Obdivovatel Vettela s fotbalovým jménem, kterého koučuje Staněk. Seznamte se s Janem Kollerem

Jan Koller. Tak zní jméno dalšího talentovaného Čecha, kterého letos budeme pravidelně vídat v mezinárodních formulových závodech. Kdo to ale vlastně je? To můžete zjistit v rozhovoru, který nám pilot stáje US Racing v italské F4 poskytl.

Honzo, gratuluji ti k získání sedačky u stáje US Racing pro letošní sezonu italské F4. Jak se na letošní rok těšíš? Italská F4 v minulosti byla dobrým odrazovým můstkem pro řadu dnešních hvězd. Ty navíc pojedeš za tým, který patří mezi elitní.

Samozřejmě se těším. První závod jedu už za necelé dva týdny. Teď už jsou přípravy skoro u konce. Jak jsi říkal, US Racing je jeden z nejlepších týmů v poli. Věřím proto, že přijde výsledek. V budoucnu bych rád pokračoval do F3, do F2 a tak dále. Zkrátka ve stopách Staňka.

S týmem US Racing už jsi testoval. Jaké testy proběhly a kde?

Už když jsem se snažil získat lepší sedačku na tento rok, měl jsem s US Racing dva testovací dvoudny, dohromady tedy čtyři dny. První byl v Monze, druhý v Misanu. Celkově jsem se cítil v autě dobře, měl jsem také rychlost. V poslední jízdě, kterou jsem jel před Vánoci, jsem zajel nejrychlejší čas ze všech. Vidím tam proto nějaký potenciál.

Co všechno těmto testům a vlastně i oznámení tvého angažmá předcházelo? Jak se tvůj přestup k US Racing zrodil? Bylo to tak, že tým měl zájem o tebe díky výkonům, které jsi loni předvedl v italské F4 při vybraných startech? Nebo to byla tvoje iniciativa a na začátku jsi chtěl k US Racing ty?

Je to trochu jinak. Celou minulou sezonu, kdy jsem jel v italské F4 čtyři podniky, mě koučoval Roman Staněk. Jezdí se mnou na všechny závody a má na starosti také všechnu práci v zákulisí. Právě přes něj jsem se dostal k US Racing. On za ně jezdil ve F4, takže ty kontakty šly přes něj. Domluvil mi testovací dny s US Racing a pak už to bylo na mně.

To je pro mě novinka. Netušil jsem, že spolupracuješ s Romanem Staňkem.

Je to tak. Jen jsme o tom zatím nikde veřejně nemluvili.

Bude tě Roman koučovat i letos? Bude tě doprovázet na závody? Teď mám samozřejmě na mysli závody, na které bude moci přijet. Čeká ho nabitý program ve F2.

Přesně tak. Čeká mě dohromady devět podniků a on bude na čtyřech. Některé závody se mu s F2 samozřejmě kryjí, kdykoli ale bude volný, tak se mnou pojede na závody a také na přípravná testování.

Někteří fanoušci možná o tobě dosud moc nevěděli, určitě ale slyšeli tvé jméno. Jmenuješ se totiž úplně stejně jako jeden z nejslavnějších českých fotbalistů. Je to náhoda?

Je to úplná náhoda. Fotbal sice samozřejmě sleduji, ale příbuzní nejsme.

Příbuzní tedy nejste. A není v tom ani žádná jiná spojitost? Občas se stává, že rodiče pojmenují své dítě podle oblíbeného sportovce.

Ne. Vůbec to s ním nesouvisí.

To byla odbočka k fotbalu, pojďme zpátky k tvé závodnické kariéře. Narodil jsi se v roce 2007. V této sezoně se stal ve formuli 1 mistrem světa Kimi Räikkönen. Těsně porazil Fernanda Alonsa a tehdejšího nováčka Lewise Hamiltona. Ti měli u McLarenu třaskavé vztahy. Kdy jsi se začal zajímat o F1?

Na F1 jsem se samozřejmě začal koukat už jako malý. Z té doby si toho ale moc nevybavuji. Prvním člověkem, kterému jsem fandil, byl Sebastian Vettel. Z aktuálního startovního pole je to Pierre Gasly.

To chápu. V době, kdy jsi byl malý, začínala Vettelova dominance. V letech 2010-2013 získal s Red Bullem své čtyři tituly. Čím si tě tehdy získal? Jenom tím, že zkrátka vyhrával nebo jsi ho měl rád i z nějakého jiného důvodu?

Nalákal mě samozřejmě tím, že vyhrával. Tou dobou jsem tomu ještě zas tolik nerozuměl. Ale i když se na to koukám dnes zpětně, tak mi zkrátka sedí jako osobnost. Ví, co dělá a má vše pevně ve svých rukou.

Sebastian Vettel dnes už nezávodí, v posledních letech se ale hodně angažuje v otázkách životního prostředí a udržitelnosti. Je i toto jeden z důvodů, proč je tvým oblíbencem?

Nemůžu říct, že by mi to bylo sympatické, ale také nemůžu říct, že by mi to bylo nesympatické. Nechci říct, že mi to je jedno, ale asi na to nemám žádný názor.

Zaujalo mě i to, že jsi jako jednoho ze svých oblíbenců uvedl Pierra Gaslyho. Proč právě jeho? Když se ptám jezdců na jejich oblíbence a vzory, většinou jmenují závodníky z absolutní špičky a šampiony. To ale přece jen není případ Pierra Gaslyho, i když jeden závod samozřejmě vyhrál.

Ano, momentálně to není úplně šampion. Já vlastně ani nevím proč. V době, kdy jsem začal koukat na F1 a pořádně se zajímat i o další věci jako zákulisí, tak Pierre Gasly jezdil za Red Bull. Pak ho vyhodili zpátky do Toro Rosso a mně ho bylo líto. Začal jsem mu fandit a už jsem si ho oblíbil.

Zpět k tvému závodění. Už o víkendu 15.-16. února budeš s týmem US Racing startovat v závodech Formula Winter Series ve Valencii. Zatím jste v této sérii potvrdili pouze tento start. Zůstane jediným?

Pojedu dva závody. Jak jsi říkal, ten první bude ve Valencii. Pojedu ale také v Barceloně. Bude to pro mě příprava na italský šampionát F4.

Právě jsem chtěl říct, že start v Barceloně by dával smysl ze všeho nejvíce. Ještě jsi tam nejel a letos bude tento okruh součástí kalendáře italské F4.

Přesně tak.

Loni jsi v Itálii jezdil za stáj BVM Racing. Současně jsi ale byl podporován českým týmem Janík Motorsport. Bude tato spolupráce fungovat i letos?

Byl jsem jejich juniorem. V letošní sezoně už ale tato spolupráce pokračovat nebude, a to z několika důvodů. Celé to bylo fajn, US Racing už je ale profesionálnější tým. U BVM jsem mohl jezdit v barvách Janík Motorsportu, ta formule byla celá červená a na auto jsme si mohli dát spoustu sponzorů. US Racing už je ale větší tým, má vyšší nároky a už není možné zabrat celé auto jinými sponzory.

V čele týmu stojí Gerhard Ungar. Jedním ze spolumajitelů je ale také Ralf Schumacher, vítěz šesti velkých cen F1. Máš tedy nějakou možnost se něco přiučit i přímo od něj? Nebo je spíše v pozadí?

Gerhard je týmový šéf, ale Ralfa jsem zatím neviděl. Pohybuje se spíš v zákulisí. Samozřejmě bych se s ním ale někdy chtěl potkat a popovídat si. Rád bych s ním hodil řeč. Do práce týmu ale zas tak moc nezasahuje.

Ralf Schumacher odešel z F1 v roce 2007, tedy v roce, kdy jsi se narodil. Nejspíš si ho tedy jako pilota F1 pořádně nezažil.

Viděl jsem nějaká YouTube videa ze starších závodů. Naživo v televizi jsem ho ale nikdy neviděl.

Jaké cíle si pro letošní sezonu dáváš? Loni jsi dojel nejlépe patnáctý a na body to zatím nestačilo. Já ale předpokládám, že se špičkovým týmem jako US Racing budou ambice vyšší.

Ambice jsou vyšší než minulou sezonu. Cílem je určitě pódium. Nejradši bych byl, kdyby přišla výhra, ale s pódiem bych byl spokojený. Body budou samozřejmostí.

Na jaké umístění cílíš z pohledu celkového pořadí?

Byl bych spokojen s nejlepší pětkou nebo šestkou. Věřím, že to dopadne a že je to reálné.

Loni jsi kromě vybraných startů v italské F4 startoval také při podniku F4 CEZ na Red Bull Ringu. Je možné, že i zde se letos mihneš v rámci přípravy? Například před domácími fanoušky v Mostě nebo v Brně?

Neplánuji to. Nemůžu nic vyloučit, ale s týmem US Racing něco takového určitě nebude a nic jiného neplánuji. Podle mě je to velmi nepravděpodobné.

Co si jakožto juniorský závodník myslíš o F4 CEZ? Podle mě to je série, která v tomto regionu chyběla a potenciálně může pomoci dalším českým formulovým jezdcům do světa. Souhlasíš?

Určitě. Je tam samozřejmě méně vozů než v Itálii nebo Španělsku, ale je to určitě možnost pro mladé české a středoevropské talenty rozkoukat se ve světě formulí a pak se třeba posouvat dál. Je to určitě zajímavá možnost na začátek.

Jako formulový závodník samozřejmě cílíš na F1. Máš ale i nějaké další oblíbené šampionáty?

Asi ani ne. Pravda ale je, že celkově mám rád značku Porsche, takže cupová Porsche jsou samozřejmě zajímavá. Mým cílem je F1, Porsche 911 GT3 RS bych ale případně také zvažoval. To jsou úžasná auta.

Porsche nedávno vyhrálo už podvacáté závod 24 hodin Daytona. Toto závodění tě také baví?

Koukal jsem. Bylo to výborné. Sleduji všechny možné série, které se dávají v televizi. Porsche jsem samozřejmě fandil.

Foto: US Racing, Jan Koller via Instagram

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.