Značka KTM čelí v MotoGP velkým výzvám, které ovlivní nejen samotného výrobce, ale i týmy, které spoléhají na jeho motocykly.
Rakouský gigant rozhodl o pozastavení vývoje svých závodních strojů, což bude mít zásadní dopady na budoucnost jeho týmů a jezdců. Pro tovární tým KTM, v němž budou v roce 2025 závodit Brad Binder a Pedro Acosta, i pro satelitní tým Tech3, jehož barvy budou v následující sezoně hájit Maverick Viñales a Enea Bastianini, znamená toto rozhodnutí vážné omezení možností konkurovat soupeřům.
Pozastavení vývoje speciálu RC16 proběhne nejméně do únorových předsezónních testů v Sepangu. Jakékoliv technické zlepšení, na které se týmy spoléhají během zimní přípravy, tak bude minimální. Při nedávných posezonních testech v Barceloně byly na motocyklech nasazeny jen drobné novinky, například nové kapotáže a displeje. Na testech chyběli i zkušení testovací jezdci Dani Pedrosa a Pol Espargaró, což naznačuje výrazné zpomalení v inovacích.
Týmy a jezdci přesto veřejně vyjadřují důvěru ve stabilitu projektu. Acosta uvedl po testech v Misanu: „Byl jsem v továrně a ujistili mě, že sportovní program bude plně podporován, takže můžeme být klidní.“ Tato slova měla zmírnit obavy jezdců i fanoušků, avšak pozastavení vývoje nutně vyvolává otázky o budoucí výsledky týmu v našlapaném startovním poli MotoGP.
Pro konkurenceschopnost v královské třídě je zásadní neustálý vývoj. Zatímco soupeři, jako Ducati, Yamaha nebo Aprilia, intenzivně pracují na zdokonalení svých strojů, KTM bude muset začít sezonu s motocykly, které za konkurencí technologicky zaostávají. Binder, který je známý svou agresivní a odvážnou jízdou, a Acosta, od kterého se očekávají velké věci, tak budou muset konkurenci čelit s minimální technickou podporou. Tým Tech3, který se tradičně spoléhá na technologické inovace KTM, bude mít situaci ještě obtížnější, což může ovlivnit výkony Viñalese a Bastianiniho.
Kromě sportovního dopadu je otázkou i vnímání KTM v očích veřejnosti. MotoGP je nejen sportovní arénou, ale také významnou marketingovou platformou. Případné oslabení sportovních výkonů by mohlo poškodit pověst KTM jako inovativního a odhodlaného výrobce motocyklů. Prodeje motorek jsou přímo propojeny s úspěchem na trati, což vedení KTM velmi dobře chápe.
Ekonomické potíže KTM, které vedly k této situaci, jsou obrovské. Společnost čelí dluhu ve výši téměř 3 miliard eur, což je mnohem více, než se původně odhadovalo. Přestože vedení zdůraznilo, že sportovní projekty, včetně MotoGP, zůstanou prioritou, panují obavy z dlouhodobé udržitelnosti. Insolvenční proces, zahájený v druhé polovině roku 2024, odhalil rozsah finančních problémů, které pramení z nadprodukce, poklesu prodeje a neúspěšného pokusu s elektrickými motocykly.
Ačkoliv KTM oficiálně potvrdila svůj závazek pokračovat v MotoGP i v roce 2025 se čtyřmi motocykly, existují spekulace, že je ohrožena dlouhodobá stabilita projektu. Promotér MotoGP, společnost Dorna, podle dostupných informací bedlivě sleduje situaci a zvažuje možné scénáře pro případ, že by KTM nemohla své závazky splnit.
Foto: KTM Images
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.