Jedovnice slaví velké výročí. V elitní třídě HydroGP budou bojovat dva Češi

Jihomoravské Jedovnice se o víkendu stávajíopět středobodem světa rychlých závodních člunů. Na rybníku Olšovec se pojedou závody světového šampionátu HydroGP.

Městys v Moravském krasu je synonymem pro tyto závody u nás i ve světě. Závodí se zde už padesát let, proto také patří mezi stále body kalendáře MS. O mistrovské body se pojede ve třech kategoriích: F-125,F-250 a F-500.

Základní rozdělení techniky je na kluzáky a katamarany.

Kluzákem se rozumí loď s klasickým tvarem dna do V, jsou také zvány propridery. Pilot v nich leží na břiše hlavou dopředu. Jejích řízení vyžaduje velmi dobrou fyzičku, protože závodníci musí v jedné chvíli držet volant i přidávat plyn. To je důležité kvůli tomu, že motory podávají maximální výkon jen v úzkém rozsahu otáček.

V Jedovnicích na rybníku Olšovec budou k vidění dvě kategorie kluzáků. Slabší F-125 má jednoválcové motory o objemu do 125 ccm a maximální rychlost 150 km/h.

Třídy F-250 je osazena dvouválci s objemem do 250 ccm a maximálka na vodě dosahuje až 170 km/h. Speciály obou kategorií jezdí na metylalkohol, agregáty jsou dvoutaktní a mají až 13 700 otáček za minutu.

Katamarany jako vrchol vodního motorismu

Katamarany mají dva plováky a pilot v nic sedí upoutaný šestibodovými pásy. Technická pravidla jsou relativně benevolentní. Jsou určeny minimální délka, šířka a hmotnost a nesmí se používat dodatečné aerodynamické prvky, ale jinak záleží konstrukce hodně na zkušenostech a umu týmu.

Jde o vrcholnou kategorii ve vodním motorsportu a zároveň o nebezpečné závodění, proto katamarany musí být vybaveny bezpečnostním kokpitem s minimální pevností 2 000 N s homologizací od mezinárodní federace UIM (Union Internationale Motonautique).

Aerodynamika katamaranů funguje tak, že paluba má tvar křídla. Ta při dosáhnutí určité rychlosti dokáže vyvinout dostatečný vztlak na to, aby se celý člun dostal z vody do skluzu a dotýkal se vody jen zadní částí plováků. Člun pak vypadá, jako jel jen po zadních hranách. Tímto prudce klesne hydrodynamický odpor, což má za následek nárůst maximální rychlosti. Ta závisí také na úhlu člunu vůči vodní hladině, který jezdec reguluje hydraulickým odklápěním motoru.

Proti kluzákům mají katamarany velkou výhodou ve své manévrovatelnosti, takže mnohem lépe a rychleji zvládají projet zatáčky okolo bóje. Jejich průjezd připomíná formuli 1, jakoby jely na klejích, z nichž ani na okamžik neuhnou.

Mezi elitou pojedou Loukotka a Hrbáček

O body do světového šampionátu budou bojovat jezdci v kategorii F-500. Ty mají pod kapotou čtyřválcové "půllitry" a dosahují rychlosti až 190 km/h. Také tyto agregáty, s ještě většími otáčkami než u kluzáků, pohání metylalkohol.

S největšími hvězdami třídy F-500 se opět popasuje úspěšný český pilot David Loukotka. Toho v boji o titul mistra světa čeká náročná konkurence v čele se šampionem z roku 2020 Robertem Hencem ze Slovenska, jeho loňským nástupcem Erko Abramsem z Estonska, dalším Slovákem Mariánem Jungem či Italem Giuseppem Rossim. Český prapor ponese ve 13členném závodním poli také Tomáš Hrbáček.

V kategorii F-250 obhajuje korunu šampiona Peter Bodor z Maďarska. V F-125 byla loni nejlepší Estonka Sanna Aaslavová-Kaasiková, která ale do Jedovnic nedorazí. V těchto třídách Češi na startovní listině chybějí.

Všechny tři kategorii, v nichž se budou rozdělovat body do mistrovství světa, mají v Jednovnicích na programu tři závodní jízdy o délce osm až dvanáct minut. První jsou na programu v sobotu a další dvě o den později. Vedle toho budou během víkendu k vidění exhibice speciálů FR-1000 a F2.

Bodování je specifické. Vítěz jízdy dostane 400 bodů, druhý 300, třetí 225 a tak to klesá vždy na 75% bodů předchozího, boduje vždy celkem 20 závodníků. Body se na konci závodů sečtou a určí se pořadí dané Grand Prix. Podle něj se pak rozdají body do hodnocení MS: 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

Mapa závodní tratě:

Program závodů HydroGP v Jedovnicích:

Sobota 14. května

17:15 První rozjížďka F-125
17:25 První rozjížďka F-250
17:45 První rozjížďka F-500

Neděle 15. května

14:00 Druhá rozjížďka F-125
14:20 Druhá rozjížďka F-250
14:40 Druhá rozjížďka F-500
15:30 Třetí rozjížďka F-125
15:50 Třetí rozjížďka F-250
16:10 Druhá rozjížďka F-500

Foto: Radek Caga

Text a mapa tratě s využitím hydrogp.cz

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.