Sedm důvodů, proč i letos stojí seriál IndyCar za pozornost

Seriál IndyCar slibuje i letos dramatické souboje okořeněné silným jezdeckým polem od veteránů F1 až po dravé mládí.

Jak si povede loňská senzace?

Po dlouhých letech kralování zkušených pilotů se loni jako blesk z čistého nebe objevil v boji o korunu IndyCar Álex Palou. Mladý Španěl udržel nervy na uzdě a na konci sezony triumfoval s náskokem 38 bodů před dvojnásobným šampionem, Američanem Josefem Newgardenem.

Letos rodák z Katalánska zůstal věrný týmu Chip Ganassi Racing. Spolu s ním pojedou ve stejných barvách Marcus Ericsson, Scott Dixon, král NASCAR Jimmie Johnson a v Indianapolisu navíc veterán Tony Kanaan. Systém 4+1 letos zopakuje už jen stáj Andretti (Alexander Rossi, Romain Grosjean,  Colton Herta, Devlin DeFrancesco a v pouze v Indy pojede Marco Andretti).

Souboj o nováčka roku

S příchodem vicemistra F2 Calluma Ilotta se přiostří boj o korunu nejlepšího nováčka. 23letého pilota se zkušenostmi z testování F1 vyzvou čtyři muži a jedna žena. Také 23 let je Američanu Kyle Kirkwoodovi, který loni pro Andretti Autosport vyhrál Indy Lights. O rok mladší Kanaďan Devlin DeFrancesco má na svm kontě zatím největšéé úspěch v pobodě víětství ve španšlské F3 v sezoně 2017.

Další Američan David Malukas (20) byl druhý v roce 2020 v seriálu Formula Regional Americas a loni si druhou pozici zopakoval v Indy Lights. Stejně mladý je Dán Christian Lundgaard. Ten v Evropě v F3 ani F2 příliš nezářil, proto se rozhodl hledat štěstí za mořem. Tatianu Calderonovou si "podáme" o něco později.

Grosejan se už oválů nebojí

Když loni přišel z formule 1 s pověstí Fénixe, který se právě zrodil z bahrajnských plamenů, dopředu deklaroval nezájem závodit na oválech. Považoval je za příliš nebezpečně pro pilota, který nemá zkušenosti s kontaktní jízdou v rychlostech překrajujících 300 km/h. Proto také vynechal oba podniky na Texas Motor Spedway i 500 mil v Indianapolisu. Pak ale změnil názor a do posledního "speedwayového" podniku sezony na World Wide Technology Raceway nastoupil. Odvezl si s z něj 14. místo. Letos na zkušeného Francouze, který loni vyhrál hlasování fanoušků o nejpopulárnějšího závodníka IndyCar, čekají hned čtyři ovály.

Rozdíl v délce čtvrt století

Takový věkový rozdíl se dnes vidí snad jen v některých vytrvalostních závodech. Zatímco Japonec Takuma Sató vstupuje do sezony jako 45letý "kmet", nováčkům Malukasovi a Lundgaardovi je pouhých dvacet. Jinými slovy: když se v roce 2001 narodili, byl Sató už testovačem stáje BAR Honda a chystal se na svůj debut v F1.

McLaren s plnou kontrolou týmu

McLaren Racing před sezonou koupil 75% v týmu Sam Schmidt Motorsports, z něhož se tak stal definitivně stal Arrow McLaren SP. Boss McLarenu Zak Brown se rozhodl neměnit jezdecké obsazení, v oranžových monopostech zůstávají Pato O'Ward a Felix Rosenqvist. Na dva závody posílí stáj v Indianapolisu veterán Juan Pablo Montoya.

Marco Andretti jen v Indy 500

Třetí generace závodnické rodiny Andrettiů – Marco - se rozhodl ukončit trápení posledních sezon a uvolnit své místo mladším pilotům. V top 10 konečného hodnocení IndyCar vnuk šampiona F1 Maria skončil naposledy roku 2018 a vítězství v závodě má ještě starší letopočet: 2011.

Vítejte, Tatiano!

Žena se stálým angažmá chyběla v IndyCar od roku 2013, kdy jela svoji druhou sezonu Britka Katherine Leggeová. Čest žen pak zachraňovala její krajanka Pippa Mannová v Indy 500, kde jela naposledy před třemi lety. I když má 28letá Tatiana Caldrónová na svém kontě i pozici testovací pilotky Alfy Romeo, na velký úspěch v závodnické kariéře stále čeká. Kolumbijka zatím v žádném významnějším seriálu ani nevyhrála závod. Tým A. J. Foyt Racing jí ale věří, minimálně má šanci v souboji nováčků IndyCar.

Konec (téměř všech) dvojzávodů, návrat Iowy a Toronta

Ustupující pandemie covidu-19 umožnila letos složit pestřejší kalendář. V Detroitu ani na oválu v Texasu se nepojede dvakrát. Jediným dvojzávodem tak zůstává jiný ovál, navrátivší se Iowa Speedway. Seriál se také vrátí do kanadského Toronta. Také letos je program našlapaný, po startu tuto neděli v ulicích floridského St. Petersburgu bude vrcholit o pouhých 196 dní později v Laguně Seca. Pro porovnání, sezona F1 čítá letos 245 dní a NASCAR Cup Series dokonce 273 dní.

Kalendář IndyCar 2022:

Datum závod okruh
27. února Firestone Grand Prix of St. Petersburg R Streets of St. Petersburg
20. března Xpel 375 O Texas Motor Speedway
10. dubna Acura Grand Prix of Long Beach R Streets of Long Beach
1. května Honda Indy Grand Prix of Alabama R Barber Motorsports Park
14. května GMR Grand Prix R Indianapolis Motor Speedway Road Course
29. května 106th Running of the Indianapolis 500 O Indianapolis Motor Speedway
5. června Chevrolet Detroit Grand Prix R Belle Isle Street Circuit
12. června Sonsio Grand Prix at Road America R Road America
3. července Honda Indy 200 at Mid-Ohio R Mid-Ohio Sports Car Course
17. července Honda Indy Toronto R Exhibition Place
23. července Hy-VeeDeals.com 250 presented by DoorDash O Iowa Speedway
24. července Hy-Vee Salute to Farmers 300 presented by Google  
30. července ? R Indianapolis Motor Speedway Road Course
7. srpna Big Machine Music City Grand Prix R Nashville Street Circuit
20. srpna Bommarito Automotive Group 500 O World Wide Technology Raceway
4. září Grand Prix of Portland R Portland International Raceway
11. září Firestone Grand Prix of Monterey R WeatherTech Raceway Laguna Seca
Pozn.: R - okruh nebo městká trať, O - ovál    

Foto: Penske Entertainment

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.