílem, že dojde k otočení nejlepší desítky.

Galáš naznačuje, že dobrá startovní pozice bude dost možná velmi důležitá: "Uvidíme, kde se tu bude dát předjíždět. Vracáky jsou tu asi jen dva, to jsou zatáčky číslo tři a pět," říká.

Úvodní foto: TCR Europe

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.