Vypjatý start sezony HydroGP: Jedovnice viděly nehody i unikátní exhibici

Devět závodních rozjížděk, šest různých vítězů. Start sezony mistrovství světa motorových člunů HydroGP přinesl spoustu překvapení a neuvěřitelnou podívanou pro diváky. Oslavy 50. ročníku legendárních závodů zpestřila exhibice extrémních člunů třídy F2, které obvykle jezdí jen na moři.

Velmi silně obsazené startovní pole a atraktivní podívanou nabídl víc jak deseti tisícům divákům první podnik mistrovství světa motorových člunů v Jedovnicích. Podnik, který tradičně sezonu končí, ji tentokrát zahájil. "Je to změna, o kterou jsme dlouho usilovali. Týmy i technika jsou na sto procent připravené a jaro je pro nás lepší i z pohledu počasí," vysvětluje organizátor Ondřej Hrůza a připomíná poslední podzimní ročníky, které zdramatizovalo počasí. Ani ne tak déšť jako vítr, který čluny jezdící v rychlostech 150 - 200 km/h ohrožuje. 

Skvěle obsazený první podnik sezony pak naznačil, že bude neuvěřitelně vyrovnaná a tipovat vítěze bude velmi těžké. "Byly to neuvěřitelně atraktivní závody, ve kterých do konce nebyl jasný vítěz. A platilo to napříč třídami," hodnotí úvodní závodní víkend šampionátu David Loukotka, nejlepší český pilot v královské kubatuře F500, který z Jedovnic odjíždí s čtvrtým místem z druhé nedělní rozjížďky. Dřívější mistr třídy F250 v Jedovnicích vyjel do své druhé sezoně v královské třídě F500. A netají se ambicemi posouvat se dál. "Nešli jsme do F500, abychom tady jezdili na průměrných pozicích. Tak jako v nižší kubatuře chceme být mezi nejlepšími," nastínil plány do budoucna jezdec.

Výjimečný comeback prožil v královské kubatuře Slovák Robert Hencz. Ten se s Jedovnicemi "loučil" v říjnu 2020 mistrovským titulem, který si ale moc neužil. Že jej získal, se dověděl na ARO brněnské fakultní nemocnice, kam jej odvezl po těžké kolizi vrtulník. Celý rok Hencz do člunu kvůli zranění páteře nesedl, nyní se vrátil rovnou na trať, která jej málem připravila o život. Z Jedovnic si veze jedno třetí místo. 

Smolný víkend prožil i další Slovák a mistr F500 sezony 2019 Marian Jung. Ten se v sobotní první rozjížďce připletl do těžké kolize a hrozilo, že do neděle nedá techniku dohromady. "Kdybych měl vyjmenovat, co jsme všechno museli opravit a vyměnit, tak tu budeme dvě hodiny," glosoval noc na neděli. O den později ale rozhodně štěstěnu na svoji stranu nepřiklonil. Ze skvěle rozjetého závodu odstupoval po závadě na ventilu palivového potrubí. Třetí rozjížďku pak dojel šestý. 

Roli favorita od začátku víkendu potvrzoval Estonec Erko Aabrams, úřadující šampion F500. Vyhrál zrušenou první rozjížďku a kraloval i té druhé. Ve třetí měl ale technické problémy a závod nakonec dokončil až na čtvrtém místě. Tím se otevřel prostor k prvnímu vítězství extravagantnímu Italu Andreovi Ongarimu.

Domácí trápení na tři válce

Závodním víkendem se naopak protrápila formule domácího týmu Jedovnice Racing. Domácí pilot Michal Sedlák se s člunem, který ještě v závodním režimu nevyzkoušel, rychle sžíval a v sobotní zrušené rozjížďce dokázal konkurovat středu startovního pole, v neděli ale přišly technické problémy a Sedlák obě rozjížďky nedokončil. "Jedeme na tři válce a nevíme, co s tím. Na suchu všechno funguje, při zatížení ale jeden válec nefunguje," krčil rameny jezdec domácího týmu. Ten se nyní pokusí problém s motorem vyřešit a do dalšího podniku v Itálii chce vyrazit se stoprocentní technikou. "Pokud to nedokážeme vyřešit, do Itálie pojedeme stejně. Za výrobcem motoru, aby nám řekl, v čem je problém," vysvětlil Sedlák, který v neděli tradiční pietní jízdou vzdal hold šesti obětem padesáti let jedovnického mistrovství světa. 

Překvapení! Tak rychle čluny v Česku nejely

Jedovnický závod letos oslavil právě 50. výročí. Pořadatelé návštěvníky překvapili exhibicí člunů třídy F2, které patří k tomu nejrychlšjšímu, co na vodě závodí - čluny třídy F2, která se obvykle představuje na závodech konaných v mořských zátokách. Představení takových strojů na českém rybníku je absolutně ojedinělé. Velmi pravděpodobně byl v této exhibici překonaný český rekord v rychlosti jízdy na vodě, měřen ale nebyl. Dvojice člunů se slovenskými posádkami každopádně uhranula diváky neuvěřitelnou exhibicí plnou předjížděcích manévrů i okamžiky, kdy se čluny dostávaly na hranici vzletu a plováky se téměř nedotýkaly hladiny. 

 

Fotogalerie

Autor

Jiří Smetana

Psaní o motorsportu se věnuje deset let, působil v prostředí MotoGP, specializuje se na historii Masarykova okruhu. Dnes externě spolupracuje s redakcí auto.idnes.cz a je spolupořadatelem přehlídky historických aut a motorek Brno Revival - Festival rychlosti mezi pavilony na brněnském výstavišti.

Loading...0/0