Pro rallyekrosové ME chystáme novou Fabii, odhaluje Černý. Chce jet také WRC 3 nebo WRC 2

V rallyekrosovém mistrovství Evropy vymění Škodu Citigo za Fabii, rád by ale pokračoval také v rallyeovém mistrovství světa s týmem Jantar, a to ve WRC 3 nebo ve WRC 2. Takové jsou předběžné plány Jana Černého na sezonu 2023, o kterých se rozpovídal v našem rozhovoru.

Letos jste obsadil v konečném pořadí WRC 3 třetí příčku, ve dvou soutěžích jste dokázal vyhrát. Jaká je tedy spokojenost s letošní sezonou?

Jelikož nám kvůli desetivteřinové penalizaci utekl titul, tak bych lhal, kdybych řekl, že jsem spokojen. To pro mě bylo trochu kyselé. Na druhou stranu jsem měl ale radost z výkonu, který jsem předvedl jak v celé sezoně, tak ve Španělsku. Tam jsme dokázali jet hodně rychle a konstantě po celou dobou závodu. Měl jsem radost z toho, co jsme tam předvedli, ale ta třešnička na dortu bohužel chyběla.

Na titul to sice nevyšlo, ale označil byste i přesto třetí místo z WRC 3 za největší úspěch své kariéry? Je to pro vás více než tituly z různých tříd v mistrovství republiky nebo mistrovství Evropy?

Mistrovství světa je úplně něco jiného. Řekl bych tedy, že toto je opravdu nejlepší výsledek v mé kariéře. Více než konečného výsledku si ale vážím předvedených výkonů, zejména toho při posledním podniku ve Španělsku. I přesto je ale skvělé být třetí v mistrovství světa.

Kategorie WRC 3 se letos vyznačovala tím, že se jí účastnil spíše menší počet závodníků. Jak takovou skutečnost závodník vnímá? Není to pro něj trochu demotivující?

Je to tak, jak říkáte. Když to srovnám třeba s WRC 2, tak tam je ta konkurence na jednotlivých soutěžích velká. Když se ale na druhou stranu podívám na své největší konkurenty ve WRC 3, kterými jsou Pajari a Joona, tak jsou oba schopni v celkovém pořadí bojovat vysoko. Když to tedy vezmu takto, tak mám radost z toho, jak rychlí jsme byli. Když se podívám na naši ztrátu na kilometr, kterou jsem se řídil, tak ta byla moc dobrá a jsem s ní spokojen. Samozřejmě, kdyby startovalo 20 aut, bylo by to pro nás lepší.

Celkově se letos WRC 3 účastnilo asi přes 20 aut. To není špatné, ale na jednotlivých soutěžích samozřejmě tolik vozů nebylo. Upřímně říkám, že bych raději jel WRC 2 a bojoval třeba se 40 konkurenty na jednom závodě, tam je ale třeba ještě o trochu vyšší rozpočet. Toto byl zkrátka první krok naší dlouhodobé cesty v mistrovství světa. Nemrzí mě, že jsem se pro to rozhodl. Byl to obrovský posun v mé kariéře a jsem moc rád, že se nám dařilo.

Letos jste ale nezávodil pouze v rallye. Účastnil jste se i rallyekrosového mistrovství Evropy v kategorii RX3 a i tam jste s vozem Škoda Citigo obsadil třetí místo. Jak tedy hodnotíte své letošní rallyekrosové účinkování?

Letos jsem si ta třetí místa zkrátka předplatil (směje se – pozn. red.). Když jsme s projektem Citigo u Pajr Motorsportu začínali, tak mi všichni říkali, že Citigo nikdy nebude jezdit rychle, protože je malé a neklidné. Podařilo se nám ho ale posunout na úroveň, kdy jsme schopni bojovat o pódiová umístění a zajíždět nejrychlejší časy, což beru jako obrovský úspěch. Třetí místo to jen okořenilo.

Samozřejmě, nějaké věci jsme mohli v průběhu sezony udělat jinak. Na vítězství by to ale asi i tak nestačilo. Jsem maximálně spokojen s výsledky i s rychlostí, kterou jsme předvedli. Teď už makáme na novém autě, abychom už příště mohli bojovat o titul.

Říkáte, že pracujete na novém autě. Můžete tedy prozradit něco bližšího?

Bude to nejnovější čtyřková Fabia. S tou bych měl v příštím roce startovat v mistrovství Evropy, opět pod hlavičkou týmu Pajr Motorsport. To auto už je standardních rozměrů. Je o dost delší a širší, bude se tedy daleko lépe ovládat a bude mnohem konkurenceschopnější než Citigo. Poznatky, které jsme v předchozích třech letech nasbírali, přeneseme do nového auta a věřím, že to bude fungovat.

Co vás při závodění se Škodou Citigo limitovalo nejvíce?

Bylo zkrátka hodně krátké a nervózní. Byla spousta dlouhých zatáček, kde se chovalo neklidně, nemělo trakci a neodjíždělo dopředu. V podstatě pořád jsem musel jet na 110 %, z čehož samozřejmě pramenily i nějaké chyby. Sice jsme měli skvělou rychlost už na začátku víkendu, pak ale konkurence většinou hodně zrychlila a my už se neměli kam posouvat.

Rallyekros letos prošel velkou proměnou. Kategorie RX3 se to sice netýkalo, ale třeba takové mistrovství světa letos přešlo na elektrické vozy. To mělo za následek mimo jiné i nižší počet startujících. Na většině podniků startovalo jenom osm vozů. Myslíte si tedy, že je elektrifikace pro rallyekros dobrá nebo to vidíte spíše jako krok dozadu?

Je to zkrátka nějaký trend dnešní doby. Evidentně se ale ukazuje, že to v motorsportu moc nefunguje. Pro jezdce i pro týmy je to dost ekonomicky náročné a navíc to ani není takový zážitek pro fanoušky. Vzpomínám na svůj první závod v rallyekrosu. Když na trať vyjely vozy Supercars, tak jsem měl husí kůži. Byl to neskutečný zážitek. Dnes tam startují auta, která nemají zvuk. Souboje jsou sice skvělé, ale ten zvuk tam chybí. Vidím to i na fanoušcích, kteří častokrát odcházejí už před finále. Takže si myslím, že to z hlediska fanoušků není úplně správný směr.

Co se ale týče svezení, tak ta auta určitě mají své výhody a rozhodně nebude špatné s nimi jezdit. Obávám se ale, že divácky úplně atraktivní nejsou.

Jezdíte rallye i rallyekros. Dají se tedy nějakým způsobem přenést zkušenosti z rallye do rallyekrosu a naopak? Pomáhá vám nějakým způsobem kombinování těchto dvou disciplín?

Jednoznačně ano. Díky tomu, že jsem rozjetý z rallye, tak jsem schopen v rallyekrosu velmi rychle načíst trať. Letos jsme jeli například v Německu na nové trati. Ze začátku jsem jezdil o třídu rychleji než konkurence. V polovině víkendu mě sice doháněli, ale to, že jsem jel hned od začátku rychle, bylo podle mě hodně dáno tím, že jezdím rallye.

Z rallyekrosu do rallye si zase mohu přenést schopnost jet po celou dobu na absolutním limitu. To mi pomohlo třeba ve Španělsku. Rozhodně je tedy velká výhoda jet oba šampionáty.

Už jste řekl, že v mistrovství Evropy v rallyekrosu chcete pokračovat s novou Fabií. A co rallye? Uvidíme vás opět ve WRC 3 s týmem Jantar?

Moc bych si přál pokračovat v mistrovství světa. Makám na tom, abych startoval na Rallye Monte Carlo a abych jel WRC 3, pokud možno WRC 2. To je ale zatím tak moc vzdálené, že v tuto chvíli nevím, co bude. Zkrátka to řešíme a moc se chceme vrátit do mistrovství světa. Jak to dopadne, to ale v tuto chvíli nevím.

Pokud byste jel mistrovství světa, tak předpokládám, že velkým lákadlem by pro vás byla i Středoevropská rallye, která se bude zčásti konat také v Česku…

Rozhodně ano. To je závod, kterého bych se rád zúčastnil. Jak ale říkám, je to o tom, jak to bude s partnery. Věřím tomu, že budeme s týmem Jantar i nadále pokračovat. Na tomto místě bych jim chtěl poděkovat za loňskou sezonu. Makáme na tom, abychom stáli na startu Monte Carla.

Dovedl byste si sebe někdy představit například i v okruhových závodech?

Ano. Je to disciplína, která se mi líbí a která mě láká. Nemám s ní ale moc zkušeností, na okruhu jsem jel jenom pár hobby závodů. Víceméně jsem ale nikdy nejel pořádný závod. Je to něco jiného. Myslím si, že vzhledem ke svým dosavadním zkušenostem bych měl spoustu poznatků, které bych si mohl na okruhy přenést. Takže bych si to určitě rád někdy vyzkoušel.

A co taková Rallye Dakar?

Ta by mě lákala hodně. Před pár lety jsem v poušti dvakrát testoval i Can-Am, jednou v Saúdské Arábii, jednou v Dubaji. Jezdit v písku a v dunách je zase něco úplně jiného, než na co jsem byl dosud zvyklý. Je to určitě věc, které bych se ve své kariéře určitě chtěl aktivně věnovat. Rozhodně se mi to líbí.

Foto: Jantar Team

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.