Od doby, kdy byly v módě rodinné automobily typu MPV, už uběhlo mnoho vody. Vytlačovat je začaly vozy SUV, které jim sice nestačí praktičností, ovšem překonávají je stylem. A kdo opravdu touží po praktičnosti, ten musí sáhnout po osobních verzích malých dodávek. Dva poslední mohykáni ale segment kompaktních MPV neopouštějí.
I když je to k nevíře, oba pocházejí z Německa a oba vyrábí prémiové značky. Přitom právě ty se ryze praktickým MPV dlouho bránily. V době, kdy nový Ford C-Max, novou Kiu Carens nebo novou Toyotu Verso nepořídíte, Mercedes i BMW svoje pozice drží.
Automobilka ze Stuttgartu s vozy typu MPV začala koketovat v roce 1994 a o tři roky později světlo světa spatřila první generace Třídy A. Tehdejší vozy oscilovaly na půl cesty mezi hatchbackem a opravdovým MPV. Po trojí výměně generací však Třída A napevno zakotvila mezi hatchbacky a MPV zůstalo pro zcela novou Třídu B. Ta je s Áčkem technicky spřízněná a od roku 2019 se nabízí již ve třetí generaci.
Její vzhled se designérům vážně povedl. Dokázali totiž potlačit přirozeně neforemné tvary karoserie a naopak vtisknout jí dynamické črty známé z ostatních modelů značky Mercedes-Benz. A nejde jen o vnější vzhled. Když se náhle probudíte uvnitř, hned poznáte, že jste v Mercedesu. Kvalitní materiály, nadčasový design, kruhové výdechy ventilace a samozřejmě třícípá hvězda na volantu hned prozradí, s kým máte tu čest.
MPV jsou ale hlavně o praktičnosti na relativně malém půdorysu. V případě aktuálního Béčka hovoříme o délce 4 419 mm a šířce 1 796 mm. Dostatek prostoru a odkládacích míst na předních sedadlech je tak nějak očekávatelný. Pohled na zadní lavici ale prozradí, že tady se s pětičlennou rodinou moc nepočítá. Prostřední sedadlo určitě použít lze, ovšem tvarování dává tušit, že spíše nouzově. Zato dva krajní pasažéři si určitě stěžovat nebudou. Sedadla jsou pohodlná a nad hlavou i před koleny bude mít dost místa i pořádný habán. Zavazadlový prostor o objemu 455 litrů pak nenadchne ani neurazí.
Jízdní vlastnosti jsou pak takové, jaké od MPV čekáte. Žádné závodění, tady se bezpečně a velmi komfortně převáží rodina. Tomu ostatně odpovídá i paleta pohonných jednotek. Žádnou bestii mezi nimi nehledejte. Oba nabízené dvoulitry se ale svižnému svezení určitě nebrání.
Konkurence z Mnichova jde na kompaktní MPV v lecčem podobně a v lecčem jinak. O pár centimetrů kratší a širší vůz než zmíněný Mercedes také hned zařadíte do správné stáje. Obří ledviny na masce a nabroušený výraz působí možná až nepatřičně, ale k BMW to dnes patří. Vnímáte-li tuto značku jako výrobce sportovních vozů, u modelu 2 Active Tourer budete trochu zklamáni. Podvozek je určitě schopný, ovšem ke sportovnosti má daleko. Ve standardu jde hlavně o pohodlí. Příplatkový sportovní podvozek vůz citelně přitvrdí, což tu ovšem není ku prospěchu věci. Vrcholný zážehový dvoulitr ale umí auto solidně rozparádit a ani slabší motorizace nebudou nikoho dynamicky omezovat.
Zpátky ale k meritu věci v segmentu MPV. Jak je na tom tenhle vůz s praktičností? V kufru o nějakých 15 litrů Mercedes-Benz Třídy B porazí. Díky větší šířce karoserie se na zadní sedadla lépe poskládají tři cestující. Ani tento model ale ideálem pro přepravu pěti basketbalistů není. V této třídě je prostě prostřední sedadlo vzadu spíše nouzovkou pro děti. Obě zadní boční a obě přední sedadla ale nabízejí přesně to, co od BMW čekáte - velmi příjemné posezení v obklopení kvalitních materiálů s nádechem sportovnosti.
Zdroj foto: Shutterstock.com
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.