Toho, že by v konkurenci novějších vozů Hyundai Elantra se svou i30 nemohl obstát, se Jonas Karklys před premiérou v TCR Europe nebojí. Litevec v našem rozhovoru mluvil i o současné situaci ve WTCR a myslí si, že bylo stálo za to přemýšlet o změně dodavatele pneumatik.
Po prvních pěti podnicích ADAC TCR Germany se nacházíš na čtvrté pozici průběžného pořadí, ačkoli stále ještě čekáš na vítězství. Jak jsi tedy se sezonou spokojen?
V letošní sezoně je to pro náš tým NordPass tak trochu jako na horské dráze. Se svou rychlostí jsem určitě spokojen, také ale máme spoustu technických problémů. Na Red Bull Ringu jsem vyhrál obě kvalifikace, ještě před prvním závodem jsme ale měnili motor a já musel startovat jako poslední. Ve druhém závodě jsem sice vedl, pak jsme ale zase měli technickou závadu. Místo dvou vítězství jsem tak moc bodů nezískal. Ani třetí podnik na Salzburgringu pro nás nebyl vůbec úspěšný, protože jsme si tam poškodili nápravu a také jsme byli vyloučeni kvůli nedostatečnému množství paliva.
Jde o tvou druhou sezonu v seriálu ADAC TCR Germany. Loni jsi skončil na celkovém šestém místě a jednou jsi vyhrál. Letos jsi na čtvrté příčce, ačkoli na vítězství stále čekáš. Dá se ale říct, že vzhledem k celkovému umístění jde o tvou nejlepší sezonu v kariéře?
Loňská sezona byla mou první s vozem TCR. Bylo to tedy náročný rok. Letos je to trochu lepší, protože už znám své auto lépe a opravdu mě baví s ním jezdit. Užívám si každou minutu, kterou trávím na trati a bojuji proti těm nejlepším týmům. Celkově to pro nás není špatná sezona.
ADAC TCR Germany se nachází na podobné úrovni jako seriál TCR Eastern Europe, ve kterém jsi se také loni objevil a dokonce jsi jeden závod vyhrál. Proč jsi se ale rozhodl dát přednost právě ADAC TCR Germany? V čem je pro tebe tato série lepší než TCR Eastern Europe?
Závodění v TCR Eastern Europe jsem si loni opravdu užíval, ale myslím si, že ADAC TCR Germany je o něco výše. Závodí zde totiž profesionální týmy. Jako příklad bych uvedl tým Engstler, který účinkuje také ve WTCR. Také tu jsou velmi rychlí jezdci z Dánska, Švédska, Polska a Německa.
Během nadcházejícího víkendu tě ovšem čeká na Nürburgringu premiéra v TCR Europe. Jak se těšíš?
Jsem nadšený z toho, že se k této sérii připojím. Byla to dlouhá cesta, než jsem se na tuto úroveň dostal. Nebude to ale lehké, protože tam závodí ti nejlepší jezdci v Evropě.
Jdeš do podniku s nějakými výsledkovými cíli?
Žádné konkrétní cíle jsme si pro tyto závody nestanovili. Bude to naše premiéra v TCR Europe a nejdůležitější bude vytěžit maximum z každého centimetru trati. Bude také důležité najít správné vyvážení vozu, protože zatím nemáme žádné zkušenosti s pneumatikami Kumho. Bude to obtížné.
Letos závodíš s modelem Hyundai i30 N TCR, se kterým pojedeš i tento víkend na Nürburgringu. V TCR Europe už ale s tímto autem žádný stálý účastník nejezdí, všichni přešli na novější model Elantra. Nemáš tedy obavy, že v takovém startovním poli nebudeš příliš konkurenceschopný?
Závodění s tímto vozem si užívám a myslím si, že to je dobré auto. Elantry jsou ale pravděpodobně trochu rychlejší, tak uvidíme, čeho dosáhneme. Jak už jsem říkal, největší otázkou budou pneumatiky. Jako hostující jezdec navíc budu mít dvacetikilové závaží navíc.
Je start na Nürburgringu pouze jednorázový nebo to můžeme chápat tak, že pro příští rok uvažuješ o přestupu do TCR Europe natrvalo?
Mluvit o příštím roce je zatím stále složité. Ještě musíme dojet sezonu ADAC TCR Germany a pak teprve začneme plánovat sezonu 2023. Závodit příští rok v TCR Europe by ale samozřejmě bylo pěkné.
Jak už jsme říkali, s vozem Hyundai i30 N TCR už žádný ze stálých účastníků TCR Europe nejezdí. Dovedeš si tedy představit, že bys pokračoval s tímto autem, pokud bys do TCR Europe opravdu vstoupil? Nebo bys v takovém případě změnil techniku?
Rád bych pokračoval se značkou Hyundai i příští rok. Ale jak říkám, stále je brzy na to, abychom mluvili o sezoně 2023.
V TCR Europe letos závodí také český jezdec Jáchym Galáš, který už ve Spa dokonce vyhrál závod. Co tedy říkáš na jeho letošní výkony?
Je to mladý a velice talentovaný jezdec a myslím si, že má před sebou světlou budoucnost. Přeji mu, aby vyhrál co nejvíce závodů.
Když už jsme nakousli český motorsport, ty s ním máš nemálo společného. V minulosti jsi totiž závodil za dva české týmy - za stáj Fullinrace Academy v Octavia Cupu a za Carpek Service v závodech Clio Cupu. Šéfové těchto dvou týmů Petr Fulín a Tomáš Pekař už se závodů TCR pravidelně neúčastní. Zatímco Fulína jsme mohli za volantem vidět naposledy loni při podniku WTCR v Mostě, Pekař se po loňském titulu vicemistra v TCR Eastern Europe vrátil do Clio Cupu. Je podle tebe škoda, že už se tito dva jezdci závodů TCR pravidelně neúčastní?
Rozhodně. Petr Fulín i Tomáš Pekař patří mezi nejlepší jezdce v Evropě. Měli by závodit minimálně v TCR Europe. Motorsport je ale komplikovaná disciplína a bojujete zde s různými podmínkami, takže ne vždy je snadné se dostat na takovouto úroveň. Rád bych si ale s těmito jezdci jednou znovu zazávodil.
Co říkáš na současnou situaci ve WTCR? Podniky na Nürburgringu a ve Vallelunze byly poznamenány řadou defektů a Lynk & Co se kvůli tomu dokonce rozhodlo seriál opustit. Jak to tedy vidíš s budoucností této série?
Je pro mě těžké něco takového komentovat. Sleduji ovšem každý závod WTCR a je smutné, když vidíte na roštu jen 12 aut, jak tomu právě teď je. Podle mě by takový šampionát měl mít alespoň 20 nebo 22 pravidelných účastníků. Doufám, že organizátoři tento problém do budoucna vyřeší a uvidíme znovu nabitý startovní rošt.
Kontrakt dodavatele pneumatik, kterým je značka Goodyear, na konci letošního roku vyprší. Myslíš si tedy, že by WTCR do budoucna změna dodavatele pneumatik pomohla?
Nejsem s tou smlouvou a jejími detaily dobře obeznámen, ale jestli by změna dodavatele pneumatik měla za následek více týmů a jezdců v poli, tak je to určitě k zamyšlení.
Foto: ADAC TCR Germany
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.