Andrea Kimi Antonelli se v Miami zapsal do historie jako nejmladší držitel pole position ve Formuli 1. Osmnáctiletý Ital překvapil zkušené rivaly a navázal na výjimečné momenty, které ve své době předvedli i Vettel, Leclerc nebo Alonso. Připomeňme si, kdo v minulosti dokázal podobně zářit už na prahu své kariéry.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do světa Formule 1 ve velkém stylu. Osmnáctiletý Ital se na Velké ceně Miami 2025 zapsal do historie jako nejmladší jezdec, který kdy získal pole position v oficiálním víkendovém formátu – v tomto případě při sprintové kvalifikaci. S časem o pouhých 0,045 sekundy rychlejším než Oscar Piastri překvapil celý paddock. A právě tento výsledek ho dostává na čelo seznamu nejmladších kvalifikačních vítězů v dějinách F1.
Už při svém debutu ukazoval, že není jen „další talent“. V Miami předvedl vyzrálý výkon, jako by za sebou měl roky zkušeností. Výborně zvládl klíčovou část trati ve středním sektoru, kde využil přilnavost měkké sady pneumatik na maximum. Především ale ukázal chladnou hlavu a cit pro správné načasování – přesně to, co dělá rozdíl mezi potenciálem a výsledkem.
YESSS KIMI, WHAT A LAP!!! ???????? SPRINT POLE IN MIAMI ???? pic.twitter.com/knDg8kppnm
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) May 2, 2025
Tímto milníkem porazil mnoho zvučných jmen, které se v minulosti, ale i současnosti, objevili na startovním roštu. Kdo byl mezi nimi?
Když v Monze pršelo, většina jezdců chybovala – ale mladý Vettel zachoval klid a ve voze Toro Rosso zajel životní kolo. Jeho první pole přišlo z ničeho nic, v týmu, který neměl ambice na vítězství. Právě jeho preciznost v nevyzpytatelných podmínkách ukázala, že má schopnosti ovládat vůz i situaci, jakou běžně zvládají jen šampioni.
Leclerc tehdy při svém druhém závodním víkendu za Ferrari překonal i týmového kolegu Sebastiana Vettela. V Bahrajnu byl celý víkend mimořádně konzistentní, a v kvalifikaci našel ideální rovnováhu mezi agresivitou a plynulostí. Především ale ukázal, že zvládne tlak očekávání – přesně to, co se od pilota Ferrari vyžaduje.
Alonso už tehdy působil jako jezdec s duší veterána. V Sepangu předvedl výborný cit pro pneumatiky a ideální stopu v těžkých klimatických podmínkách. Pole position získal díky tomu, že byl od začátku víkendu v tempu a dokázal spojit všechny sektory bez chyby. Už v té době bylo jasné, že má něco navíc.
U Verstappena se čekalo, kdy to konečně přijde – a v Maďarsku 2019 to přišlo. Na technickém okruhu, kde rozhoduje každá drobnost, ukázal, že dokáže spojit svůj agresivní styl s rozvážným přístupem. Vyhrát kvalifikaci proti Mercedesům v době jejich dominance byl signál, že z „mladého dravce“ se stává lídr.
Hamiltonův první rok ve Formuli 1 byl plný rekordů, ale právě pole position v Montrealu potvrdila, že nejde jen o šikovného nováčka. Vůz McLarenu mu seděl, ale to, co rozhodlo, byla jeho přesnost na brzdách a odvážný průjezd technickou pasáží v posledním sektoru. V té době šokoval i samotný tým – a o den později přidal i své první vítězství.
Rosberg si musel na svou první pole počkat, ale když přišla, stála za to. V roce 2012 se Mercedes poprvé začal prosazovat a Rosberg dokázal vytěžit maximum z výkonnostního okna. V kvalifikaci byl suverénní – jeho jízda působila čistě, plynule a bez jediného zaváhání. Právě tehdy si začal budovat reputaci jezdce, který umí být extrémně rychlý na jedno kolo.
Kubica patřil k technicky nejpreciznějším jezdcům své generace. Jeho pole position pro BMW Sauber přišla ve chvíli, kdy tým ladil vůz k dokonalosti. Kubica využil každý centimetr trati a perfektně načasoval svůj výjezd v závěru Q3. V čase, kdy F1 dominovali Ferrari a McLaren, to byl výjimečný výsledek pro outsidera.
Kolumbijský jezdec byl známý svým nekompromisním stylem, ale v kvalifikaci na Hockenheimringu prokázal, že umí být i naprosto precizní. Jeho Williams-BMW měl výkon, ale Montoya jej dokázal využít naplno i v rychlých pasážích, kde jiní jezdci ztráceli stabilitu. Byla to ukázka odvahy a absolutní důvěry v techniku.
Villeneuve vstoupil do F1 s velkým očekáváním – a hned při debutu ukázal, že není jen „synem Gillese“. V kvalifikaci v Melbourne porazil zkušeného Damona Hilla a získal pole position hned ve svém prvním závodě. Jeho styl byl uvolněný, ale extrémně efektivní – a tahle první kvalifikační bomba odstartovala sezonu, ve které téměř vyhrál titul.
Foto: Mercedes AMG F1
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.