Huffovy naděje na titul ve WTCR jsou pryč. V posledních dvou podnicích bude chybět

Rob Huff nebude moci v závěrečných dvou podnicích letošní sezony světového poháru cestovních vozů WTCR zabojovat o titul. Brit totiž v Bahrajnu ani Saúdské Arábii nenastoupí. Důvodem je nedostatek prostředků na provoz vozu.

Dosud se pro Huffa letošní sezona vyvíjela solidně. S vozem Cupra Leon Competición byl totiž schopen dosáhnout mimo jiné na dva triumfy v portugalském Vila Realu a na francouzském okruhu Anneau du Rhin. Před posledními dvěma podniky se nachází na celkovém třetím místě. Zatímco lídr Mikel Azcona má o 54 bodů více, náskok druhého Néstora Girolamiho činí 19 bodů.

„Nebylo to pro mě snadné rozhodnutí. Dosud to byla úžasná sezona. Kvůli přetrvávajícím potížím u stáje Zengő Motorsport ale nemám jinou možnost. Jako tým nemáme pro tento víkend takové zdroje na provoz vozu, které bychom potřebovali. Já, můj inženýr a mechanici jsme bohužel nedostali příležitost se na víkend, který by pro nás byl jedním z nejdůležitějších v letošní sezoně, připravit. V takovém případě nemám jinou možnost než z víkendu odstoupit,“ oznámil Huff na sociálních sítích.

Huffova absence v posledních dvou podnicích letošní sezony neznamená pouze to, že nebude moci zabojovat o titul. Šampionovi WTCC z roku 2012 rovněž reálně hrozí, že přijde o své celkové třetí místo. Ve hře totiž ještě bude 130 bodů a matematickou šanci na Huffovo překonání pořád mají Gilles Magnus (-21 bodů), Nathanaël Berthon (-27), Santiago Urrutia (-50), Yann Ehrlacher (-54), Norbert Michelisz (-60), Esteban Guerrieri (-82), Ma Čching-chua (-90), Mehdi Bennani (-97), Yvan Muller (-109), Attila Tassi (-119) a Tom Coronel (-129).

Urrutia, Ehrlacher, Čching-chua a Muller mají sice stále matematickou naději na třetí místo, v praxi je to ale vyloučeno. Značka Lynk & Co, s jejímiž vozy tato čtveřice závodila, se totiž po podniku ve Vallelunze rozhodla šampionát opustit. Na vině byly časté defekty pneumatik Goodyear během italského víkendu. Nebylo to poprvé, co se ve WTCR letos objevily potíže s gumami. Podobné to bylo na Nordschleife. Zde kvůli bezpečnostním obavám došlo dokonce ke zrušení závodů.

V celkovém pořadí z toho sice pro Huffa titul a dost možná ani první trojice nebude, i přesto ale neodchází z letošní sezony WTCR s prázdnou. Již po podniku na francouzském okruhu Anneau du Rhin má totiž jistý titul v klasifikaci WTCR Trophy. Ta je určena jezdcům, kteří závodí bez finanční podpory automobilek.

Boldizs se vrací

Huff sice jako důvod svého konce uvedl, že s týmem nemá dostatečné zdroje na provoz auta, i přesto ale druhou Cupru stáje Zengő Motorsport v Bahrajnu uvidíme. Za její volant totiž usedne Bence Boldizs. Ten tak doplní stálého jezdce týmu Dániela Nagye.

„Už jsem na cestě do Bahrajnu, abych si letos poprvé zazávodil ve WTCR. Samozřejmě je mi moc líto, že tu nemůže být s týmem Rob Huff. Rozhodně by si zasloužil v posledních dvou podnicích jet. Mám pocit, že jsem trochu vyšel ze cviku. V závodním autě jsem totiž neseděl od loňského listopadu, takže to bude velká výzva. Děkuji Zengő Motorsportu za to, že mi dali šanci si s nimi ještě jednou zazávodit,“ uvedl Maďar.

Boldizs závodil ve WTCR za Zengő Motorsport už v letech 2020 a 2021. Zatímco ve své první sezoně obsadil celkové 18. místo, o rok později skončil dvacátý. V závodě nejlépe dojel šestý. Tohoto výsledku dosáhl jednou – v roce 2020 při druhém závodě na domácím Hungaroringu.

Jméno Benceho Bodizse může být známé rovněž českým fanouškům. V roce 2020 totiž absolvoval také dva podniky seriálu TCR Eastern Europe, kde působí řada našich závodníků. Nejvíce se tehdy blýsknul při druhém závodě na Slovakiaringu, kde skončil druhý.

Za rok nashledanou

Účinkování Roba Huffa ve WTCR sice pro letošek končí, ve svém příspěvku na sociálních sítích ale naznačil, že se i pro příští rok chystá na světovou scénu závodů cestovních vozů vrátit: „Všem týmům přeji v posledních dvou letošních podnicích hodně štěstí a doufám, že se v roce 2023 znovu uvidíme v paddocku,“ dodal.

Pokud se Huff na světovou scénu opravdu vrátí, určitě ne do šampionátu WTCR. Už před časem totiž bylo oznámeno, že série na konci této sezony zanikne. Šampionát totiž nezažívá snadné období a mimo jiné došlo i k zásadnímu poklesu počtu startujících. Součástí startovního pole totiž bylo po zmíněném odchodu Lynk & Co pouze 12 pravidelných účastníků.

Od příštího roku bude WTCR nahrazeno novým formátem, který dosud nemá ve světě motorsportu obdoby. Jeho pilíře jsou tři – světový žebříček TCR, světové turné TCR a finále světového žebříčku TCR.

Do světového žebříčku budou získávat body všichni jezdci závodící v seriálech TCR. Body budou závodníci získávat v závislosti na tom, v jaké sérii závodí a kolik má účastníků. Nejštědřeji hodnocené budou šampionáty, ve kterých bude startovat 20 a více vozů. Pro bodování podle série budou jednotlivé seriály rozděleny do pěti kategorií – mezinárodní, regionální, národní, vytrvalostní a ostatní sprintové závody.

Světové turné TCR se bude skládat z celkem devíti podniků, které se uskuteční při vybraných závodních víkendech různých TCR sérií. V plánu je závodit na čtyřech kontinentech. Zatím je jisté pouze to, že se začne v Evropě a že součástí turné bude také australský šampionát TCR. V závodech světového turné bude možné získat o 50 % bodů více než při běžných podnicích.

Finále světového žebříčku TCR se bude konat vždy do čtyř měsíců po skončení světového turné. Potrvá čtyři dny a pojede se v něm play-off systémem. Účastníků bude 60. Kvalifikuje se nejlepší patnáctka ze světového turné a poté také nejlepších 45 jezdců ze světového žebříčku.

Foto: FIA WTCR

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.