Před pěti lety zemřel legendární John Surtees. Potkala ho noční můra otců, přežil svého syna

Před pěti lety odešel na věčnost John Surtees, jediný závodník, který dosáhl na korunu mistra světa nejsilnější kategorie v rámci MS silničních motocyklů i formule 1. Na sklonku života ho poznamenala velká tragédie, jeho syn Henry se zabil v závodě F2.

Budoucí legenda motoristického sportu se narodila 11. února 1934 v Tatsfieldu v hrabství Surrey na jihovýchodě Anglie. Ještě, než dosáhl dospělosti, Surtees začal s motocyklovými závody. Ten první absolvoval ve čtrnácti jako spolujezdec na sajdkáře řízené otcem Vincentem.

V roce 1951 absolvoval na okruhu v Thruxtonu svůj první silniční závod v sedle motorky. A brzy přišly úspěchy. "Vrcholem mé kariéry byl okamžik, který vše odstartoval. V sedmnácti jsem vyhrál relativně nedůležitý silniční závod ve Walesu na Vincentovi. To byla motorka, kterou jsem si z velké části postavil sám. Bylo to poprvé, co jsem cítil, že se člověk a stroj spojili. Nikdy nezapomenu na ten zážitek, když jsem věděl, že jsem součástí motorky. Doslova jsem létal. To byl den, kdy se zrodila budoucnost,“ vzpomínal později Brit na svůj první triumf.

Další sezonu už debutoval v MS v Grand Prix Ulsteru, Trvalo to jen pět let a jako tovární jezdec MV Agusty získat v kubatuře do 500 ccm první titul. Mezi lety 1958 až 1950 se stal Surtees motocyklovým králem, vždy vyhrál obě nejvyšší kategorie. Byl tedy šampionem třistapadesátek i půllitrů. Poté, co rozšířil sbírku titulů na sedm, začal hledat novou výzvu.

Všechno začalo testy, pak si počínaje ročníkem 1960 vyzkoušel monoposty Lotus, Cooper a Lola. Zlom přišel na sklonku roku 1962. To zazvonil telefon od Enza Ferrariho, aby za ním přiletěl do Maranella. "Byl bych rád, kdybyste za nás příští sezonu jezdil. Formuli 1, sportovní auta. Cokoliv, co budete chtít, na tom se domluvíme. Tady máte smlouvu," prohlásil tehdy velký "il Commendatore".

A tak se i stalo. V barvách Scuderie britský pilot debutoval v Monaku. O tři měsíce později oslavil na Nürburgringu svoje první vítězství v F1. Celkově zopakoval čtvrté místo z předchozího roku.

Talentovaný závodník se definitivně prosadil v sezoně 1964. Neznal nic jiné, než "bednu", nebo vyřazení ze závodu. Ale celkově to znamenalo sbírku 40 bodů, o jeden jediný víc než si mohl započítat jeho krajan Graham Hill. Do tabulky se totiž bralo jen šest nejlepších výsledků, v reálu Surteesův rival měl o bod více. Ale pravidla jsou pravidla, takže sympatický Brit slavil titul mistra světa formule 1.

V legendárních bitvách sportovních vozů Ferrari a Ford byl jedním z lídrů Scuderie, byť do cíle čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans dojel jen jednou. Roku 1964 skončil spolu s Italem Lorenzem Bandinim na třetím místě. Závodění zůstal britský jezdec věrný až do roku 1972.

To už měl vlastní stáj F1 Surtees, která ale velkou díru do světa neudělala. Monoposty Surtees oslavily nejlepší výsledek V GP Itálie 1972, kde byl další skvělý motocyklový závodník Mike Hailwood druhý. Surteesy bojovaly v Grand Prix až do ročníku 1978, v němž se ale jeho piloti do většiny Velkých cen nekvalifikovali.

Jméno Surtees se do výsledkových listin vrátilo na počátku nového milénia. Ze tří dětí, které měl s třetí ženou Jane Sparrowovou, se potatil syn Herny. V roce 2006 debutoval v britské formuli BMWm přes formuli Renault a F3 se dostal do tehdy znovuzrozené formule 2. Ta se mu stala osudnou...

19. července 2009 se jela F2 na Brand Hatch. Britský jezdec Jack Clarke, nevlastní syn expilota F1 Juliana Baileyho, dostal smyk a narazil do bariéry. Přitom se mu utrhlo 29 kilogramů vážící kolo, které nešťastnou náhodou zasáhlo mladého Surteese do hlavy. Jezdec ztratil vědomí a přitom pravděpodobně dál stál na plynovém pedálu, takže jeho formule v plné rychlosti rozmlátila o svodidla.

I když byl 18letý pilot okamžitě vyproštěn z trosek vozu a transportován do Královské nemocnice v Londýně, byl ještě téhož dne prohlášen za mrtvého. Nepomohlo mu ani šťastné číslo 7 na závodním stroji..

John Surtees nesl smrt svého milovaného syna těžce a začal se zasazovat o bezpečnost závodů. "Proč se to kolo utrhlo a jak se mohlo pohybovat takovou rychlostí? Musíme se ujistit, že jeho smrt nebyla zbytečná a dojde k pokroku ohledně bezpečnosti," uvedl Brit, který sám závodil v době, kdy každou sezonu zahynulo několik motocyklových i automobilových jezdců.

Britská legenda zemřela 10. března 2017 ve věku 83 let na následky respirační selhání.

Foto: FIA Formula Two Championship a Scuderia Ferrari

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.