Šestá příčka z úvodní jízdy, desáté místo ze druhé. Těmito výsledky zakončil v Barceloně Jáchym Galáš letošní sezonu seriálu TCR Europe. Český závodník dosáhl na tato umístění i navzdory třicetikilogramovému závaží a agresivnímu počínání soupeřů. V konečném pořadí šampionátu obsadil devátou pozici.
„Celkově jsem spokojen. Do Barcelony jsem jel s cílem udržet se v nejlepší desítce, což se mi podařilo. Je super, že i když jsme na této trati netestovali a vezl jsem téměř největší závaží ze všech, tak jsme v kvalifikaci postoupili do nejlepší desítky. Podle mě je přitom Barcelona nejtěžším okruhem v kalendáři,“ hodnotí závěrečný podnik sezony Galáš, který do víkendu vstupoval jako osmý muž průběžného pořadí.
S těžkým autem se Galáš zdárně vypořádal už v kvalifikaci. V ní totiž zajel osmý čas. Jeho startovní pozice pro první závod ale byla ještě lepší. Pátý Josh Files totiž měnil motor a dostal tak penalizaci, která ho odsunula na chvost.
V úvodních metrech první jízdy navíc Galáš vydělal další pozici. Na šesté příčce poté dokroužil až do cíle.
„První závod byl vydařený díky tomu, že mi vyšel start a hned jsem získal pozici. Pak jsem ujel soupeřům za mnou a jel jsem si to svoje. Jezdci přede mnou totiž neměli tolik kilo jako já a tak mi poodjeli. Zkrátka jsem si udržoval své tempo a odjel jsem takový pohodový závod,“ říká.
Na startu nedělního závodu se otáčela nejrychlejší desítka z kvalifikace. Jáchymův osmý čas tak znamenal start ze třetí pozice. Čeští fanoušci si tím pádem mohli dělat naděje, že by po vítězství ve Spa-Francorchamps a druhém místě v Monze mohl zajet další stupně vítězů. To se ale nyní nestalo. Již v úvodu se totiž Jáchym propadl na pátou příčku a poté mu závod zkomplikovaly kontakty se soupeři. V cíli z toho nakonec bylo desáté místo.
„Přišlo mi, že snad všichni vypli mozky. Jeli, jako kdyby nebylo zítřka. Docházelo k úplně zbytečným kontaktům, které ani komisaři netrestali, což jsem se divil. To, co se dělo ve druhém závodě, bylo totiž demoliční derby,“ nelíbilo se Jáchymovi počínání soupeřů.
V jednu chvíli měl dokonce Galáš pocit, že bude muset odstoupit: „Ve druhém kole jsem dostal ránu na kolo. Poté se mi od něj kouřilo a pneumatika se mi strašným způsobem přehřívala. Auto vůbec nezatáčelo. Navíc jsem měl poškozenou geometrii. Jakmile je geometrie poškozená, ničí vám to gumy. Na této trati je přitom hospodaření s pneumatikami to nejdůležitější a s poškozenou geometrií je něco takového třikrát těžší. Pak ale naštěstí vyjel zpomalovací vůz, díky čemuž se mi podařilo kolo zchladit. Kdyby nevyjel, tak by mi guma explodovala a odstoupil bych,“ přiznává.
Celkové deváté místo letos obsadil Galáš se ziskem 224 bodů. Zažil tak výrazně lepší sezonu než loni se starším modelem i30. Tehdy skončil se 63 body sedmnáctý.
V seriálu TCR Europe by rád Galáš závodil i příští rok. Přiznává ale, že nic není jisté: „Pokračovat bych samozřejmě chtěl. Sezona v TCR Europe je ale bohužel dost nákladná a vůbec nevím, jestli pojedu i příští rok. Občas to vypadá, že ne, ale přes zimu se toho samozřejmě může hodně změnit. Budu jedině rád, když budu moct opět startovat. Když to totiž porovnám s loňskem, tak jsem se hodně posunul. Myslím si ale, že se pořád mám kam posouvat a že jsem ze sebe ještě nevydal úplně všechno. Kdybych tedy měl skončit v půli cesty, mrzelo by mě to,“ dodává.
Pokud by to Galášovi s pokračováním v TCR Europe nevyšlo, mohl by se nabízet návrat do TCR Eastern Europe. Tam se stal Galáš v roce 2019 vicemistrem. Tato možnost ho ovšem neláká.
„Chci se v kariéře posouvat dopředu. Jet cokoli nižšího než TCR Europe by pro mě bylo krokem dozadu. Nerad dělám kroky zpátky, protože jít zpět do nižší soutěže by mi nic nepřineslo. Bavil jsem se i s jinými jezdci a shodli jsme se, že i když například vyhrajete v nějakém jiném šampionátu po startu z posledního místa, není to takový pocit jako když získáte dvě pozice v TCR Europe. V Evropě jsou všichni velice vyrovnaní a všichni jedou v podstatě stejně. Právě tuto obtížnost mám na TCR Europe rád. Když někoho předjedu, vím, že je to někdo, kdo je minimálně stejně dobrý jako já,“ vysvětluje.
Ať už by příští rok Jáchym Galáš závodil v TCR Europe, TCR Eastern Europe nebo třeba v nějaké jiné TCR sérii, tak jako tak bude mít šanci zabojovat o titul světového šampiona. Světový pohár WTCR totiž na konci sezony zanikne a bude vytvořen nový formát, jehož základem budou tři pilíře – světový žebříček TCR, světové turné TCR a finále světového žebříčku TCR.
Světové turné se bude skládat z devíti podniků různých TCR sérií, které budou teprve vybrány. Jisté je jenom to, že se začne v Evropě a pojede se na čtyřech kontinentech. Do světového žebříčku budou získávat body všichni jezdci působící v TCR sériích. Do finále postoupí nejlepší patnáctka ze světového turné a současně nejlepších 45 jezdců v žebříčku. Ve finálovém klání se pojede play-off systémem a podnik bude trvat celkem čtyři dny.
V prvním vydání světového žebříčku figuruje Galáš jako česká jednička TCR závodů. Celkově mu patří 45. místo.
Foto: TCR Europe
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.