Petr Brecka má na dosah titul šampiona třídy GTC1 ve sprintu a za stejným úspěchem míří spolu s Karlem Neffem i ve vytrvalosti. Předposlední podnik letošního ročníku ESET Cupu na Slovakia Ringu přinesl týmu GT Sports Technology dvě důležitá vítězství a o celkové triumfy je nyní může připravit už jenom nečekaný vývoj událostí.
"Dozvěděli jsme se, že náš hlavní soupeř Hubert Darmetko se stejně jako my závodů v Brně nejspíše nezúčastní. V tuto chvíli to proto vypadá, že bychom měli oba tituly uhájit," cítí naději Karel Neffe, jehož stáj bude na Masarykově okruhu chybět kvůli termínové kolizi s podnikem Porsche Sprint Challenge Central Europe v chorvatském Grobniku.
Vzhledem k absenci při závěrečném podniku sezony vstupovalo GT Sports Technology do závodů na Slovakia Ringu s jasným cílem - vytěžit z víkendu maximální počet bodů. Petr Brecka přijížděl na předposlední podnik jako průběžný lídr sprintové klasifikace třídy GTC1. Před Hubertem Darmetkem měl ale k dobru pouze čtyři body. Ve vytrvalosti naopak vyznívala situace lépe pro polského závodníka. Zde vedl s náskokem 3,5 bodu před Breckou a Neffem.
V sobotu se týmu dařilo plnit své cíle od samého začátku. Petr Brecka totiž po většinu sprintu držel v rámci třídy GTC1 vedení. To nakonec uhájil až do samotného cíle. Nakonec se ale musel stresovat mnohem více, než očekával.
"Bojujeme o titul, takže jsme se rozhodli trochu zariskovat s množstvím paliva. Nakonec se ale stihlo odjet o kolo více, než říkaly naše původní výpočty. Petrovi proto začal v posledním kole docházet benzín. Jeho náskok se sice pohyboval okolo sekundy a půl až dvou vteřin, pak mu ale auto začalo poskakovat a také vynechával motor. Když nám řekl, že mu dochází palivo, tak to pro nás byly opravdu náročné čtyři minuty," popisuje dramatický závěr Neffe.
Breckův hlavní soupeř Hubert Darmetko ovšem nečekanou příležitost neproměnil, mimo jiné kvůli jezdecké chybě. "V poslední zatáčce jeli spolu s Petrem dveře na dveře. Hubert ale probrzdil a byl příliš široký, naopak Petr zůstal takticky na vnitřku, což se mu vyplatilo. Vyhrál doslova o metr," říká Neffe, jehož svěřence Brecku a Huberta Darmetka nakonec dělilo v cíli pouhých 98 tisícin sekundy.
Sobotní program nakonec přinesl stáji GT Sports Technology dvě výhry. Brecka s Neffem totiž ve své třídě opanovali také vytrvalostní závod. Zde už šlo o mnohem jednoznačnější triumf.
"Bylo to skvělé, oba jsme si závod moc užili. Hodně se bojovalo a předjíždělo. Petr dobře rozjel začátek. Panovalo velké horko, takže už toho měl za celý den dost. Proto jsme střídali při nejbližší možné příležitosti a já jsem to pak dotáhl do konce," říká Neffe.
Vůz Porsche 992 Cup zanechal v hodinovém klání velmi dobrý dojem. Byl totiž schopen držet krok i s papírově silnějšími soupeři. "Auto se nám podařilo skvěle nastavit. Stačil jsem i Tomáši Minibergerovi s KTM X-Bow GT2, kterého jsem nakonec předjel. Potom jsem šest nebo sedm kol závodil také s Pepou Zárubou, který jel s Lamborghini Huracán ST EVO2. Po celou dobu jsme byli velice konzistentní a spousta lidí to hodnotila velmi pozitivně. I ti, kteří se neřadí mezi zaryté fanoušky, poznají, že jsme rychlí a držíme krok s auty, kterým jsme na začátku roku nestačili," pochvaluje si Neffe.
V neděli chtělo GT Sports Technology dotáhnout slovenský víkend do perfektního konce a vyhrát spolu s Petrem Breckou také druhý sprint. Český závodník sice od samotného začátku sváděl bitvu o první místo s Hubertem Darmetkem, v úvodní zatáčce druhého kola ale skončilo jeho účinkování v kačírku.
Navzdory nedělnímu odstoupení může být GT Sports Technology před posledním podnikem v Brně optimistické, a to i přesto, že se závody na Masarykově okruhu odehrají bez účasti týmu. Ve sprintu drží Petr Brecka před Hubertem Darmetkem náskok 10,5 bodu, ve vytrvalosti má spolu s Neffem před Polákem dobru devět bodů.
Kromě Huberta Darmetka, který bude v Brně také chybět, už nikdo Petra Brecku ve sprintu nemůže ohrozit. Třetí Bob Bau je pozadu o 24 bodů. Za výhru jich je sice možné získat 25, ani v případě triumfu na Masarykově okruhu se ale Bau nemůže stát šampionem. Kvůli pravidlu o škrtání jednoho nejhoršího z lepších víkendových výsledků by totiž přišel o šest bodů, kdežto Brecka ani Darmetko nebudou díky svým absencím škrtat nic.
Ve vytrvalosti může z matematického hlediska přeskočit posádku Brecka - Neffe a Huberta Darmetka Mateusz Lisowski. Polák je třetí se ztrátou 21,5 bodu na vedoucí duo. Lisowski se ale v letošní vytrvalostní sezoně dosud objevoval příležitostně, a to navíc vždy právě po boku Huberta Darmetka. Ani jeho účast v Brně proto není pravděpodobná.
Na závěr ještě dodejme, že 25 bodů za vítězství ve třídě GTC1 si jezdec může připsat pouze v případě, že počet účastníků překročí číšlo šest. Tak tomu ale letos ve většině případů nebylo a první místo proto bylo často ohodnoceno pouze poloviční sumou, tedy 12,5 body.
Foto: GT Sports Technology
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.