Premiérový společný rok Libora Miloty a Filipa Salaquardy na scéně seriálu International GT Open se nachýlil ke svému konci. Posádka stáje ISR absolvuje své poslední vystoupení při 500 kilometrů dlouhém závodě v Monze. V cestě za dalšími body jí bude stát mimo jiné dvojnásobný vicemistr světa F1 Rubens Barrichello a dost možná také déšť.
„Z Barcelony si přivážíme pozitivní náladu,“ těší se do Monzy Libor Milota, který si v „chrámu rychlosti“ zazávodí vůbec poprvé. „Víme, že jsme schopní dosáhnout dobrého výsledku. Zároveň si ale uvědomujeme, že předchozí víkend už je minulostí a nyní začínáme psát nový příběh. Doufáme, že i tentokrát bude štěstí s námi,“ dodává jablonecký závodník.
Do Monzy přijíždí ISR tři týdny poté, co zažilo nejlepší vystoupení roku. Ve španělské Barceloně si totiž česká stáj bohatě vynahradila přechozí trápení. Největší radost zažila při sobotním závodě, kdy Filip Salaquarda s Liborem Milotou vybojovali ve třídě Pro-Am třetí místo. Úspěšná byla pro dvojici také neděle, která přinesla další dva body za sedmou příčku.
Trať v Monze měří 5 793 metrů a skládá se z 11 zatáček. Především se ale vyznačuje dlouhými rovinkami a rychlými pasážemi. „Větrný pytel tu bude hrát velkou roli. Pak také maximální rychlost. Bude důležité auto správně nastavit. Zatáček tu sice není mnoho, o to důležitější ale budou výjezdy z nich,“ vypočítává Libor Milota, který se na svou premiéru v dějišti Velké ceny Itálie F1 poctivě připravoval na simulátoru.
Právě maximální rychlost je oblastí, ve které letos vůz Audi R8 LMS Ultra nepatří k nejsilnějším. Filip Salaquarda ovšem cítí po tréninkových jízdách naději. „Sice určitě nejsme na rovinkách nejrychlejší, ale zatím to vypadá dobře. Více uvidíme až po kvalifikaci, kde všichni odkryjí karty,“ říká pražský jezdec.
Do hry dost možná vstoupí také počasí. Během tréninkových jízd totiž v Monze hustě pršelo a ve většině případů se proto jezdilo na mokré trati. „Bylo to nebezpečné. Na trati stála voda, člověk často chytal aquaplaning. Když jste jeli za jiným autem, nebylo vůbec vidět. Ideální by bylo, kdybychom závodili na suchu,“ přeje si Salaquarda.
Předpověď počasí naznačuje, že by se Salaquardovo přání mohlo v neděli vyplnit. Jezdec ale zůstává opatrný. „Hodně se to tu mění. Například tady pršelo a byla černá obloha. Za hodinu ale najednou začalo svítit slunce a trať velice rychle osychala,“ popisuje.
Závěrečný podnik letošní sezony bude zajímavý mimo jiné i díky tomu, že se stejně jako květnové Spa-Francorchamps uskuteční v rámci režimu GT Open 500. Součástí víkendu tentokrát nebudou dva závody, ale jenom jeden. Na řadu přijde v neděli a pojede se buďto na 500 kilometrů nebo na 2 hodiny, 55 minut a 1 kolo. Záleží, která z těchto možností se naplní dříve.
Ačkoli se pojede jenom jeden závod, uskuteční se dvě kvalifikace. Každá z nich bude vyhrazena jednomu jezdci z posádky a o podobě startovního roštu rozhodne průměr nejrychlejších časů. Ve hře bude dvojnásobný počet bodů. Každý z jezdců je povinen odjet během závodu minimálně dva úseky, nesmí je však absolvovat v řadě za sebou. Každá posádka musí absolvovat alespoň tři zastávky v boxech.
Startovní pole bude tradičně velice nabité. Celkem se představí 33 posádek, z toho 18 pojede v rámci třídy Pro-Am, která opět představuje nejobsazenější kategorii. Mezi účastníky vyčnívá jméno Rubense Barrichella. Vítěz jedenácti velkých cen F1, který se v letech 2002 a 2004 stal dokonce vicemistrem, nastoupí s Lamborghini Huracán GT3 Evo stáje Il Barone Rampante po boku Giuseppeho Ciprianiho. Dvojice pojede stejně jako Milota se Salaquardou v rámci třídy Pro-Am.
Za zmínku stojí i skutečnost, že Rubens Barrichello stále zůstává v Monze držitelem rekordu okruhu. V roce 2004 zde zajel s monopostem Ferrari F2004 čas 1:21,046.
Závod odstartuje v neděli ve 12:00. Fanoušci mohou sledovat přímý přenos na YouTube prostřednictvím oficiálního kanálu série.
Foto: International GT Open
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.