Keňa zůstane nedobytá. Loebovy šance na vítězství zničil kroužek za deset pencí

Sébastien Loeb si v letošním roce své premiérové vítězství na Safari Rallye Keňa nepřipíše. Pro francouzskou legendu skončilo páteční účinkování poté, co mu kvůli uvolněnému těsnícímu kroužku začal hořet motor a následně se na jeho voze vybila baterie. V sobotu se sice do soutěže vrátí, ale s propastnou ztrátou.

K poruše došlo po skončení čtvrté rychlostní zkoušky. V motoru Loebova Fordu Puma se uvolnil těsnící kroužek, což způsobilo únik kapaliny. Následně devítinásobnému šampionovi zhasl motor a poté začal hořet. Požár se sice jeho spolujezdkyni Isabelle Galmicheové podařilo uhasit a Loeb se pokusil dojet do servisu na elektrický pohon, oheň ale poškodil elektroinstalaci a pět kilometrů před servisem se vybila baterie.

"Jeli jsme normálně odvezdat čas do kontrolního stanoviště a pak zhasnul motor. Snažili jsme se auto znovu nastartovat, ale nešlo to. Navíc se kouřilo z kapoty. Když jsem ji otevřel, viděl jsem, že je pod ní malý požár. Potom jsme tedy přešli do elektrického režimu a v něm jsme odjeli asi deset kilometrů. Pak se nám ale vybila baterie a pět kilometrů před servisem auto zastavilo," popisoval Loeb okamžiky, které vedly k jeho odstoupení.

Před svým koncem se Loeb nacházel na páté příčce průběžného pořadí. Druhou erzetu dokonce vyhrál a ještě po třetí zkoušce mu patřila bronzová pozice. Šéf M-Sportu Malcolm Wilson už sice potvrdil, že v sobotu se Loeb vrátí do akce, jeho šance na triumf jsou ale nyní v podstatě nulové. Patří mu totiž 29. pozice a na vedoucího Kalleho Rovanperu ztrácí téměř půl hodiny.

"Ta součástka, která selhala, nás stála asi deset pencí," kroutil Wilson hlavou.

Safari Rallye Keňa tak zůstane jedním z trojice podniků, který se Loebovi během své kariéry ve WRC nepodařilo vyhrát. V minulosti zde totiž startoval pouze jednou - v roce 2002. Tehdy s vozem Citroën Xsara obsadil pátou příčku. Poté se soutěž z kalendáře WRC vytratila kvůli finančním problémům a vrátila se do něj až loni.

Kromě Safari Rallye Keňa se Loebovi nepodařilo vyhrát ani Polskou rallye a Rallye Chile. V Polsku startoval v roce 2009 a poté, co si v úvodu urazil kolo, skončil až na sedmé pozici. V Chile se představil v sezoně 2018 v barvách Hyundai a skončil třetí. Ani jeden z těchto dvou podniků už v současnosti do kalendáře WRC nepatří.

Prokop končí definitivně

Sébastien Loeb ale nebyl jediným Fordem, který měl během pátku problémy. Potíže se totiž nevyhnuly ani jeho týmovým kolegům Craigu Breenovi, Adrienu Fourmauxovi a Gusi Greensmithovi. Breena potkal na poslední rychlostní zkoušce defekt a poté vylétl z trati kvůli problémům s řízením. Fourmauxe vyřadil předčasně problém s diferenciálem. Greensmith sice jako jediný páteční program dokončil, měl ale defekt pravé zadní pneumatiky a momentálně mu patří až 12. pozice. Breen se v sobotu vrátí do akce jako devátý a Fourmaux jako šestnáctý.

Martin Prokop s Fordem Fiesta už ale v soutěži pokračovat nebude. Na poslední rychlostní zkoušce totiž zapadl do písku, což vedlo k poruše motoru. Jihlavský závodník tak přišel o šanci na pódiový výsledek. V kategorii WRC 2 totiž před odstoupením držel třetí místo. Celkově byl dvanáctý.

"Kluci se sice snažili s motorem něco udělat, zjistili ale, že je tam vypadlý ventil. Trať byla tak náročná, že písek nešlo projet bez toho, aniž bychom tam nezapadli. Asi jsme nabrali do motoru více fesh feshe, než bylo zdrávo a Fiona to zkrátka nedala. Moc mě to mrzí. Dělali jsme všechno proto, abychom dojeli. Hodně jsme upravili tempo a snažili jsme se to zkrátka nějak dotáhnout do cíle," smutnil Prokop.

Pro Prokopa a jeho spolujezdce Zdeňka Jůrku se jedná o druhé odstoupení v Keni za sebou. Loni totiž jejich účinkování zastavila velká nehoda, ze které Jůrka odešel s prasklým obratlem.

Foto: M-Sport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.