Přesun do královské kategorie SuperBuggy se odkládá. Autokrosaře Jakuba Novotného budeme i letos vídat ve třídě Buggy1600. Jezdec stáje GT2 Motorsport se pokusí v evropském šampionátu navázat na titul z roku 2023. Trojnásobný mistr republiky se ale bude opět objevovat také doma. O svých plánech se rozpovídal v našem rozhovoru.
Kubo, na konci loňské sezony jsi uvedl, že bys rád přešel z kategorie Buggy1600 do královské SuperBuggy. Jak to tedy bude?
Z tohoto plánu nakonec bohužel sešlo. Buginu jsme se snažili prodat, své auto ale prodával skoro každý. Nabídka byla moc velká a nám se to nepodařilo prodat. Udělali jsme proto jednoduchý krok – nechali jsme si postavit nový rám od Alfa Racing a ještě jeden rok pojedeme Buggy1600. Udělali jsme nějaké změny, co se týče motoru. Doufám, že jsme se vydali správným směrem. Snad se nám bude s těmito změnami dařit. Zkusíme ještě jeden rok s nějakými změnami a pak se pokusíme buginu prodat. To už snad dopadne.
Můžeš přesně popsat, jaké změny se v oblasti motoru chystají? Bude mít vyšší výkon?
Takový je náš požadavek na motoráře. Chceme trochu změnit sestavení motoru, aby fungoval lépe například na výjezdech ze zatáček. Uvidíme, co vykouzlí, doufám, že to bude fungovat a bude to o něco lepší. Může se samozřejmě stát cokoli a třeba to nakonec nemusí být tak, jak bych chtěl. Budu se ale samozřejmě snažit udělat, co budu moct.
K jakým dalším změnám dojde kromě motoru?
Máme nový rám, který je konstrukčně o něco jinačí. Doufám, že si na to rychle zvyknu. Je o něco vyšší a posez je trochu jiný. Budu mít novou polohu sedačky, takže na to si samozřejmě také budu zvykat. Jsem na to dost háklivý. Stačí mi posun o centimetr dozadu nebo dopředu a hned jsem z toho rozhozený. Samozřejmě si na to budu zvykat. Doufám, že si zvyknu rychle. Myslím si, že jo.
Jaký tě čeká program? Opět pojedeš celé mistrovství Evropy i mistrovství republiky?
Chceme absolvovat každý závod v mistrovství Evropy. V republice pojedeme nejspíše vybrané závody. Pokusíme se buginu co nejvíce šetřit před případným budoucím prodejem. Nechceme riskovat, že by se něco poničilo při závodech mistrovství republiky. Mezi námi Čechy je to vždy velký boj a může se to stát. Mistrovství republiky určitě pojedeme. Je to skvělý trénink i oddech od Evropy. Více méně nejde o nic. Navíc se jezdí v Česku, takže nemusíme cestovat stovky kilometrů za hranice. Vždy se můžeme bezpečně vrátit domů, i když se třeba něco nepodaří.
To znamená, že o titul budeš letos usilovat pouze v mistrovství Evropy. V Česku to půjde vzhledem k omezenému programu jen těžko.
Zatím nemáme přesný rozvrh toho, co pojedeme a co nepojedeme. Pokusíme se ukázat domácímu publiku na co nejvíce závodech. Technika ale samozřejmě něco stojí a dostává dost na frak. Pokusíme se jet co nejvíce závodů. Když to vyjde a bude se nám dařit od samého začátku, tak možná zabojujeme i o ten český titul.
Předpokládám, že určitě budeš chtít jet mistrovství republiky v Nové Pace a Přerově. Tyto podniky budou letos i součástí mistrovství Evropy.
Samozřejmě. Je to pro nás Čechy vlastně taková menší výhoda. Máme dvě tratě, na kterých můžeme trénovat přímo v závodě na mistrovství Evropy. To nesmíme odmítnout a musíme to jet odzkoušet, ať jsme na všechny ty dravce z Evropy připravení.
Jak vlastně vypadá u autokrosaře příprava na sezonu? Nejspíše je to o hodně jiné než u okruhových jezdců, kteří mohou trénovat na simulátoru nebo jezdí testovat přímo na okruhy. Takové možnosti vy nejspíš nemáte, je to tak?
Testy nejsou přes zimu skoro žádné. Hned po posledním závodě sezony celou buginu rozebereme, případně necháme opravit rám. Celou zimu tak nějak opravujeme a skládáme vše dohromady, takže to vychází tak nějak akorát. Možná si dáme malý test a pár kol v Nové Pace, abychom zjistili, jestli všechno drží. Jinak ale netestujeme vůbec. Připravujeme se fyzicky a psychicky na dlouhou sezonu, ale to je tak nějak všechno.
Do auta tím pádem většinou poprvé sedáš až při prvním závodním víkendu.
Přesně tak. Po zimě občas zapomenu, kde je spojka a kde plyn (směje se – pozn. red.). Je to dlouhé. Většinou sedím poprvé v bugině opravdu až při prvních závodech.
Tvá letošní sezona by měla začít v dubnu v maďarském Nyirádu, který bude hostit úvodní podnik mistrovství republiky. Je toto jeden ze startů, které můžeš potvrdit?
Na 99 % můžu. Je to trať, která se pojede i v mistrovství Evropy. Je to pro nás šance získat výhodu a natestovat co nejvíce, ať nás tam při Evropě nic nepřekvapí. Když Autoklub potvrdí, že se pojede, tak bychom se rádi jeli svézt.
Nyirád ti loni sedl. Získal jsi tam své jediné vítězství v mistrovství Evropy.
Loni to byla paráda. Nebylo to ale bez nervů. Nervovali jsme se od semifinále až do finále. Praskla mi hřídel převodovky. Bylo to takové vítězství o nervy (směje se – pozn. red.). Ale jo, byl to krásný víkend, podařilo se. Samozřejmě se to mohlo obejít bez těch problémů, ale to by nebyl autokros.
Dá se tím pádem říct, že je Nyirád tvou oblíbenou tratí? Je známá tím, že je náročná na pneumatiky, protože se nachází v bývalém bauxitovém dole.
Přesně tak. Ta trať je dost náročná na pneumatiky a vlastně na všechno. Když vám létají kamínky do obličeje v rychlosti několika desítek kilometrů za hodinu, tak to samozřejmě bolí. Byl jsem ale moc šťastný, že se ta trať vrátila zpátky. Naposledy jsem tam jel asi v roce 2018. Myslím si, že jsem to nezapomněl a jsem spokojen, že je zpátky.
Už jsi řekl, že v MČR letos pojedeš nejspíš jenom vybrané podniky. Můžeš už teď vyjmenovat nějaké tratě, na kterých nejspíše nepojedeš? Ať už proto, že je nemáš rád nebo z časových důvodů?
Já mám rád všechny tratě. Každá má něco do sebe a na každé je něco hezkého. Nejspíše nepojedeme Dolní Bousov, jelikož v tomto termínu většinou jezdíme na dovolenou nebo na výlety. Asi nepojedeme ani poslední závod v Sedlčanech, jelikož se koná mezi Evropou a nechceme riskovat, že by se nám něco pokazilo těsně před závody jako Španělsko nebo Portugalsko. To ale říkám teď. Pokud by se nám v republice dařilo od prvního závodu, asi by byla blbost zahodit titul. Takže uvidíme.
Jak už jsi nakousl, do kalendáře mistrovství Evropy bude letos zařazeno portugalské Foz Coza. Máš s touto tratí nějaké zkušenosti?
Bohužel ne, jenom čistě přes YouTube videa. Už jsem sjel snad všechna videa a musím říct, že je to pěkná trať. Jezdilo se tam naposledy asi před deseti lety, možná ještě dříve. Od lidí, co tam jeli, slýchávám, že je to pěkná trať. Navíc je to v Portugalsku, takže si odškrtnu další stát, ve kterém jsem ještě nebyl. Samozřejmě se tam těším. Netěší mě sice ta dálka, která nás čeká, až tam pojedeme, ale jsou i delší cesty.
Jaké si letos kladeš výsledkové cíle? A může tvůj přístup k letošní sezoně nějakým způsobem ovlivnit tvá snaha prodat na rok 2026 buginu a tím pádem ji nepoškodit?
Když sedím v bugině, tak mám klapky na očích a nepřemýšlím nad tím, jestli něco můžu nebo nemůžu rozbít (směje se – pozn. red.). Vždy jedu na vítězství. Nechci, aby to vyznělo špatně, ale nezaručuji, jestli buginu dovezu celou. Vždy když stojím na startu, chci jenom vyhrát, to bych nebyl závodníkem. Budu se samozřejmě snažit o co nejvyšší příčky a když to nepůjde, tak to nepůjde.
Foto: Zuzana Horáková, GT2 Motorsport
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.