Velká cena Kataru v polovině dubna. To je závod a termín, při kterém dojde nejdříve k návratu Jorgeho Martína do sedla závodního motocyklu. Zraněná hvězda Aprilie dělá při rekonvalescenci menší pokroky, než by si přál.
„Mám velké bolesti a nezažívám teď dobré období. Nedaří se mi zotavovat tak rychle, jak bych si přál. Mohu potvrdit, že v Austinu nepojedu. Rád bych, ale nemůžu,“ prozradil Martín novinářům na tiskové konferenci před Velkou cenou Argentiny, na kterou se připojil online.
Novým datem, ke kterému se nyní Martín upíná, se tak stává 11.-13. dubna. O tomto víkendu se totiž koná Velká cena Kataru, čtvrtý letošní podnik. Ani zde by ale ke Španělově návratu dojít nemuselo. „Nevím, jestli se dokážu vrátit na Katar. Zatím je pořád příliš brzy na to, abych to dokázal říct,“ nezastírá.
Martín se letos přesunul k Aprilii po čtyřech letech u týmu Pramac. S touto satelitní stájí sice loni dosáhl na titul, když porazil Francesca Bagnaiu, Ducati se ale už v úvodu sezony rozhodla, že do továrního týmu angažuje šestinásobného mistra světa Marca Márqueze. Na Martína tak zbyl přestup k Aprilii. A toto působení pro něj nezačíná vůbec dobře.
První velká komplikace se objevila už během úvodního dne předsezonních testů v Sepangu. Tam ho potkaly hned dva pády, přičemž ten poslední odskákal zlomeninami nártních kostí levé nohy a zlomeninou záprstní kosti pravé ruky. Po pouhých 13 kolech tak pro něj testy skončily. S nohou zamířil na operaci.
Zpočátku se sice zdálo, že by úvodní Velkou cenu Thajska měl Martín stihnout, méně než týden před začátkem sezony ale přišla nehoda při tréninku na supermotardu. Při ní Martín utrpěl složitou zlomeninu vřetenní kosti, zápěstních kostí a také patní kosti a byla nutná další operace.
La caída de Jorge Martín o el claro ejemplo de como un buen casco de moto te salva la vida. Impresionante. pic.twitter.com/OzLu7O4Nni
— Antonio Sanchez (@Sanchez4nba) February 5, 2025
Vzhledem k dlouhé pauze a také k nízkému počtu kol odjetých při testech by se chtěl Martín před návratem ještě svézt „nanečisto“. Výkonný ředitel Aprilie Massimo Rivola se mu v tomto snaží vyhovět. „Rád bych ještě odjel nějaký test, protože se necítím zrovna dobře. Vím, že Massimo na tom pracuje. Uvidíme, jestli to bude možné,“ prozrazuje.
Minimálně s testováním na závodní motorce to ale nebude tak jednoduché. Z hlediska koncesního systému je totiž letos Aprilia zařazena do kategorie C. To jí neumožňuje nasazovat při soukromém testování závodní jezdce, ale pouze ty testovací. Závodní jezdce mohou letos do testů nasazovat pouze Yamaha s Hondou.
Tato překážka by se dala obejít Martínovou účastí v některém z oficiálních testů po velké ceně. Ten nejbližší se koná od 25. do 27. dubna v Jerezu. To je ale dva týdny po Velké ceně Kataru. Dřívější test by Martín mohl absolvovat s produkčním tréninkovým superbikem.
A special appearance at the press but not with the news we were expecting ????#ArgentinaGP ????????https://t.co/DEu6NDrQq3
— MotoGP™???? (@MotoGP) March 13, 2025
Jezdci přítomní na tiskové konferenci popřáli Martínovi brzké uzdravení a návrat na trať. Mezi nimi byl i Marc Márquez. Ten moc dobře ví, o čem mluví. V sezoně 2020 totiž utrpěl při nehodě zlomeninu paže a poté se mu nevyplatila snaha uspěchat návrat. Se zdravotními problémy se pak potýkal v podstatě až do roku 2023. Vítěz Velké ceny Thajska už dříve Martínovi vzkázal, aby respektoval své tělo. Nyní se vyjádřil v podobném duchu.
„Myslím si, že nezávodit v Austinu, který je fyzicky náročný, je chytré rozhodnutí. Pokračuj v léčbě, Jorge. S každým dnem se budeš cítit lépe a my na tebe budeme čekat,“ vzkázal Márquez svému krajanovi.
Martín se těmito radami hodlá řídit. „Budu poslouchat své tělo, jak říká Marc. Vrátím se, až budu stoprocentně v pořádku,“ říká.
Při úvodní Velké ceně Thajska byla Aprilia ze všech značek nejblíže dominantní Ducati. Nejvíce se blýskl překvapivě nováček Aj Ogura ze satelitní stáje Trackhouse. Loňský šampion Moto2 nejprve skončil čtvrtý ve sprintu a následně zaznamenal páté místo ve velké ceně. Pátý je i v průběžném pořadí. Martínův týmový kolega u továrního týmu Marco Bezzecchi se nachází na šesté pozici.
Skutečnost, že Martín vynechá úvodní tři velké ceny, výrazně snižuje jeho šance na obhajobu loňského titulu. Vzhledem k převaze motocyklů Ducati ale nebyl tento scénář považován za pravděpodobný už od samého začátku. Po dobu absence zaskakuje za Martína testovací jezdec Aprilie Lorenzo Savadori. Ital pojede i o víkendu v Argentině.
Foto: Aprilia Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.