Má šance na přestup do MotoGP je pryč, uvědomuje si Rea. Po Brnu pojmenoval svého psa

Zdali bude závodit i po roce 2024, zatím neví, šance na přestup do MotoGP už se ale vzdal. K Masarykově okruhu v Brně si v minulosti vytvořil výjimečný vztah a dokonce po něm pojmenoval svého psa. I o tom si s námi promluvil šestinásobný mistr světa superbiků Jonathan Rea před víkendovými závody v Mostě v exkluzivním rozhovoru.

Tento víkend budeš opět po roce závodit v Česku. Vracíš se do této země rád?

Ano, mám rád Českou republiku a její fanoušky. Zejména jsem ale měl rád Brno. V roce 2008 jsem tam mimo jiné vyhrál svůj první závod v MS supersportů. Potom jsem dokonce dostal psa, kterého jsem pojmenoval Brno. K tomu se váže jedna taková speciální vzpomínka.  Mostecký okruh nemám rád tolik jako Brno, ale pořád je to pěkná trať.

Lidé jsou v Česku skvělí. Obvykle odlétám z Česka v pondělí, takže v neděli večer vždy zajdu do Prahy do nějakých pěkných restaurací a dám si nějaké to pivko. Je to krásné místo a užívám si, když můžu být v Česku.

Když v roce 2021 závodilo MS superbiků v Mostě poprvé, řada jezdců tento okruh kritizovala kvůli jeho bezpečnosti. Loni byli představitelé okruhu vesměs chváleni za to, jakého pokroku dosáhli. Jak to nyní máš s Mostem ty? Považuješ ho pořád za nebezpečnou trať?

Věř mi, že ten okruh mám rád. Jeho rozvržení je pěkné. Stále tu ale jsou oblasti, kde je to hodně riskantní. Taková je například 13. zatáčka. Je  rychlá, pravotočivá a vede z kopce. Bariéry tam jsou strašně blízko. My tam ale přitom jedeme velice rychle.

Musím ale říct, že tu odvedli velmi dobrou práci, když tu na některých místech položili nový asfalt. Také je vidět, že se tu pořádně maká na zázemí. Ty velké investice jsou rozhodně znát.

Před dvěma týdny v Imole jsi zažil svůj nejlepší letošní víkend. V obou hlavních závodech jsi dojel na třetím místě, což se stalo v tomto roce poprvé. Imola je technická trať a to samé se da říci i o Autodromu Most. Můžeme z toho tedy vyvodit, že tu Kawasaki bude v podobné formě jako před dvěma týdny?

Doufám v to. Myslím si, že Most je pro nás dobrou šancí pro boj o pódium. Mým cílem tu je znovu bojovat s Álvarem (Álvaro Bautista – pozn. red.) a Toprakem (Toprak Razgatlioglu – pozn. red.). Počasí ale vypadá dost nestabilně, takže na to si budeme muset dát pozor. Také tu budeme mít nové směsi pneumatik, takže musíme porozumět situaci.

Jak říkáš, počasí je dost nestabilní. Co bys uvítal více? Déšť nebo sucho?

Byl bych raději, kdyby bylo sucho. Bude to lepší jak pro jezdce, tak pro fanoušky. Bude to mnohem bezpečnější. Já jsem sice na mokru hodně silný, ale stejně bych byl raději, kdybychom jeli na suchu.

Letos stále čekáš na své první vítězství. Co jsou podle tebe momentálně největší slabiny motocyklu Kawasaki?

Jsou dvě hlavní oblasti, kde se musíme zlepšit. Musíme zapracovat na maximální rychlosti. Problémem je také příliš velké zatížení přední pneumatiky.

Kawasaki nedávno oznámila, že Alex Lowes bude i v příštím roce tvým týmovým kolegou. Máš z toho radost?

Alex je skvělý týmový kolega a také je to dobrý člověk. Také je velmi rychlý a stále do toho dává maximum. Užívám si, když s ním trávím čas, ať už na okruhu nebo mimo něj. Řekl bych, že jsme pro tým dobrou kombinací.

Tvůj současný kontrakt s Kawasaki vyprší na konci roku 2024. Je mi jasné, že na nějaké rozhodování máš ještě čas, ale přesto se zeptám, máš už nějakou přibližnou představu o tom, co bude po roce 2024? Bude ti 37 let. Můžeš alespoň říct, jestli chceš i po tomto roce pokračovat v závodění? Nebo plánuješ po vypršení tohoto kontraktu skončit?

Nemám tušení. Když jsem tu smlouvu před dvěma lety podepisoval, myslel jsem si, že to bude můj poslední kontrakt. Čas ale plynul a já teď mám chuť závodit. Stále mám pocit, že jsem rychlý, stále mám hlad po úspěchu a velkou motivaci. Letošek je pro mě těžký, protože nemůžu naplno ukázat, čeho jsem schopen. V závodění se ale věci mění velmi rychle. Je tedy třeba zůstat soustředěný a nadále na to tlačit. Pak uvidíme, co se stane.

I přesto se tě zeptám na otázku, kterou už jsi jistě slyšet milionkrát a možná tě i otravuje. Je podle tebe stále možné, že se jednoho dne přesuneš do MotoGP jako stálý jezdec? Například po roce 2024, kdy ti vyprší kontrakt s Kawasaki?

Už určitě ne. Rozhodně bych si rád znovu stroj MotoGP vyzkoušel, zejména ten současný s jeho aerodynamikou a výkonem. Ale abych zde získal nějaký kontrakt na celou sezonu, to už je podle mě nemožné. Už jsem příliš starý. MotoGP má navíc hodně nabitý kalendář a kromě toho tu jsou mladí jezdci z Moto2 a Moto3, kteří se tam také chtějí dostat a po kterých se týmy koukají. Má příležitost už je pryč.

Součástí startovního pole MS superbiků je mimo jiné i český jezdec Oliver König. Ten rovněž závodí na motocyklu Kawasaki, a to za stáj Orelac Racing Movisio. Co si o tomto jezdci myslíš?

Oliver je skvělý talent a fajn kluk. Na Phillip Islandu jsme letos spolu absolvovali předvíkendovou procházku po trati. Jeho rodina je také fajn, jsou ohleduplní. Doufám, že nepoleví a že se bude i nadále zlepšovat. Věřím, že když udělá další krok dopředu, tak má před sebou v MS superbiků světlou budoucnost.

Znáš i nějaké další dobré české jezdce, kterých si vážíš?

Pamatuji si na Jakuba Smrže. Proti němu jsem v MS superbiků závodil a se svou Ducati byl vždy velmi rychlý. Také byl fajn. Také o Karlu Hanikovi si myslím, že to je talent. Loni jsem proti němu závodil při osmihodinovce v Suzuce.

Asi nejvýraznějším českým jezdcem je momentálně Filip Salač, který závodí v Moto2 za tým Gresini. Co si myslíš o něm a o jeho kariéře?

(Zamyšlení) toho neznám…

Foto: Kawasaki WorldSBK Team

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.